Česká spořitelna asi zdraží hypotéky, pokud bude muset hlásit sazby víc dopředu

Monika Hrušová

Minulý týden podala společnost Fincentrum návrh ministerstvu financí na změnu legislativy, týkající se refinancování hypoték. Firma navrhla, aby banky informovaly své klienty při refinancování hypotéky o nové úrokové sazbě dva měsíce předem. Všechny banky však z takové úpravy radost nemají.

V případě, že by návrh Fincentra prošel, podle České spořitelny a UniCredit bank by to ale mohlo zvýšit úrokové sazby u hypotečních úvěrů.

Delší lhůta je možná, pro klienty by to však znamenalo vyšší úrokové sazby, protože banky by si tak musely rezervovat zdroje na delší dobu dopředu, což zdroje prodražuje. Termín zasílání zhruba šest týdnů předem je tedy optimální, klient má dostatek času na rozmyšlenou a zároveň jsme klientovi schopni nabídnout výhodnou sazbu,“ vysvětlil Jan Holinka z Tiskového centra České spořitelny.

Vyšší úrokové sazby připouští i UniCredit Bank.  „Standardně banky informují klienty přibližně 4 týdny před změnou úrokové sazby. Samozřejmě je možné informovat klienty předem například 2 měsíce nebo i podstatně dříve před změnou úrokové sazby. Toto opatření však může mít negativní dopad na výši úrokové sazby,protože banky musí  tuto úrokovou sazbu fixovat klientům již od doby,kdy klientům sazbu oznámí. Delší období tedy znamená z našeho pohledu větší riziko růstu úrokových sazeb, které banky musí do ceny zohlednit,“ řekla Radomíra Papoušková, ředitelka odboru Segment Mass Market UniCredit Bank.

Bez zákona se prý hypotéky obejdou

Podle Hypoteční banky si klienti nestěžují a refinancování hypoték žádnou úpravu nepotřebuje. „Hypoteční banka poskytuje klientům informace o nových podmínkách hypotečního úvěru minimálně 30 dnů, obvykle 6 týdnů před koncem fixačního období. Klienti tak mají dostatečnou dobu pro rozhodnutí, zda změnit banku nebo pokračovat ve stávající bance. Nemáme žádné signály, že by klienti byli v časové tísni, naopak jsme přesvědčeni, že stávající podmínky, které nabízí Hypoteční banka, jsou klientsky dostatečně vstřícné,“ sdělil Bohdan Suchánek ředitel Marketingové komunikace Hypoteční banky.

Hypoteční úvěry právní podložení nepotřebují ani podle Fio banky. Zákony by prý musely být neuvěřitelně rozsáhlé, složité a nepoužitelné. „Banky si mají tuto otázku řešit zdravým rozumem a třeba v rámci samoregulace sektoru. Možnost jít se zeptat do jiných bank na možnou sazbu klienta nijak není vázána na informaci o sazbě od jeho banky,“ uvedl Jan Bláha, obchodní ředitel Fio banky.

Pokud vám měsíc před skončení fixace banka neoznámí novou úrokovou sazbu, kontaktujte ji sami. Tohle klientům radí i Komerční banka.

Equa bank návrh vítá. „Pokud by tento návrh prošel, jednalo by se jistě o pozitivní krok ve prospěch klientů bank, kteří by tak získali více času na vyjednávání o budoucí úrokové sazbě na další období fixace,“ stojí za návrhem Fincentra Kateřina Pospíšilová z Equa bank a dodává, že klienti této banky si mohou úrokovou sazbu při refinancování hypoték podržet dokonce šest měsíců dopředu.

Anketa: Měly by banky ze zákona informovat o úrokových sazbách při refinancování hypotéky dva měsíce dopředu?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

4 komentářů k článku “Česká spořitelna asi zdraží hypotéky, pokud bude muset hlásit sazby víc dopředu”

  1. Mojmír napsal:

    ježiši to jsou kecy… Jakou roli má pro bank, že bude muset oznámit sazbu o 2–3 týdny dřív než dosud? Žádnou. Zato pro klienta obrovskou. A nebojte, zdražit si nedovolí.

    1. Radek napsal:

      Re:

      Právě ta role pro klienta je pro banku zásadní – dyť by měl dost času si najít lepší nabídku! A to by mohl i odejít! Tohle riziko si zejména velké banky nechají zaplatit ve vyšší úrokové sazbě.

  2. Miloš napsal:

    klient

    Z mého pohledu na to není třeba zákon. Klientovi, který si není schopný porovnat nabídky a obeslat konkurenci před návrhem od své původní banky, stejně bude jedno jestli se dozví novou sazbu 4 týdny nebo 8 týdnů před koncem. Banka ho stejně „odrbe“ vyšším úrokem, protože klient sám nebude znát konkurenční nabídky.

  3. iii napsal:

    ano i ne

    Stihat se to da, ale to aby si pak vzal clovek dovolenou na vyrizeni a zil ve stresu, v cem kde zas bude problem. Jinak na nabidku stare banky se cekat nemusi, sam jsem pred casem podepisoval zadost o uver u nove banky ve stejny den odpoledne, jako mi prisla nabidka stare banky do schranky vecer. Rozdil byl 1,2% a to me ani stara banka oproti novym klientum nenatahla, ale uznavam ze nejsem asi typicky pripad (nahodna souhra nejhorsi a nejlepsi sazby na trhu) a bezne to bude asi min. A na vyjednavani se starou bankou a vyzvy k zaslani nabidky driv zapomente. Dokud nedonesete zadost o predcasne splaceni, nic se nedeje. Dostanete tak od stare banky papir o nesplacene vysi jistiny, ktery potrebujete k zadosti o uver, podstatne driv nez nabidku. Prace s refinancovanim byla vetsi nez nova banka na zacatku slibovala, ale rozhodne to stalo za to.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *