Fincentrum a.s.
Investujeme.cz Investujeme.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

logo fincentrum-mensi-nove ceska-bankovni-asociace logo-fctr-real-hypoindex

 


Chvojka: "Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele při podomním prodeji"

Chvojka:

Nejčastěji řešíme problémy s vyúčtováním dodávky energií, kdy zákazník neuspěje s reklamací, v těsném závěsu pak jsou nekalé praktiky při podomním a telefonickém prodeji, uvádí Jiří Chvojka, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu. Dnešní rozhovor se bude zabývat tématem ochrany spotřebitelů v pravomoci Energetického regulačního úřadu.

Mohl byste čtenářům ve stručnosti představit Energetický regulační úřad (ERÚ)?

Energetický regulační úřad je ústředním orgánem státní správy, který je zodpovědný za regulaci cen, podporu využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a kombinované výroby elektřiny a tepla, šetření soutěžních podmínek na trhu a dohled nad energetickými trhy i v rámci celé Evropské unie. ERÚ má přes 200 pracovníků, sídlí v Jihlavě, pobočky má v Ostravě a Praze, nejvíce pracovníků ERÚ se věnuje správě licencí a kontrole regulovaných subjektů, kterých je přes 40 tisíc.

Ve zkratce tedy ERÚ stanovuje regulované ceny elektřiny, plynu a tepla a kontroluje jejich dodržování, stejně tak jako stanovuje výši podpory obnovitelných zdrojů a výrobce zelené energie kontroluje. Jedním z hlavních poslání úřadu je však udržování stabilního prostředí na trhu, tedy zejména ochrana zájmů zákazníků a spotřebitelů na straně jedné a oprávněných zájmů držitelů licencí na straně druhé. Dlouhodobý zájem Evropské unie i České republiky je, aby byl spotřebitel v centru dění a požíval největší možné ochrany proti případným útokům.

Zaměřuje se ERÚ rovněž na odbornou pomoc pro spotřebitele?

ERÚ má na svých webových stránkách kontakt na informační centrum pro zákazníka (http://www.eru.cz/cs/informacni-centrum), kde je uvedena řada informací o tom, jak se chovat při změně dodavatele, jak řešit spory mezi obchodníky a zákazníky a celou řadu dalších informací. V tomto směru tedy ERÚ pomáhá spotřebitelům řešit jejich každodenní situace v případě, že se nedohodnou se svým dodavatelem energií. Odbornou pomoc ve smyslu návrhu úsporných opatření nebo revize elektrického vedení neposkytujeme, není to v našem ranku.

Pomoc poskytujeme ve dvou úrovních, pro první kontakt je možné využít oddělení ochrany spotřebitele, jehož pravomoci popisuji níže, další úroveň – odbor právní ochrany spotřebitele – řeší zejména situace, kdy spotřebitelé nejsou spokojeni s vyřízením stížnosti ze strany dodavatele. Úkolem odboru právní ochrany je nezávisle hájit práva spotřebitelů a dbát na poskytování kvalitních služeb. V případě pochybení na straně obchodníka může odbor právní ochrany požadovat nápravu závadného stavu.

V jakých oblastech může ERÚ spotřebiteli pomoci?

Oddělení ochrany spotřebitele může spotřebitelům pomoci v případě, že neuspějí u svého dodavatele a potřebují pomoci s následujícími okruhy problémů: problémy s připojením odběrného místa, komplikace v procesu změny dodavatele, ukončení smluvního vztahu s dodavatelem, dodavatel neakceptuje výpověď smlouvy, odstoupení od smlouvy, či jiný způsob ukončení smluvního vztahu, je potřeba získat informace o možnostech rozhodnutí ERÚ ve správním řízení, informace o splnění povinnosti ze smlouvy o dodávce nebo smlouvy o sdružených službách dodávky, je nutné určit, zda právní vztah s obchodníkem nebo s provozovatelem distribuční soustavy vzniknul, trvá nebo zaniknul, spotřebitel se domáhá poskytnutí náhrady za nedodržení nastavených standardů kvality dodávek elektřiny a plynu, dodavatel vystavil smluvní sankci, se kterou odběratel nesouhlasí, zákazník je v režimu neoprávněného odběru, nebo s ním dodavatel nekomunikuje. ERÚ také řeší nespokojenost s reklamací, podezření na nekalé obchodní praktiky dodavatele a velká část dotazů směřuje k podpisu smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání (např. doma, na ulici apod.), kdy si zákazník změnu dodavatele rozmyslí a neví, jak dále postupovat, případně si není jistý, který dodavatel mu zajišťuje dodávky, neb zda se změna dodavatele již uskutečnila.

Jakým způsobem probíhá odborná pomoc pro spotřebitele?

Zákazník se může obrátit elektronicky, tradičně písemně nebo telefonicky na naše pracovníky, kteří s každým řeší jeho problém individuálně. Každý dotaz je zaregistrován a je vyřešen dle našich zákonných možností.

Je tato pomoc bezplatná? Co je výsledkem řízení u ERÚ?

Pomoc pracovníků ERÚ je samozřejmě bezplatná a výsledky reakce na podání podnětů jsou velmi široké, od rychlého telefonického vyřízení věci, například sdělení, u kterého obchodníka se zákazník zaregistroval, až po vyvolání správního řízení, jež může vést k pokutě i například odnětí licence. V současné době řešíme například situaci, kdy se řada obcí a jejich škol a dalších zařízení stala pravděpodobně obětí podvodného jednání a neautorizovaného předání zákazníků jinému dodavateli, kdy maximální sankcí mohou být milionové pokuty a ztráta licence k obchodování s energiemi.

Jaké nejčastější případy řeší ERÚ z hlediska spotřebitelské problematiky?

Nejčastěji řešíme problémy s vyúčtováním dodávky energií, kdy zákazník neuspěje s reklamací. V těsném závěsu pak jsou nekalé praktiky při podomním a telefonickém prodeji, protože je nemožné uhlídat nezodpovědné chování prodejců smluv na celém území České republiky a řešíme tak až následky. Mezi časté stížnosti patří smluvní sankce při změně dodavatele nebo obecně problémy při snaze dodavatele změnit.

Budete taktéž poskytovat možnost mimosoudního řešení sporů dle novely zákona na ochranu spotřebitele?

Energetika se bohužel vinou zákonodárců zatím stala jediným odvětvím, kde nebyla implementována směrnice Evropské unie o mimosoudním řešení sporů. Nabízeli jsme příslušným ministerstvům i zákonodárcům několik variant implementace ať už do energetického zákona nebo zákona o ochraně spotřebitele, ale v Poslanecké sněmovně byla tato pravomoc ze zákona vyňata. V tuto chvíli tedy poskytujeme podporu tak, že funkci ombudsmana supluje odbor právní ochrany spotřebitele (viz výše), který má však omezené možnosti a nemůže například udělovat sankce, a ve spolupráci s evropskou sítí energetických ombudsmanů NEON se snažíme prosadit do zákona možnost řešení mimosoudních sporů v energetice.

Jakým způsobem se mohou obracet spotřebitelé na ERÚ? 

Libovolným způsobem včetně osobní návštěvy v úředních hodinách, všechny kontakty naleznou spotřebitelé na adrese: http://www.eru.cz/cs/kontakty

Závěrečná rada

Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele zejména při podomním prodeji. Všechny dokumenty si v klidu prostudujte a nechte si klidně čas na rozmyšlenou. Nikomu neukazujte své faktury a nepodepisujte žádné dokumenty, pokud si nejste jistí, že chcete dodavatele změnit. Pokud na vás prodejce nepřiměřeně tlačí, můžete se obrátit na svou radnici, případně na policii. Všechny informace najdete v našem spotřebitelském centru na internetu na adrese: http://www.eru.cz/cs/informacni-centrum

Chvojka: "Nenechte se zatlačit ke změně dodavatele při podomním prodeji" >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Články z Realitní makléř

Jakub Kudrna | 26.08.2016 00:00 Co čtenář, to blbec aneb Nač sází reklamní kampaň realitky

Staré přísloví uvádí, že „neznalost zákona neomlouvá“. To je vskutku pravda, protože demokracie předpokládá zodpovědnost každého jednotlivce. Všichni bychom měli znát svá práva, ale i povinnosti. Ne vždy tomu tak ale je, a na to sází i realitní kancelář. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 26.08.2016 10:29
Reklama
hypoindex-300-300-1

Jana Zámečníková | 15.08.2016 00:00 Stavebnictví se zaseklo. Co mu pomůže?

Ekonomika šlape jako promazaný stroj, všechna odvětví hlásí růst, jen stavebnictví stále zaostává. První pololetí bylo obzvláště špatné pro bytovou výstavbu. Počet zahájených bytů v bytových domech v Praze klesl dokonce o 80 procent. Pokles výstavby v kombinaci s prodejním boomem doprovázeným levnými hypotékami se však začíná projevovat na rostoucích cenách bydlení.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Luboš Smrčka | 12.08.2016 00:00 Energetická samostatnost je chiméra

Pozornost energetického světa se upřela k nejzápadnější části Kanárských ostrovů – k necelým 280 kilometrům čtverečným souše utopené v oceánu pod názvem El Hierro. Tento ostrov má jako cíl stát se energeticky naprosto samostatnou jednotkou založenou na energii větru a vody. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Zbyněk Drobiš | 11.08.2016 00:00 Nájemce má právo v bytě podnikat a chovat zvíře

Nový občanský zákoník poskytuje nájemci bytu řadu práv, mezi které patří i právo podnikat a chovat zvíře. Jaké jsou zákonné limity těchto práv nájemce? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 10.08.2016 00:00 Rodinný dům bez stavebního povolení: Realita nebo sen?

Stavba rodinného domu, bazénu či skleníku by již brzy měla být snadnější a rychlejší. Změny přinese novela stavebního zákona, kterou bude schvalovat vláda koncem srpna. Rodinný dům postavíte pouze na základě ohlášení, ke stavbě bazénu nebudete dokonce potřebovat ani to. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další články »

Krátké zprávy z Realitní makléř

26.08.2016 13:40 Na pražském nábřeží vyroste ruské kolo

Společnost Timsbury Capital může na Praze 5 postavit ruské kolo. Vedení města stvrdilo podpisem pronájem pozemku na Hořejším nábřeží. Firma ale ještě nemá vyhráno, musí do konce roku 2017 získat kromě jiných i souhlas od památkářů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

24.08.2016 14:39 Ceny zemědělské půdy prudce rostou

Průměrná tržní cena zemědělské půdy vzrostla podle odborného serveru Farm.cz v loňském roce o téměř 166 tisíc korun za hektar. Meziročně se jedná o nárůst o 16,5 procenta. Důvodem je rostoucí zájem nezemědělských investorů a investičních fondů, který přiměl k nákupům i farmáře. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.08.2016 12:49 Pražské Modřany jsou magnetem pro developery

Chátrající průmyslové areály, nepřítomnost historických památek a volné plochy k zastavění je vše co nabízí pražská část Modřany. Jedná se zde o ráj pro developery, kteří nezahálejí a ve stagnujícím stavitelství zde zuřivě budují. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

22.08.2016 12:57 Nejdražší vilu na světě můžete nyní koupit za miliardu eur

Pokud by se vilu na Francouzské riviéře podařilo prodat za jednu miliardu eur (27 milionů korun), stala by se nejdražší na světě. Villa les Cedres leží na poloostrově St-Jean-Cap-Ferrat mezi Nice a Monakem na 14 hektarech pozemků a může se pochlubit deseti ložnicemi, 50 metrovým bazénem či exotickou botanickou zahradou. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

19.08.2016 13:22 Rezervujete dovolenou kartou? Ubytování přes booking.com není bezpečné

Pravděpodobné problémy se zabezpečením plateb skrz portál booking.com tíží nejen klienty, ale i samotné banky. Téměř čtvrt milionu Čechů ročne hledá přes tento portál ubytování. Nemálo z nich poté zjistí, že jim někdo vybral účet. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Další krátké zprávy »

Anketa

Přijdou do České republiky záporné úrokové sazby hypoték?

Rozhodně ano. (102)
 
Spíše ano. (17)
 
Spíše ne. (30)
 
Rozhodně ne. (21)
 Celkem hlasovalo 170 čtenářů

Nejčtenější články z Realitní makléř za posledních 14 dní

Jana Zámečníková | 15.08.2016 00:00 Stavebnictví se zaseklo. Co mu pomůže?

Ekonomika šlape jako promazaný stroj, všechna odvětví hlásí růst, jen stavebnictví stále zaostává. První pololetí bylo obzvláště špatné pro bytovou výstavbu. Počet zahájených bytů v bytových domech v Praze klesl dokonce o 80 procent. Pokles výstavby v kombinaci s prodejním boomem doprovázeným levnými hypotékami se však začíná projevovat na rostoucích cenách bydlení.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jakub Kudrna | 26.08.2016 00:00 Co čtenář, to blbec aneb Nač sází reklamní kampaň realitky

Staré přísloví uvádí, že „neznalost zákona neomlouvá“. To je vskutku pravda, protože demokracie předpokládá zodpovědnost každého jednotlivce. Všichni bychom měli znát svá práva, ale i povinnosti. Ne vždy tomu tak ale je, a na to sází i realitní kancelář. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Další články »