Fincentrum a.s.
Investujeme.cz Investujeme.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

logo fincentrum-mensi-nove ceska-bankovni-asociace logo-fctr-real-hypoindex

 


Chvojka: "Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele při podomním prodeji"

Chvojka:

Nejčastěji řešíme problémy s vyúčtováním dodávky energií, kdy zákazník neuspěje s reklamací, v těsném závěsu pak jsou nekalé praktiky při podomním a telefonickém prodeji, uvádí Jiří Chvojka, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu. Dnešní rozhovor se bude zabývat tématem ochrany spotřebitelů v pravomoci Energetického regulačního úřadu.

Mohl byste čtenářům ve stručnosti představit Energetický regulační úřad (ERÚ)?

Energetický regulační úřad je ústředním orgánem státní správy, který je zodpovědný za regulaci cen, podporu využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a kombinované výroby elektřiny a tepla, šetření soutěžních podmínek na trhu a dohled nad energetickými trhy i v rámci celé Evropské unie. ERÚ má přes 200 pracovníků, sídlí v Jihlavě, pobočky má v Ostravě a Praze, nejvíce pracovníků ERÚ se věnuje správě licencí a kontrole regulovaných subjektů, kterých je přes 40 tisíc.

Ve zkratce tedy ERÚ stanovuje regulované ceny elektřiny, plynu a tepla a kontroluje jejich dodržování, stejně tak jako stanovuje výši podpory obnovitelných zdrojů a výrobce zelené energie kontroluje. Jedním z hlavních poslání úřadu je však udržování stabilního prostředí na trhu, tedy zejména ochrana zájmů zákazníků a spotřebitelů na straně jedné a oprávněných zájmů držitelů licencí na straně druhé. Dlouhodobý zájem Evropské unie i České republiky je, aby byl spotřebitel v centru dění a požíval největší možné ochrany proti případným útokům.

Zaměřuje se ERÚ rovněž na odbornou pomoc pro spotřebitele?

ERÚ má na svých webových stránkách kontakt na informační centrum pro zákazníka (http://www.eru.cz/cs/informacni-centrum), kde je uvedena řada informací o tom, jak se chovat při změně dodavatele, jak řešit spory mezi obchodníky a zákazníky a celou řadu dalších informací. V tomto směru tedy ERÚ pomáhá spotřebitelům řešit jejich každodenní situace v případě, že se nedohodnou se svým dodavatelem energií. Odbornou pomoc ve smyslu návrhu úsporných opatření nebo revize elektrického vedení neposkytujeme, není to v našem ranku.

Pomoc poskytujeme ve dvou úrovních, pro první kontakt je možné využít oddělení ochrany spotřebitele, jehož pravomoci popisuji níže, další úroveň – odbor právní ochrany spotřebitele – řeší zejména situace, kdy spotřebitelé nejsou spokojeni s vyřízením stížnosti ze strany dodavatele. Úkolem odboru právní ochrany je nezávisle hájit práva spotřebitelů a dbát na poskytování kvalitních služeb. V případě pochybení na straně obchodníka může odbor právní ochrany požadovat nápravu závadného stavu.

V jakých oblastech může ERÚ spotřebiteli pomoci?

Oddělení ochrany spotřebitele může spotřebitelům pomoci v případě, že neuspějí u svého dodavatele a potřebují pomoci s následujícími okruhy problémů: problémy s připojením odběrného místa, komplikace v procesu změny dodavatele, ukončení smluvního vztahu s dodavatelem, dodavatel neakceptuje výpověď smlouvy, odstoupení od smlouvy, či jiný způsob ukončení smluvního vztahu, je potřeba získat informace o možnostech rozhodnutí ERÚ ve správním řízení, informace o splnění povinnosti ze smlouvy o dodávce nebo smlouvy o sdružených službách dodávky, je nutné určit, zda právní vztah s obchodníkem nebo s provozovatelem distribuční soustavy vzniknul, trvá nebo zaniknul, spotřebitel se domáhá poskytnutí náhrady za nedodržení nastavených standardů kvality dodávek elektřiny a plynu, dodavatel vystavil smluvní sankci, se kterou odběratel nesouhlasí, zákazník je v režimu neoprávněného odběru, nebo s ním dodavatel nekomunikuje. ERÚ také řeší nespokojenost s reklamací, podezření na nekalé obchodní praktiky dodavatele a velká část dotazů směřuje k podpisu smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání (např. doma, na ulici apod.), kdy si zákazník změnu dodavatele rozmyslí a neví, jak dále postupovat, případně si není jistý, který dodavatel mu zajišťuje dodávky, neb zda se změna dodavatele již uskutečnila.

Jakým způsobem probíhá odborná pomoc pro spotřebitele?

Zákazník se může obrátit elektronicky, tradičně písemně nebo telefonicky na naše pracovníky, kteří s každým řeší jeho problém individuálně. Každý dotaz je zaregistrován a je vyřešen dle našich zákonných možností.

Je tato pomoc bezplatná? Co je výsledkem řízení u ERÚ?

Pomoc pracovníků ERÚ je samozřejmě bezplatná a výsledky reakce na podání podnětů jsou velmi široké, od rychlého telefonického vyřízení věci, například sdělení, u kterého obchodníka se zákazník zaregistroval, až po vyvolání správního řízení, jež může vést k pokutě i například odnětí licence. V současné době řešíme například situaci, kdy se řada obcí a jejich škol a dalších zařízení stala pravděpodobně obětí podvodného jednání a neautorizovaného předání zákazníků jinému dodavateli, kdy maximální sankcí mohou být milionové pokuty a ztráta licence k obchodování s energiemi.

Jaké nejčastější případy řeší ERÚ z hlediska spotřebitelské problematiky?

Nejčastěji řešíme problémy s vyúčtováním dodávky energií, kdy zákazník neuspěje s reklamací. V těsném závěsu pak jsou nekalé praktiky při podomním a telefonickém prodeji, protože je nemožné uhlídat nezodpovědné chování prodejců smluv na celém území České republiky a řešíme tak až následky. Mezi časté stížnosti patří smluvní sankce při změně dodavatele nebo obecně problémy při snaze dodavatele změnit.

Budete taktéž poskytovat možnost mimosoudního řešení sporů dle novely zákona na ochranu spotřebitele?

Energetika se bohužel vinou zákonodárců zatím stala jediným odvětvím, kde nebyla implementována směrnice Evropské unie o mimosoudním řešení sporů. Nabízeli jsme příslušným ministerstvům i zákonodárcům několik variant implementace ať už do energetického zákona nebo zákona o ochraně spotřebitele, ale v Poslanecké sněmovně byla tato pravomoc ze zákona vyňata. V tuto chvíli tedy poskytujeme podporu tak, že funkci ombudsmana supluje odbor právní ochrany spotřebitele (viz výše), který má však omezené možnosti a nemůže například udělovat sankce, a ve spolupráci s evropskou sítí energetických ombudsmanů NEON se snažíme prosadit do zákona možnost řešení mimosoudních sporů v energetice.

Jakým způsobem se mohou obracet spotřebitelé na ERÚ? 

Libovolným způsobem včetně osobní návštěvy v úředních hodinách, všechny kontakty naleznou spotřebitelé na adrese: http://www.eru.cz/cs/kontakty

Závěrečná rada

Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele zejména při podomním prodeji. Všechny dokumenty si v klidu prostudujte a nechte si klidně čas na rozmyšlenou. Nikomu neukazujte své faktury a nepodepisujte žádné dokumenty, pokud si nejste jistí, že chcete dodavatele změnit. Pokud na vás prodejce nepřiměřeně tlačí, můžete se obrátit na svou radnici, případně na policii. Všechny informace najdete v našem spotřebitelském centru na internetu na adrese: http://www.eru.cz/cs/informacni-centrum

Chvojka: "Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele při podomním prodeji" >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Články z Realitní makléř

Martin Fojtík | 24.06.2016 00:00 Realitní franšízy jako hit Česka? Většinou jen slepá ulička!

Před pár dny oznámila další z tuzemských realitek, že vstupuje na pole franšíz, tedy že svou značku bude přeprodávat a pronajímat zájemcům po celé republice. V praxi to pak vypadá tak, že se v některém z měst objeví pobočka velké realitní firmy, která s ní má ale společný jen název. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 24.06.2016 22:41
Reklama
banner-investujeme-ceskych100

Roman Klein | 23.06.2016 00:00 Hypotéka, nebo nájem? Otázka, kterou si snad položil každý z nás

Hypotéka, nebo nájem? Zadlužit se na desetiletí a žít ve svém, nebo žít v klidu bez dluhu, ale platit nájem někomu jinému? To je zásadní rozhodnutí a každý si do něj promítá jiné priority. Podívejme se na hypotéky jednoduše a hlavně bez emocí. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 23.06.2016 12:59

Jana Zámečníková | 16.06.2016 00:00 Kdo doplatí na návrat předkupního práva?

Poslanci začali znovu uvažovat o zavedení předkupního práva. Opatření, které ukládá vlastníkům části nemovitosti nabídnout svůj podíl přednostně ostatním spoluvlastníkům, bylo zrušeno s příchodem nového občanského zákoníku. Co by znamenal návrat předkupního práva pro vlastníky nemovitostí? Kdo by na změnu doplatil nejvíce? Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 16.06.2016 11:53

Zbyněk Drobiš | 10.06.2016 00:00 Kdy může pronajímatel vypovědět nájem s okamžitou platností?

Občanský zákoník opravňuje pronajímatele v některých případech k učinění výpovědi z nájmu bytu bez výpovědní doby, pokud nájemce porušuje zvlášť závažným způsobem své povinnosti. Jakým způsobem občanský zákoník vymezuje uvedené právo pronajímatele? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 09.06.2016 00:00 Fotbalové Euro se blíží. Airbnb přidělává hoteliérům vrásky

Fotbalové Mistrovství Evropy ve Francii začne již zítra. Hotely se plní a zdražují. Turistického ruchu chtějí využít i místní obyvatelé, internet se proto hostitelskými nabídkami jen hemží. Krátkodobý pronájem přes Airbnb dělá vrásky hoteliérům. Některá města začala již dokonce s platformou otevřený boj. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další články »

Krátké zprávy z Realitní makléř

22.06.2016 12:58 Město změnilo územní plán. Firmy chtějí odškodnění 82 milionů korun

Společnost Ulma koupila pozemek v průmyslové zóně v Benátkách nad Jizerou, aby rozšířila svůj areál. Radnice ale před dvěma lety změnila územní plán a výstavbu na pozemcích zakázala. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.06.2016 13:09 Developeři budou mít žně díky návrhu nového Metropolitního plánu Prahy

Zveřejněný návrh nového Metropolitního plánu Prahy ukazuje, co a kde se bude stavět. Dokument počítá s tím, že pro investory otevře velká území typu Bubny, nádraží Smíchov nebo nákladové nádraží Žižkov. Tyto projekty spolknou v součtu stovky miliard korun. Do toho se v hlavním městě počítá s výstavbou nových mostů a tramvajových tratí. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

15.06.2016 10:19 Stát prodává nemovitosti. Chce letos dosáhnout rekordu

Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) si dal letos ambiciozní plán. Plánuje rekordní prodej nemovitostí a majetku, který by předčil loňský zisk 1,93 miliard korun. Letošní cíl 2 miliardy korun chtějí docílit především prodejem obří budovy barokní Invalidovny v pražském Karlíně za vyvolávací cenu přesahující 637 milionů korun. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

10.06.2016 13:48 Novým majitelem Kotvy se stal miliardář Skala

Irská skupina Markland prodala pražský obchodní dům Kotva společnosti Pražská správa nemovitostí (PSN) miliardáře Václava Skaly. Prodejní cena nebyla zveřejněna, ale měla údajně přesáhnout 80 milionů eur (asi 2,2 miliardy korun). Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

09.06.2016 10:53 V Praze vyrostou desítky tisíc nových bytů

Nový projektový záměr chystají pro Prahu místní developeři. Chystají výstavbu 70 tisíc nových bytů. Ty mají vzniknout hlavně v Karlíně a na Smíchově. Do pěti let počítají s výstavbou 23 tisíc nových bytů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další krátké zprávy »

Anketa

Ubytovali byste u sebe doma uprchlíky?

Ano. (997)
 
Ne. (1416)
 
Nevím. (32)
 Celkem hlasovalo 2445 čtenářů

Nejčtenější články z Realitní makléř za posledních 14 dní

Martin Fojtík | 24.06.2016 00:00 Realitní franšízy jako hit Česka? Většinou jen slepá ulička!

Před pár dny oznámila další z tuzemských realitek, že vstupuje na pole franšíz, tedy že svou značku bude přeprodávat a pronajímat zájemcům po celé republice. V praxi to pak vypadá tak, že se v některém z měst objeví pobočka velké realitní firmy, která s ní má ale společný jen název. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jana Zámečníková | 16.06.2016 00:00 Kdo doplatí na návrat předkupního práva?

Poslanci začali znovu uvažovat o zavedení předkupního práva. Opatření, které ukládá vlastníkům části nemovitosti nabídnout svůj podíl přednostně ostatním spoluvlastníkům, bylo zrušeno s příchodem nového občanského zákoníku. Co by znamenal návrat předkupního práva pro vlastníky nemovitostí? Kdo by na změnu doplatil nejvíce? Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Roman Klein | 23.06.2016 00:00 Hypotéka, nebo nájem? Otázka, kterou si snad položil každý z nás

Hypotéka, nebo nájem? Zadlužit se na desetiletí a žít ve svém, nebo žít v klidu bez dluhu, ale platit nájem někomu jinému? To je zásadní rozhodnutí a každý si do něj promítá jiné priority. Podívejme se na hypotéky jednoduše a hlavně bez emocí. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Další články »