13. 08. 2009
Klienti české pojišťovny nahlásili už přes 25 tisíc škod z letních kalamit
Zástupci vedení České pojišťovny byli na Moravě s humanitární pomocí okamžitě po záplavách, ale do nejvíce postižených míst se vracejí průběžně. „Chtěli jsme především získat zpětnou vazbu od starostů postižených obcí, abychom mohli jejich požadavky a náměty zohlednit při tvorbě produktů a podmínek pojištění pro daná místa, ať už jsou to podniky, obce či jejich obyvatelé,“ uvedl po návratu se setkání se starosty Milan Beneš, náměstek generálního ředitele České pojišťovny. Při likvidaci škod se ČP setkala i s případy, kdy klienti ve snaze ušetřit neměli svůj majetek pojištěný dostatečně, nebo se domnívali že po jedné velké povodni další hned tak nepřijde.
Například starostka Kunína Dagmar Novosadová přiznává podcenění povodní i ze strany obecních zastupitelů. „Musíme i naše pojištění obecního majetku po letošní události znovu a lépe vyhodnotit,“ dodává za obec, která byla pojištěna u České pojišťovny. Pouze však částečně. Podobně na tom byl i majetek obyvatel Kunína, zejména proto, že měli o možnostech pojištění jen velmi malé povědomí.
To potvrzuje také Tomáš Machýček, starosta Jeseníku nad Odrou, a dodává: „Lidé by měli dostat šanci se pojistit, když už si po letošních záplavách i ti nepojištění konečně uvědomili, že tyto přírodní rozmary se mohou stát kdykoliv.“
Kalamitních období bylo skutečně několik – záplavy udeřily 23. června, vichřice a krupobití přesně o měsíc později, bouřky a s nimi související údery blesku, přívalové srážky, kroupy, pády stromů a silný vítr však trápily Česko nárazově prakticky celé léto, naposledy o prvním srpnovém víkendu.
Léto přineslo největší zkázu majetku občanů, podniků, obcí, ale také zemědělcům, jejichž škody budou stát více než tři čtvrtě miliardy korun. „Celkový odhad již vzniklých škod je někde kolem 27,5 tisíce událostí s plněním za více než 1,9 miliardy korun,“ upřesňuje předběžné výpočty Marek Orawski, vrchní ředitel likvidace neživotního pojištění. Mezi nimi je i několik desítek milionových a vyšších škod z pojištění staveb občanů, kterým voda totálně zatopila nebo dokonce strhla dům nebo jeho část. O střechu nad hlavou přitom přišlo více než 120 klientů České pojišťovny.
REKLAMA
Každý den se v Klientském centru registruje sto až dvě stě škod z červnových a červencových rozmarů počastí a další desítky z těch aktuálních. Rekordní počet volání v tomto létě zaznamenalo Klientské centrum ve dvou dnech – 24. června a 23. července, kdy operátoři zaregistrovali shodně kolem čtyř tisíc hlášení.
Škody ze záplav na přelomu měsíce června a července, které byly největší, jsou až na výjimky prohlédnuty a více než polovina z nich je také definitivně uhrazena. U velké části se čeká na doložení potřebných dokladů od klientů, které jsou k likvidaci nezbytné. „Definitivní újmy se stále ještě sčítají, sepsání zničených a poškozených věcí trvá u nákladných škod i několik hodin. Pracovní nasazení likvidátorů je vysoké – každý týden uzavřou více než 2000 událostí, přesto ještě minimálně měsíc se budou kalamitami zabývat. Během té doby mohou klienti samozřejmě požádat o výplatu záloh, ideálně například mobilního technika při prohlídce,“ doplňuje Marek Orawski.
Pokud jde o rozdělení rizik, tak největší podíl na kalamitách – přes 10 tisíc škod mají na svědomí záplavy. Další zhruba 3 tisíce újem vzniklo povodní nebo úderem blesku, téměř 6 tisíc škod jsou dílem vichřice, přes 2,5 tisíce si připsaly kroupy a o zbytek hlášených událostí se podělily pády stromů a jiných předmětů, sesuvy půdy a další rizika.