Pondělí 20. listopadu. Svátek má Nikola.

Jiří Feix: Chceme zůstat hypoteční jedničkou

Jana Zámečníková

Jiří Feix nahradil na pozici generálního ředitele a předsedy představenstva Hypoteční banky Jana Sadila. Jaké to je šéfovat Hypoteční bance po Janu Sadilovi? Jaké jsou jeho cíle? Kam banka směřuje?

Po dvaceti letech v ČSOB jste se dostal čela Hypoteční banky. Jaké to je přebírat pozici po Janu Sadilovi, který Hypoteční bance šéfoval 13 let?

Je to samozřejmě veliká výzva. Honza Sadil hodně pomohl Hypoteční bance tam, kde je. Pod jeho vedením se Hypoteční banka přejmenovala a dostala dnešní podobu a dostala se na pozici hypoteční jedničky. Je to velký kus práce, který potřebuje nějakého pokračovatele.

Pro mě je to náročné, protože vím, že o moc větší tržní podíl a o moc lepší výsledky Hypoteční banka nemůže dosahovat. Nemám tedy roli budovatelskou, ale spíše udržovací. Musíme udržet dobré fungování banky navzdory změnám, které přicházejí a přicházet budou (změny chování klientů, změny úrokových sazeb, potenciální budoucí rizika), abychom zůstali hypoteční jedničkou.

Vaším hlavním úkolem při nástupu bylo právě udržet Hypoteční banku na pozici lídra hypotečního trhu. Takže se vaše cíle od té doby nezměnily?

Nezměnily se. Potvrdili jsme si, že chceme být nadále nejlepší hypoteční bankou na českém trhu. Z pohledu obchodu chceme hrát významnou roli. Chceme se o něco více věnovat faktoru, který bude nabírat na významu, a to je udržování si stávajících klientů a nejenom získávání nových.

Myslím si, že v budoucích měsících a letech může nový obchod i klesat. Naznačují to i současné výsledky Fincentrum Hypoindexu. Samozřejmě to nemůžu vědět s jistotou, ale počítáme s tím, že se to může stát. A o to větší váhu budou hrát obchody, které již dnes máme. Budeme se tedy snažit si je udržet.

Na nedávné konferenci Jan Sadil říkal, že většina klientů vám zůstává věrná a po fixaci refinancují u vás. Jak to děláte?

Refinancování nabývá již delší dobu na významu. Historicky nejen Hypoteční banka, ale i jiné banky byly zaměřeny primárně na získávání nových obchodů. A po nějaké době, když se někdo začal refinancováním zabývat a podařilo se mu přetáhnout obchody, tak si toho samozřejmě všechny banky začaly všímat. I v Hypoteční bance jsme tomu postupně začali věnovat víc a víc pozornosti.

Náš speciální tým, který má na starosti refinancování a péči o stávající klienty při refixaci, získal poměrně velké know-how. My dál tento tým budujeme a podporujeme tak, aby se naše know-how dále kumulovalo, abychom byli schopni klientům vycházet vstříc a oslovovali je včas s dostatečně zajímavými nabídkami, aby u nás zůstali.

Chceme s klienty více komunikovat i v průběhu splácení hypotéky, více se jim připomínat, aby věděli, že se o ně Hypoteční banka stará a aby si byli dostatečně vědomi, co mají za sebou, co jim přinášíme a co jsme schopni jim do budoucna nabídnout za výhody.

Hypoteční banka si stabilně drží téměř 30% podíl na trhu hypoték. České spořitelně se ale podařilo v prvním čtvrtletí vás na pozici hypoteční jedničky překonat…

V prvním čtvrtletí byla sice Česká spořitelna jednička, udělala více obchodů. Ve druhém čtvrtletí jsme ale byli my jednička a v součtu za celé pololetí jsme stále jednička my. Být hypoteční jednička pro nás neznamená, že vždy a za každou cenu musíme být jednička v nových obchodech v daném měsíci. Chceme být dlouhodobě klíčovým hráčem s největším portfoliem, a to je náš dlouhodobý cíl.

Stačí vám tedy zhruba 30 procentní podíl na hypotečním trhu? Nebo cílíte výše?

Víc nechceme. Náš cíl je kolem 30 procent. Nemůžeme si dovolit mít stoprocentní podíl, protože je to příliš velká koncentrace rizika. Naší stávající pozici jsme vyhodnotili jako adekvátní. Nechceme dále navyšovat náš podíl na hypotečním trhu, ale samozřejmě ho nechceme ani ztratit.

Co považujete za svůj největší dosavadní úspěch v rámci Hypoteční banky? Případně i mimo HB…

Těsně, než jsem nastoupil do Hypoteční banky, tak jsem byl zodpovědný za spotřebitelské financování v ČSOB. Za dva roky mého působení se podařilo velmi dobře nastartovat spotřebitelské financování v ČSOB, aby hrálo významnější roli na trhu. Rozhodně se nastartoval dlouhodobý růst tržního podílu, který pokračuje i po mém odchodu. Zatím není jedničkou, ale třeba jednou bude.

V Hypoteční bance nejsem tak dlouho. Nevím, jestli se to dá považovat za úspěch, ale jsem rád, že máme opět stabilní a kompletní představenstvo. Podařilo se najít velmi dobrého kandidáta z řad Hypoteční banky. Vladimíra Vojtíška schválily všechny instance, takže se od září stal novým členem představenstva zodpovědným za finance a riziko. Myslím si, že to bude dlouhodobý člen a bude to dobře fungovat.

Zároveň se nám podařilo během léta zaktualizovat naší strategii. Každý rok se zabýváme tím, kam směřujeme a co chceme dělat. Nastoupil jsem právě v okamžiku, kdy byl čas se na strategii podívat. Pomohlo mi to se lépe do mé role dostat. Teď už víme, co chceme a kam směřujeme.

A co tedy chcete a kam směřujete?

Strategií je zůstat hypoteční jedničkou. A chceme, aby to tak cítili především naši klienti. A když se řekne hypotéka, aby si každý, kdo má zájem o hypotéky, řekl, Hypoteční banka je to, kde chci mít hypotéku, kam jdu, protože má nejlepší služby, nejlepší produkty a prostě nejlepší hypotéky.

V rámci své profesní dráhy jste se zabýval především úvěrováním firem a podnikatelů a až poslední dva roky v ČSOB jste šéfoval spotřebnímu financování. Je firemní financování srovnatelné s financováním bydlení občanů?

Firemní financování je podobnější hypotékám než financování spotřební. Spotřební financování se liší tím, že proces je velmi rychlý a jednoduchý. Když si dnes vzpomenete, že potřebujete sto tisíc, tak si zajdete do své, ale i cizí banky, a pokud budete opravdu zajímavý klient, tak ve většině případů odejdete se smlouvou a penězi. Peníze dostanete na účet ten samý den.

V hypotékách to samozřejmě tak rychle nejde. Hypotéka je zásadní rozhodnutí, v mnohem větších částkách a transakce sama o sobě je po právní stránce mnohem složitější. Proto je to podobné korporátnímu financování. O úvěru se jedná také mnohem déle a vstupuje zde mnohem více aspektů.

V jistých ohledech mají tedy hypotéky blíže firemním úvěrům. Ke spotřebnímu financování mají zase hypoteční úvěry blíže tím, že se řídí stejným zákonem o spotřebitelských úvěrech (např. stejné požadavky z hlediska ochrany údajů spotřebitele). Společné rysy jsou tedy na obě strany, což je pro mě úplně ideální. Mám dobrý základ a hypotéky jsou taková třešnička na dortu v mé kariéře.

Děkuji za rozhovor.

Anketa: Hrozí realitní bublina v Česku?

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *