Jde to! Sporný poplatek vrací i stavební spořitelna

Zdroj: www.sxc.hu

Jiří Hovorka

Druhá finanční instituce v Česku vrátila svému klientovi sporný poplatek za vedení úvěrového účtu. Zatímco v prvním případě ze září tohoto roku šlo o spotřebitelský úvěr od banky, tentokrát jde o úvěr od stavební spořitelny.

Raiffeisen stavební spořitelna připsala na účet jednoho ze svých klientů 1440 korun, což odpovídá šestnácti čtvrtletním poplatkům ve výši 90 korun, které předtím musel zaplatit za „vedení úvěrového účtu“.

„Vaši žádost jsme důkladně posoudili. S ohledem na naprosto bezproblémovou morálku u vašeho úvěru ze stavebního spoření i jako vstřícný krok ze strany Raiffeisen stavební spořitelny byla částka 1440 Kč vyplacena dne 11. 10. 2012 na vámi uvedený účet,“ stojí v odpovědi pro klienta, který si přál zůstat v anonymitě.

Klient žádal stavební spořitelnu o vrácení poplatku prostřednictvím vzorové výzvy, kterou připravil právník Petr Němec. Právě Němec totiž v září uspěl ve sporu s Komerční bankou, následně zveřejnil vzorové výzvy na svém webu jdeto.de.

Právník přitom vycházel z loňského rozhodnutí německého nejvyššího soudu, o němž jako první v Česku informoval online deník Aktuálně.cz. Podle tamního soudu je účtování poplatku za vedení úvěrového účtu v rozporu s unijní legislativou.

Raiffeisen stavební spořitelna vyšla žádosti vstříc dříve, než se klient obrátil na Finančního arbitra ČR nebo dokonce na soud. Vrácení tak bylo ještě rychlejší než v případě Petra Němce, kterému banka vrátila poplatky až v momentě, kdy soud vydal platební rozkaz.

Bude nyní Raiffeisen stavební spořitelna stejně postupovat i v případě dalších klientů? „Klienty pouze na základě zaslané žádosti vyplácet nebudeme,“ říká mluvčí Renata Zikmundová.

Zároveň doplňuje, že vrácení poplatku od Raiffeisen stavební spořitelny se nedočkal pouze jeden z jejích klientů. „Podání klientů posuzujeme a řešíme vždy individuálně. Stejně jsme postupovali i ve Vámi zmíněném případě a v několika jednotkách případů dalších a budeme tak postupovat i nadále,“ říká Zikmundová.

Další banky zatím odmítají

Ostatní banky i stavební spořitelny, které klienti oslovili, však zatím vrácení poplatku odmítají. „Včetně Raiffeisenbank,“ doplňuje Petr Němec.

Jen Němcovi se už nahlásily stovky klientů, kteří bankám poslali jím připravenou výzvu k vydání bezdůvodného obohacení. Ani jeden z nich však zatím nehlásí, že by u své banky uspěl podobně jako předtím Němec u Komerční banky nebo jiný klient u Raiffeisen stavební spořitelny. Lidé konkrétně hlásí zamítnuté žádosti u České spořitelny, Wüstenrotu, již zmíněné Raiffeisenbank a také u Komerční banky, která tak zřejmě nehodlá přistupovat shodně ke všem klientům.

„Zásadně platí, že každou stížnost klienta řešíme individuálně. K žádnému paušálnímu vracení poplatků není důvod,“ řekla online deníku Aktuálně.cz už v září mluvčí Komerční banky Monika Klucová.

Mluvčí zdůrazňuje, že rozhodnutí německého soudu není v České republice závazné. Banka podle Klucové účtuje poplatky za správu úvěru v souladu s českým právem, navíc s jejich placením klient souhlasil při uzavření smlouvy.

Dodejme však, že ani německý soud nevydal „zákaz“ účtování poplatku, přímo jej nezakazuje ani tamní národní legislativa. Soud vycházel z principů zmíněné unijní směrnice, které by měly mít přednost před národní úpravou.

Celý článek čtěte na Aktuálně.cz

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *