Fincentrum a.s.
Investujeme.cz Investujeme.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fincentrum-mensi-nove ceska-bankovni-asociace logo-fctr-real-hypoindex

 


Chvojka: "Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele při podomním prodeji"

Chvojka:

Nejčastěji řešíme problémy s vyúčtováním dodávky energií, kdy zákazník neuspěje s reklamací, v těsném závěsu pak jsou nekalé praktiky při podomním a telefonickém prodeji, uvádí Jiří Chvojka, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu. Dnešní rozhovor se bude zabývat tématem ochrany spotřebitelů v pravomoci Energetického regulačního úřadu.

Mohl byste čtenářům ve stručnosti představit Energetický regulační úřad (ERÚ)?

Energetický regulační úřad je ústředním orgánem státní správy, který je zodpovědný za regulaci cen, podporu využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a kombinované výroby elektřiny a tepla, šetření soutěžních podmínek na trhu a dohled nad energetickými trhy i v rámci celé Evropské unie. ERÚ má přes 200 pracovníků, sídlí v Jihlavě, pobočky má v Ostravě a Praze, nejvíce pracovníků ERÚ se věnuje správě licencí a kontrole regulovaných subjektů, kterých je přes 40 tisíc.

Ve zkratce tedy ERÚ stanovuje regulované ceny elektřiny, plynu a tepla a kontroluje jejich dodržování, stejně tak jako stanovuje výši podpory obnovitelných zdrojů a výrobce zelené energie kontroluje. Jedním z hlavních poslání úřadu je však udržování stabilního prostředí na trhu, tedy zejména ochrana zájmů zákazníků a spotřebitelů na straně jedné a oprávněných zájmů držitelů licencí na straně druhé. Dlouhodobý zájem Evropské unie i České republiky je, aby byl spotřebitel v centru dění a požíval největší možné ochrany proti případným útokům.

Zaměřuje se ERÚ rovněž na odbornou pomoc pro spotřebitele?

ERÚ má na svých webových stránkách kontakt na informační centrum pro zákazníka (http://www.eru.cz/cs/informacni-centrum), kde je uvedena řada informací o tom, jak se chovat při změně dodavatele, jak řešit spory mezi obchodníky a zákazníky a celou řadu dalších informací. V tomto směru tedy ERÚ pomáhá spotřebitelům řešit jejich každodenní situace v případě, že se nedohodnou se svým dodavatelem energií. Odbornou pomoc ve smyslu návrhu úsporných opatření nebo revize elektrického vedení neposkytujeme, není to v našem ranku.

Pomoc poskytujeme ve dvou úrovních, pro první kontakt je možné využít oddělení ochrany spotřebitele, jehož pravomoci popisuji níže, další úroveň – odbor právní ochrany spotřebitele – řeší zejména situace, kdy spotřebitelé nejsou spokojeni s vyřízením stížnosti ze strany dodavatele. Úkolem odboru právní ochrany je nezávisle hájit práva spotřebitelů a dbát na poskytování kvalitních služeb. V případě pochybení na straně obchodníka může odbor právní ochrany požadovat nápravu závadného stavu.

V jakých oblastech může ERÚ spotřebiteli pomoci?

Oddělení ochrany spotřebitele může spotřebitelům pomoci v případě, že neuspějí u svého dodavatele a potřebují pomoci s následujícími okruhy problémů: problémy s připojením odběrného místa, komplikace v procesu změny dodavatele, ukončení smluvního vztahu s dodavatelem, dodavatel neakceptuje výpověď smlouvy, odstoupení od smlouvy, či jiný způsob ukončení smluvního vztahu, je potřeba získat informace o možnostech rozhodnutí ERÚ ve správním řízení, informace o splnění povinnosti ze smlouvy o dodávce nebo smlouvy o sdružených službách dodávky, je nutné určit, zda právní vztah s obchodníkem nebo s provozovatelem distribuční soustavy vzniknul, trvá nebo zaniknul, spotřebitel se domáhá poskytnutí náhrady za nedodržení nastavených standardů kvality dodávek elektřiny a plynu, dodavatel vystavil smluvní sankci, se kterou odběratel nesouhlasí, zákazník je v režimu neoprávněného odběru, nebo s ním dodavatel nekomunikuje. ERÚ také řeší nespokojenost s reklamací, podezření na nekalé obchodní praktiky dodavatele a velká část dotazů směřuje k podpisu smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání (např. doma, na ulici apod.), kdy si zákazník změnu dodavatele rozmyslí a neví, jak dále postupovat, případně si není jistý, který dodavatel mu zajišťuje dodávky, neb zda se změna dodavatele již uskutečnila.

Jakým způsobem probíhá odborná pomoc pro spotřebitele?

Zákazník se může obrátit elektronicky, tradičně písemně nebo telefonicky na naše pracovníky, kteří s každým řeší jeho problém individuálně. Každý dotaz je zaregistrován a je vyřešen dle našich zákonných možností.

Je tato pomoc bezplatná? Co je výsledkem řízení u ERÚ?

Pomoc pracovníků ERÚ je samozřejmě bezplatná a výsledky reakce na podání podnětů jsou velmi široké, od rychlého telefonického vyřízení věci, například sdělení, u kterého obchodníka se zákazník zaregistroval, až po vyvolání správního řízení, jež může vést k pokutě i například odnětí licence. V současné době řešíme například situaci, kdy se řada obcí a jejich škol a dalších zařízení stala pravděpodobně obětí podvodného jednání a neautorizovaného předání zákazníků jinému dodavateli, kdy maximální sankcí mohou být milionové pokuty a ztráta licence k obchodování s energiemi.

Jaké nejčastější případy řeší ERÚ z hlediska spotřebitelské problematiky?

Nejčastěji řešíme problémy s vyúčtováním dodávky energií, kdy zákazník neuspěje s reklamací. V těsném závěsu pak jsou nekalé praktiky při podomním a telefonickém prodeji, protože je nemožné uhlídat nezodpovědné chování prodejců smluv na celém území České republiky a řešíme tak až následky. Mezi časté stížnosti patří smluvní sankce při změně dodavatele nebo obecně problémy při snaze dodavatele změnit.

Budete taktéž poskytovat možnost mimosoudního řešení sporů dle novely zákona na ochranu spotřebitele?

Energetika se bohužel vinou zákonodárců zatím stala jediným odvětvím, kde nebyla implementována směrnice Evropské unie o mimosoudním řešení sporů. Nabízeli jsme příslušným ministerstvům i zákonodárcům několik variant implementace ať už do energetického zákona nebo zákona o ochraně spotřebitele, ale v Poslanecké sněmovně byla tato pravomoc ze zákona vyňata. V tuto chvíli tedy poskytujeme podporu tak, že funkci ombudsmana supluje odbor právní ochrany spotřebitele (viz výše), který má však omezené možnosti a nemůže například udělovat sankce, a ve spolupráci s evropskou sítí energetických ombudsmanů NEON se snažíme prosadit do zákona možnost řešení mimosoudních sporů v energetice.

Jakým způsobem se mohou obracet spotřebitelé na ERÚ? 

Libovolným způsobem včetně osobní návštěvy v úředních hodinách, všechny kontakty naleznou spotřebitelé na adrese: http://www.eru.cz/cs/kontakty

Závěrečná rada

Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele zejména při podomním prodeji. Všechny dokumenty si v klidu prostudujte a nechte si klidně čas na rozmyšlenou. Nikomu neukazujte své faktury a nepodepisujte žádné dokumenty, pokud si nejste jistí, že chcete dodavatele změnit. Pokud na vás prodejce nepřiměřeně tlačí, můžete se obrátit na svou radnici, případně na policii. Všechny informace najdete v našem spotřebitelském centru na internetu na adrese: http://www.eru.cz/cs/informacni-centrum

Chvojka: "Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele při podomním prodeji" >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Články z Realitní makléř

Jana Zámečníková | 19.09.2016 00:00 Není nájem jako nájem

Zájem o pořízení vlastního bydlení neustále roste. Ne každý ale na hypotéku dosáhne, a to ani při současných velmi nízkých úrokových sazbách. Navíc existuje řada lidí, kteří se raději nezadlužují a dávají přednost nájemnímu bydlení. Kolik lidí žije v nájemním bytě a za kolik? Jaké výhody přináší nájem oproti vlastnímu bydlení? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0
Reklama
banner-efpa-investujeme-a-hypoindex

Monika Hrušová | 16.09.2016 00:00 Nižší cena, ale je to o nervy...

Tak by se dala popsat situace, když si koupíte, respektive zarezervujete byt, který se má dostavět třeba až za dva roky. O developerské projekty je stále zájem. Ne všichni si chtějí pořídit byt v paneláku k rekonstrukci, ale touží po novostavbě. I tak nové, že na místě, kde má dům s byty stát, se ještě prohánějí zvířata. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Zbyněk Drobiš | 14.09.2016 00:00 Dědické právo v novém: Pozor na dluhy potápějící dědice!

Dědické právo doznalo podstatných změn s účinností nového občanského zákoníku a problematika dluhů v dědictví není výjimkou. Jak předejít předluženému dědictví? Jaké zákonné instituty můžeme využít k ochraně před předluženým dědictvím? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 09.09.2016 00:00 Ceny bytů i pozemků rostou nejrychleji za pět let

Ceny bytů a pozemků vzrostly ve druhém čtvrtletí 2016 nejrychleji od roku 2010. Naopak se nepatrně zpomalil růst cen rodinných domů. Vyplývá to z aktuálního čtvrtletního HB Indexu Hypoteční banky. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 08.09.2016 00:00 Hypotéka pro studenty vstupuje na český trh

Téměř každý student musí řešit během studia bydlení. Nejsnazší variantou je kolej, na kterou ale nedosáhne každý. Proto se většina studentů uchyluje ke společnému pronájmu bytu. I když sní o vlastním bydlení, bez dostatečných příjmů na něj nedosáhnou. První banka ale přichází s nabídkou hypotéky pro studenty. Je studentská hypotéka opravdu pro studenty? Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 23.09.2016 03:11

Další články »

Krátké zprávy z Realitní makléř

26.09.2016 14:45 Kupujete byt? Dejte pozor na zajíce v pytli

Vysoká poptávka po novostavbách, ale i nemovitostech po prvním majiteli zapříčiňuje, že dobře postavené nemovitosti jsou velmi obtížně sehnatelné. Realitním kancelářím zbývají již jen ležáky a noví majitelé si musejí dát větší pozor na skryté vady. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.09.2016 14:24 Robert Pelikán připravuje novelu insolvenčního zákona

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán představil novelu insolvenčního zákona. Hlavním tématem je možnost oddlužení. Vyhlásit osobní bankrot by tak v budoucnu mohli i ti, kteří nemohou uhradit 30 procent svých dluhů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

21.09.2016 14:45 Hotel Tančící dům otevřel své dveře

Dvě patra Tančícího domu v Praze na Rašínově nábřeží se přeměnila na čtyřhvězdičkový hotel. Většina pokojů hotelu má výhled na Pražský hrad. Investorem luxusního ubytování je bývalý fotbalista Vladimír Šmicer. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

20.09.2016 13:56 Wüstenrot má nového tiskového mluvčího

Jiří Janeček se stal od 15. září novým tiskovým mluvčím finanční skupiny Wüstenrot. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.09.2016 10:54 České reality začínají ovládat firmy ze zámoří

Noví investoři přicházejí do České republiky kupovat nemovitosti především z Austrálie a Jihoafrické republiky. Jejich zájem je jsou podnikatelské nemovitosti jako jsou obchodní centra, či kanceláře. V realitách nemají problém utrácet miliardy. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další krátké zprávy »

Anketa

Přijdou do České republiky záporné úrokové sazby hypoték?

Rozhodně ano. (232)
 
Spíše ano. (40)
 
Spíše ne. (40)
 
Rozhodně ne. (41)
 Celkem hlasovalo 353 čtenářů

Nejčtenější články z Realitní makléř za posledních 14 dní

Monika Hrušová | 16.09.2016 00:00 Nižší cena, ale je to o nervy...

Tak by se dala popsat situace, když si koupíte, respektive zarezervujete byt, který se má dostavět třeba až za dva roky. O developerské projekty je stále zájem. Ne všichni si chtějí pořídit byt v paneláku k rekonstrukci, ale touží po novostavbě. I tak nové, že na místě, kde má dům s byty stát, se ještě prohánějí zvířata. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 19.09.2016 00:00 Není nájem jako nájem

Zájem o pořízení vlastního bydlení neustále roste. Ne každý ale na hypotéku dosáhne, a to ani při současných velmi nízkých úrokových sazbách. Navíc existuje řada lidí, kteří se raději nezadlužují a dávají přednost nájemnímu bydlení. Kolik lidí žije v nájemním bytě a za kolik? Jaké výhody přináší nájem oproti vlastnímu bydlení? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Zbyněk Drobiš | 14.09.2016 00:00 Dědické právo v novém: Pozor na dluhy potápějící dědice!

Dědické právo doznalo podstatných změn s účinností nového občanského zákoníku a problematika dluhů v dědictví není výjimkou. Jak předejít předluženému dědictví? Jaké zákonné instituty můžeme využít k ochraně před předluženým dědictvím? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další články »