Fincentrum a.s.
Investujeme.cz Investujeme.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

logo fincentrum-mensi-nove ceska-bankovni-asociace logo-fctr-real-hypoindex

 


Chvojka: "Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele při podomním prodeji"

Chvojka:

Nejčastěji řešíme problémy s vyúčtováním dodávky energií, kdy zákazník neuspěje s reklamací, v těsném závěsu pak jsou nekalé praktiky při podomním a telefonickém prodeji, uvádí Jiří Chvojka, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu. Dnešní rozhovor se bude zabývat tématem ochrany spotřebitelů v pravomoci Energetického regulačního úřadu.

Mohl byste čtenářům ve stručnosti představit Energetický regulační úřad (ERÚ)?

Energetický regulační úřad je ústředním orgánem státní správy, který je zodpovědný za regulaci cen, podporu využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a kombinované výroby elektřiny a tepla, šetření soutěžních podmínek na trhu a dohled nad energetickými trhy i v rámci celé Evropské unie. ERÚ má přes 200 pracovníků, sídlí v Jihlavě, pobočky má v Ostravě a Praze, nejvíce pracovníků ERÚ se věnuje správě licencí a kontrole regulovaných subjektů, kterých je přes 40 tisíc.

Ve zkratce tedy ERÚ stanovuje regulované ceny elektřiny, plynu a tepla a kontroluje jejich dodržování, stejně tak jako stanovuje výši podpory obnovitelných zdrojů a výrobce zelené energie kontroluje. Jedním z hlavních poslání úřadu je však udržování stabilního prostředí na trhu, tedy zejména ochrana zájmů zákazníků a spotřebitelů na straně jedné a oprávněných zájmů držitelů licencí na straně druhé. Dlouhodobý zájem Evropské unie i České republiky je, aby byl spotřebitel v centru dění a požíval největší možné ochrany proti případným útokům.

Zaměřuje se ERÚ rovněž na odbornou pomoc pro spotřebitele?

ERÚ má na svých webových stránkách kontakt na informační centrum pro zákazníka (http://www.eru.cz/cs/informacni-centrum), kde je uvedena řada informací o tom, jak se chovat při změně dodavatele, jak řešit spory mezi obchodníky a zákazníky a celou řadu dalších informací. V tomto směru tedy ERÚ pomáhá spotřebitelům řešit jejich každodenní situace v případě, že se nedohodnou se svým dodavatelem energií. Odbornou pomoc ve smyslu návrhu úsporných opatření nebo revize elektrického vedení neposkytujeme, není to v našem ranku.

Pomoc poskytujeme ve dvou úrovních, pro první kontakt je možné využít oddělení ochrany spotřebitele, jehož pravomoci popisuji níže, další úroveň – odbor právní ochrany spotřebitele – řeší zejména situace, kdy spotřebitelé nejsou spokojeni s vyřízením stížnosti ze strany dodavatele. Úkolem odboru právní ochrany je nezávisle hájit práva spotřebitelů a dbát na poskytování kvalitních služeb. V případě pochybení na straně obchodníka může odbor právní ochrany požadovat nápravu závadného stavu.

V jakých oblastech může ERÚ spotřebiteli pomoci?

Oddělení ochrany spotřebitele může spotřebitelům pomoci v případě, že neuspějí u svého dodavatele a potřebují pomoci s následujícími okruhy problémů: problémy s připojením odběrného místa, komplikace v procesu změny dodavatele, ukončení smluvního vztahu s dodavatelem, dodavatel neakceptuje výpověď smlouvy, odstoupení od smlouvy, či jiný způsob ukončení smluvního vztahu, je potřeba získat informace o možnostech rozhodnutí ERÚ ve správním řízení, informace o splnění povinnosti ze smlouvy o dodávce nebo smlouvy o sdružených službách dodávky, je nutné určit, zda právní vztah s obchodníkem nebo s provozovatelem distribuční soustavy vzniknul, trvá nebo zaniknul, spotřebitel se domáhá poskytnutí náhrady za nedodržení nastavených standardů kvality dodávek elektřiny a plynu, dodavatel vystavil smluvní sankci, se kterou odběratel nesouhlasí, zákazník je v režimu neoprávněného odběru, nebo s ním dodavatel nekomunikuje. ERÚ také řeší nespokojenost s reklamací, podezření na nekalé obchodní praktiky dodavatele a velká část dotazů směřuje k podpisu smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání (např. doma, na ulici apod.), kdy si zákazník změnu dodavatele rozmyslí a neví, jak dále postupovat, případně si není jistý, který dodavatel mu zajišťuje dodávky, neb zda se změna dodavatele již uskutečnila.

Jakým způsobem probíhá odborná pomoc pro spotřebitele?

Zákazník se může obrátit elektronicky, tradičně písemně nebo telefonicky na naše pracovníky, kteří s každým řeší jeho problém individuálně. Každý dotaz je zaregistrován a je vyřešen dle našich zákonných možností.

Je tato pomoc bezplatná? Co je výsledkem řízení u ERÚ?

Pomoc pracovníků ERÚ je samozřejmě bezplatná a výsledky reakce na podání podnětů jsou velmi široké, od rychlého telefonického vyřízení věci, například sdělení, u kterého obchodníka se zákazník zaregistroval, až po vyvolání správního řízení, jež může vést k pokutě i například odnětí licence. V současné době řešíme například situaci, kdy se řada obcí a jejich škol a dalších zařízení stala pravděpodobně obětí podvodného jednání a neautorizovaného předání zákazníků jinému dodavateli, kdy maximální sankcí mohou být milionové pokuty a ztráta licence k obchodování s energiemi.

Jaké nejčastější případy řeší ERÚ z hlediska spotřebitelské problematiky?

Nejčastěji řešíme problémy s vyúčtováním dodávky energií, kdy zákazník neuspěje s reklamací. V těsném závěsu pak jsou nekalé praktiky při podomním a telefonickém prodeji, protože je nemožné uhlídat nezodpovědné chování prodejců smluv na celém území České republiky a řešíme tak až následky. Mezi časté stížnosti patří smluvní sankce při změně dodavatele nebo obecně problémy při snaze dodavatele změnit.

Budete taktéž poskytovat možnost mimosoudního řešení sporů dle novely zákona na ochranu spotřebitele?

Energetika se bohužel vinou zákonodárců zatím stala jediným odvětvím, kde nebyla implementována směrnice Evropské unie o mimosoudním řešení sporů. Nabízeli jsme příslušným ministerstvům i zákonodárcům několik variant implementace ať už do energetického zákona nebo zákona o ochraně spotřebitele, ale v Poslanecké sněmovně byla tato pravomoc ze zákona vyňata. V tuto chvíli tedy poskytujeme podporu tak, že funkci ombudsmana supluje odbor právní ochrany spotřebitele (viz výše), který má však omezené možnosti a nemůže například udělovat sankce, a ve spolupráci s evropskou sítí energetických ombudsmanů NEON se snažíme prosadit do zákona možnost řešení mimosoudních sporů v energetice.

Jakým způsobem se mohou obracet spotřebitelé na ERÚ? 

Libovolným způsobem včetně osobní návštěvy v úředních hodinách, všechny kontakty naleznou spotřebitelé na adrese: http://www.eru.cz/cs/kontakty

Závěrečná rada

Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele zejména při podomním prodeji. Všechny dokumenty si v klidu prostudujte a nechte si klidně čas na rozmyšlenou. Nikomu neukazujte své faktury a nepodepisujte žádné dokumenty, pokud si nejste jistí, že chcete dodavatele změnit. Pokud na vás prodejce nepřiměřeně tlačí, můžete se obrátit na svou radnici, případně na policii. Všechny informace najdete v našem spotřebitelském centru na internetu na adrese: http://www.eru.cz/cs/informacni-centrum

Chvojka: "Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele při podomním prodeji" >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Články z Realitní makléř

Zbyněk Drobiš | 27.05.2016 00:00 Nájemní vztahy: Obnovení nájmu bytu po jeho skončení

Nový občanský zákoník obsahuje ustanovení o automatickém obnovení nájmu bytu po jeho skončení. Jakým způsobem obnovení nájmu bytu zákon upravuje? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0
Reklama
banner-investujeme-ceskych100

Jana Zámečníková | 24.05.2016 00:00 Vyberte správně vlastní bydlení. Představte si, jak budete žít za 10 let

Vlastní dům či byt má dnes již téměř 80 procent Čechů. S levnými hypotékami dalších lidí přibývá každým dnem. Výběr vlasního bydlení patří k nejdůležitějším životním rozhodnutí, lidé však při něm mnohdy chybují. Nejčastěji si nedokážou představit, kam bude jejich život směřovat za několik let. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 23.05.2016 00:00 Ceny bytů rostou… je konec krize, nebo začíná další?

Realizované ceny bytů rostou. Podporují je nízké sazby hypotečních úvěrů, oživující ekonomika… i strach z dalšího růstu cen. Blíží se další realitní bublina? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Monika Hrušová | 20.05.2016 00:00 Čím dál víc lidí chce své vlastní bydlení. Na každý byt je ten správný čas

Průměrné úrokové sazby u hypotečních úvěrů lámou rekordy každý měsíc. Zájem o hypotéky, tedy o vlastní bydlení je veliký. Mít svou nemovitost, chtějí i lidé, kteří ještě do nedávna ani neuvažovali o tom, že by si byt na hypotéku mohli pořídit. Nemovitostí je na trhu pořád víc než dost, takže je z čeho vybírat. Jenže na každý byt je ten správný čas v jinou životní etapu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 19.05.2016 00:00 Platba daně z nemovitosti se blíží. Daňové složenky se vrací

Zbývají necelé dva týdny na zaplacení daně z nemovitých věcí. Nejpozději do 31. května musí být platba daně připsána na účtu příslušného finančního úřadu. Řada poplatníků již složenku na uhrazení daně z nemovitosti našla v poštovní schránce, jiní zatím ještě čekají. Kdy nejpozději se složenky dočkáte? Jakým způsobem lze letos daně platit? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další články »

Krátké zprávy z Realitní makléř

27.05.2016 13:46 Praha konečně schválila stavební předpisy

Pražští radní dnes po mnohaměsíčních průtazích schválili novelu Pražských stavebních předpisů s účinností od 1. srpna. Spor o podobu předpisů trval více než dva roky. Skončí období nejistoty a chaosu? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

26.05.2016 10:01 Převod pozemku by mohl být opět osvobozen od DPH

Novelu zákona o osvobození platby DPH z převodu pozemku chtějí senátoři vrátit do původní podoby z loňského roka. Návrh již podpořila v prvním kole i Horní komora. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

25.05.2016 15:19 Dohoďte nemovitost k prodeji a získejte desetitisícovou provizi

Zásoby volných nemovitostí se tenčí. Ve snaze rozšířit své portfolio začaly některé realitní kanceláře nabízet odměny za tipy na nemovitosti k prodeji. Lidem vyplácejí část své provize i v řádech desítek tisíc korun. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.05.2016 11:33 Výstavbu v Praze střídají opravy a demolice

Pozemků vhodných k výstavbě v Praze ubývá. Developeři tak stále častěji řeší výstavbu nových bytů rekonstrukcemi a přístavbami starších objektů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

13.05.2016 10:18 Největší rezidenční developeři válčí mezi sebou o post jedničky na trhu

Dlouholetý spor mezi majitelem společnosti Centra Group Dušanem Kunovským a majitelem společnosti Ekospol Evženem Korecem se dostal již i k soudnímu řízení. Podle Kunovského by se neměl Ekospol nazývat „lídrem bytové výstavby v Česku“. Soud však tuto stížnost tento týden zamítl. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další krátké zprávy »

Anketa

Ubytovali byste u sebe doma uprchlíky?

Ano. (793)
 
Ne. (1314)
 
Nevím. (29)
 Celkem hlasovalo 2136 čtenářů

Nejčtenější články z Realitní makléř za posledních 14 dní

Jana Zámečníková | 16.05.2016 00:00 Boj developerů o pozici lídra neskončil

Developeři se přou o pozici lídra developerského trhu. Spor společnosti Ekospol a Central Group se dostal i k soudu, který rozhodl, že Ekospol patří stabilně k lídrům českého developerského trhu. Central Group se ale nehodlá vzdát bez boje a chce stavění „vzdušných zámků“ Ekospolu zastavit. Proč je pro developery pozice lídra tak důležitá? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

redakce | 17.05.2016 00:00 Martin Fojtík: Nedostatek bytů? Účelové hry developerů matou veřejnost

Z titulních stran novin a časopisů v posledních měsících se může zdát, že kdo již nemá vlastní bydlení, jen těžko ještě nějaké sežene. Informace o dramatickém převisu poptávky po bytech a domech nad jejich nabídkou jsou ale podle ředitele Fincentrum Reality Martina Fojtíka účelově vyvolávanou panikou vedoucí ke zvyšování cen na trhu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 09.05.2016 00:00 Dřevěné domy jsou v kurzu. Proč?

Nové rodinné domy přibývají jen velmi pozvolna. Pozornost a své místo na slunci si ovšem mezi rodinnými domy postupně získávají dřevostavby. Jejich podíl se v loňském roce zvýšil na více než 13 procent. Proč dávají lidé stále častěji přednost dřevostavbám? Jsou dřevostavby stejně kvalitní jako klasické zděné stavby? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Monika Hrušová | 20.05.2016 00:00 Čím dál víc lidí chce své vlastní bydlení. Na každý byt je ten správný čas

Průměrné úrokové sazby u hypotečních úvěrů lámou rekordy každý měsíc. Zájem o hypotéky, tedy o vlastní bydlení je veliký. Mít svou nemovitost, chtějí i lidé, kteří ještě do nedávna ani neuvažovali o tom, že by si byt na hypotéku mohli pořídit. Nemovitostí je na trhu pořád víc než dost, takže je z čeho vybírat. Jenže na každý byt je ten správný čas v jinou životní etapu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 12.05.2016 00:00 Poznáte nepoctivé realitní makléře?

Český realitní trh se jen hemží realitními zprostředkovateli. Na obyvatele jich má dokonce nejvíce z celé Evropské unie. Dlouhá léta chybějící regulace otevřela dveře i nesolidním realitním makléřům. Jak je rozeznat od těch poctivých? Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Další články »