Čtvrtek 25. února. Svátek má Liliana.

Jak připravit nemovitost na prodej?

Jak připravit nemovitost na prodej

Jana Poncarová

Ceny domů i bytů se drží nahoře, někde dokonce rostou. Poptávka podle realitních makléřů ale stále převyšuje nabídku. Kdo nyní prodává nemovitost, může vydělat. Zvýšit cenu a urychlit prodej pomůže dobrá příprava.

I přes nejistotu spojenou s koronavirovou krizí lidé stále investují do nemovitostí. Vlastnictví domu nebo bytu je vnímáno jako bezpečný a racionální způsob uložení peněz. V případě investiční nemovitosti k pronájmu pak také jako možnost, jak zhodnotit úspory. Prodávající by proto měl být i nyní v dobré výchozí pozici. Klíčové je správně stanovit cenu, připravit prezentaci nemovitosti a případně ji upravit tak, aby byla atraktivnější.

Cena, za kterou se byt prodá

Stěžejní a zároveň náročnou disciplínou je správné nastavení prodejní ceny. Roli při tom hraje řada faktorů, mimo jiné i priority a očekávání prodávajícího. „Jde vám o to utržit nejvyšší možnou částku, nebo je důležitější prodat nemovitost co nejdříve?“ klade klíčové otázky Jan Martina, oblastní ředitel pro Prahu společnosti M&M Reality.

Podle realitního makléře by prodávajícímu mělo jít vždy o to utržit za nemovitost reálné maximum. „Prodávající mají mnohdy značně zkreslené představy, orientují se totiž podle nabídky na internetu, kde je ale značná část inzerovaných nemovitostí předražených a neprodejných,“ konstatuje Jan Martina s tím, že nastavit cenu může pomoci zkušený makléř, znalec nebo odhadce.

Na obtížnost určení ceny nemovitosti upozorňuje i Hendrik Meyer, šéf portálu Bezrealitky.cz. „Faktorů je tolik, že se může zmýlit i realitní specialista. Doporučení procházet podobné nabídky v lokalitě a jimi se inspirovat není platné vždy – naprostá většina inzerátů, na které narazíte, bude starších a aktivních právě kvůli tomu, že nemovitost se z nějakého důvodu za stanovených podmínek neprodává. U nových inzerátů pak zase nemůžete vědět, zda je vstupní cena nastavená správně. Přesto je nejvhodnější opřít se o data, avšak taková, která vychází z ceny v době stažení inzerátu,“ dodává.

Že je cena nemovitosti nastavena správně, poznáte jednoduše – kupec se najde velmi rychle. Na druhou stranu je ale třeba počítat s tím, že pro kupující stranu se jedná o značnou investici. Potenciální zájemci se mohou rozhodovat delší dobu, někteří si obchod na poslední chvíli rozmyslí.

V tomto ohledu může pomoci spolupráce s realitním makléřem. „Pokud zprostředkovatel funguje, jak má, je daná nemovitost vidět na inzertních serverech i sociálních sítích a probíhají prohlídky s potenciálními kupci. Prodávající může od makléře vyžadovat pravidelný reporting aktuálního zájmu o nemovitost,“ konstatuje Jan Martina.

Inzerujte, kde to jde

Kupci se o nemovitosti k prodeji musí dozvědět – proto by měla být co nejvíce prezentována. Vyvěšení inzerátu nestačí. Prodávající by měl naplno využít všechny marketingové možnosti, například nemovitost připravit na fotografování, upravit ji, zhotovit 3D prohlídku nebo vizualizaci, jak by mohl dům vypadat po rekonstrukci s novým nábytkem.

Přípravu je možné připodobnit k vyčištění auta před prodejem. Mnohdy pomůže nové vymalování, úklid, oprava drobných závad, prořezávka zahrady, výměna slepých skel v oknech nebo odstranění starého nefunkčního nábytku. Obecně platí, že stavební investice se při prodeji nejen vrátí, ale často i zhodnotí.

Pak může na řadu přijít zmíněné fotografování, vytvoření 3D prezentace nebo virtuální prohlídky. „To dnes nestojí víc než pár tisícikorun, přilákáte však nové zájemce. Popis nemovitosti by měl být co nejobjektivnější včetně potenciálních závad, nebojte se zájemcům zároveň představit možnosti využití. Pokud víte, že by se kůlna mohla přestavět na bytelný přístřešek pro kola a ze stodoly se dá udělat příjemná letní místnost, nezapomeňte to zmínit. Hodně pomohou také informace o rozboru vody,“ dodává Hendrik Meyer.

Další klíčovou oblastí v prezentaci nemovitosti je lokalita. Nevynechejte praktické informace o občanské vybavenosti, dopravě, školách, školkách nebo nákupních možnostech. Zmínit můžete i charakter lokality, historii nebo pamětihodnosti.

Pokud máte materiály hotové, prezentujte nemovitost k prodeji všude, kde to jde. „Umístěte inzerát na všechny důležité realitní servery, využijte sociální sítě. Nemovitosti můžete vyrobit také vlastní webové stránky nebo ji nabízet formou direct marketingu,“ uzavírá Jan Martina.

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *