Splachování, výtahy, daně… Co nám reguluje Evropská komise?

Monika Hrušová

Evropská komise v podstatě zasahuje do života nás všech. Bruselu se nelíbí naše daňové zatížení zaměstnanosti a bydlení ani naše splachování. Příští týden by měla komise zveřejnit nové standardy pro správné a efektivní splachování. Otázkou je, co nám bude chtít zregulovat příště.

Průměrné evropské WC totiž prozatím při každém spláchnutí spotřebuje 11 litrů vody. Evropská komise si představuje, že po použití WC by mělo protéct trubkami maximálně jen šest litrů vody. Pokud je možné volit mezi plným a redukovaným spláchnutím, neměla by omezená dávka činit více než tři litry vody. V pisoárech by se pak spotřeba vody měla omezit nejvýše na půl litru až litr.

Pracovní skupiny Evropské komise přišly na to, že průměrná spotřeba vody se mezi členskými státy liší“ a že i „spotřeba mezi občany téže země se může významně lišit“, svoji roli hrají ale také „kulturní aspekty“.

Velké rozdíly jsou patrné i mezi Evropany. Kupříkladu v Lucembursku se spláchnutím dostane do kanalizací celá třetina vody z celkové spotřeby domácnosti. Přitom finskými toaletami proteče jen necelá sedmina vody spotřebované v rodinách.

Nad tímto průzkumem a nařízením se pozastavuje například Paul Nuttall, britský europoslanec z euroskeptické strany UKIP „Bůh ví, kolik to stálo a kolik se přitom vyplýtvalo času a úsilí. Tihle eurokrati se skutečně zabývají chcankami,“ vyjádřil bez okolků svůj názor.

Nařízení se dotkne hlavně výrobců sanitárního zařízení, kteří budou muset vydaným normám přizpůsobit své zboží.

Výtahy svou rekonstrukcí už procházejí

V roce 2007 dokonce 80 procent výtahů nesplňovala evropské normy. Od té doby jich je většina opravených a zmodernizovaných, ale stále ani zdaleka ne všechny odpovídají požadavkům Evropské unie.

 „Provozovatelé výtahů mají povinnost odstranit vysoká rizika do 5 let od inspekční prohlídky (březen 2011, 2014) a střední do 10 let. U nízkých rizik nebyl termín určen. V mnoha případech se tak zatím nestalo a stále existují provozovatelé, kteří svou povinnost nesplnili. Ti by si rozhodně měli pospíšit, aby zbytečně neriskovali možné škody či postih,“ říká Jan Dvořák, generální sekretář Unie výtahového průmyslu ČR. To je také důvod, proč se RSTS aktivně do této problematiky zapojuje. Cílem je napomoci bezproblémovému řešení tohoto stavu.

Ze statistik Unie Výtahového průmyslu ČR vyplývá, že cca 40 000 výtahů stále vykazuje vysoká provozní rizika, včetně těch, která přímo ohrožují zdraví přepravovaných osob. Majitelé domů, kteří takové výtahy provozují, se vystavují obrovskému nebezpečí. „V případě, že by se v takovém výtahu někdo zranil nebo dokonce zabil, odpovídá majitel budovy za veškeré škody. Náklady na léčbu, bolestné a ušlý zisk zraněných osob mohou dosáhnout i několika milionů korun. To představuje pro majitele jednotlivých bytů neplánované výdaje v řádu statisíců korun,“ varuje Dagmar Jonášová z Raiffeisen stavební spořitelny. „Cedule s nápisem „Použití na vlastní nebezpečí“ či „Výtah mimo provoz“ vás odpovědnosti nezbaví,“ dodává.

Daně máme taky špatně

Evropská komise doporučila České republice několik daňových změn – od snížení zdanění zaměstnanců, naopak větší zdanění bydlení a dopravních prostředků, až po prodloužení věku odchodu do důchodu.

Je prý nutné přijmout zákon o státní správě. Zákon by podle Evropské komise měl „zajistit stabilní, efektivní a profesionální státní administrativu“. „V souvislosti s nadcházejícím obdobím 2014 a 2020 je potřeba zlepšit správu evropských fondů“, uvedla před nedávnem komise ve svých každoročních doporučeních. Mimo jiné také zdůrazňuje potřebu zavést protikorupční strategii pro letošek a příští rok.

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *