Realitní společnost České spořitelny radí, jak správně určit tržní cenu nemovitosti

02.04.2014 03:04 Tisková zpráva: Realitní společnost České spořitelny

Se stanovením správné prodejní ceny se potýká takřka každý, kdo chce svou nemovitost nabízet na realitním trhu. „Aby majitel neprodělal a zároveň prodal svou nemovitost v přiměřeném čase, je správné určení počáteční nabídkové ceny zásadní. Nejlepší cestou je obrátit se na zkušeného realitního makléře, který se na realitním trhu vyzná a prodávanou nemovitost dokáže dobře ohodnotit. Pokud se prodávající do této složité záležitosti pustí sám, bude to pro něj určitě hodně časově náročné a většinou se mu na první pokus nepodaří stanovit adekvátní cenu, kterou by realitní trh v dané podobě akceptoval. Prodávající má oproti realitnímu makléři omezené možnosti, zkušenosti a informace a ve své podstatě může vycházet pouze z nabídkových cen na trhu. Nezná na rozdíl od profesionálního makléře ceny skutečné prodejní, které se od těch nabídkových často hodně liší,“ vysvětluje Martin Němeček, předseda představenstva Realitní společnosti České spořitelny (RSČS), která klientům nabízí kompletní servis realitních služeb.

Existuje hned několik faktorů, které cenu nemovitosti ovlivňují. Patří k nim například lokalita, stáří a stav nemovitosti, druh budovy, umístění bytu v domě, dispozice, výhledy a mnoho dalších. Všechny musí majitel při posuzování své nemovitosti zohlednit, aby dokázal stanovit správnou cenu, kterou trh přijme. Pokud prodejní cenu nastaví pod tržní hodnotu nemovitosti, sice patrně velmi rychle prodá, ale může při prodeji zbytečně prodělat. Paradoxně ale může zbytečně prodělat i v případě, pokud příliš dlouho trvá na neúměrně vysoké ceně. „Mnoho prodávajících argumentuje, že před pěti lety koupili svou nemovitost za dva miliony, tak teď ji chtějí také za dva miliony prodat. Případně, že v bytě udělali ještě rekonstrukci za půl milionu, takže jejich nemovitost bude stát 2,5 milionu. Takto zjednodušeně ale realitní trh bohužel nefunguje. Ceny nemovitostí se relativně rychle vyvíjejí v čase a realizovaná kupní cena nemovitosti před několika lety často již neodpovídá dnešní situaci na realitním trhu. Ani provedená a často nákladná rekonstrukce nezvedá hodnotu nemovitosti přímou úměrou, většinou se tato investice nevrátí celá,“ uvádí Miroslav Kovář, vedoucí týmu makléřů franšízové pobočky RSČS/Fresh Reality.

Správný postup, jak v prvopočátku prodeje nastavit prodejní cenu nemovitosti, zahrnuje několik kroků. Tím prvním by mělo být prozkoumání nabídky podobných nemovitostí, které se prodávají v dané lokalitě. Poslouží k tomu například inzertní servery, kam lze zadat parametry jako je typ nemovitosti, dispozice, velikost v metrech čtverečních apod. Na základě alespoň 10 vyhledaných nemovitostí je možné zjistit orientační cenu. Pro větší přesnost se u nich dá spočítat průměrná cena za m2, kterou je pak možné aplikovat na prodávanou nemovitost. Díky těmto krokům lze zjistit hrubý odhad nabídkových cen u obdobného typu nemovitostí. „Zpřesnit cenu umí realitní makléř, protože ten zná reálné prodejní ceny obdobných nemovitostí. Pokud chce klient cenu nastavit výš a na prodej výrazně nespěchá, lze to na předem stanovenou dobu zkusit. Ovšem pokud se na nabídku nemovitosti nikdo tři týdny neozve, je to znamení, že je cena pro kupující moc vysoká a prodávající by měl uvažovat o úpravě nabídkové ceny. V okamžiku, kdy se objeví zájemci, je to signál, že cena je již na reálné tržní úrovni a klient získává jistotu, že svou nemovitost prodá za nejvyšší cenu, kterou je trh ochoten akceptovat,“ radí Miroslav Kovář.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *