Pařížská ulice se umístila opět mezi 20 nejdražšími nákupními třídami světa
V letošním 34. ročníku žebříčku realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield Main Streets Across the World se Česká republika, zastoupena Pařížskou ulicí, umístila na 20. místě. Nejdražší ulicí světa se poprvé stala evropská ulice Via Montenapoleone v Miláně, která předběhla americkou Upper 5th Avenue v New Yorku. Nejdražší ulicí v Asii se stává Tsim Sha Tsui v Hong Kongu.
![]()
Průzkum Main Street Across the World srovnává téměř padesátku zemí světa, kde analyzuje nejdražší nákupní ulice na základě výše nájemného ve 138 nejlepších městských maloobchodních lokalitách po celém světě, z nichž mnohé jsou spojeny s luxusním sektorem. Českou republiku v tomto žebříčku reprezentuje již třetím rokem Pařížská ulice. Průzkumem porovnávané nejvyšší dosahované nájemné v Pařížské k letošnímu třetímu kvartálu činí 2 700 eur za metr čtvereční ročně, tedy cca 225 eur za metr čtvereční měsíčně. Přestože se nájemné oproti loňsku nezměnilo, Pařížská se o jednu příčku v přehledů zemí posunula.
Pařížská ulice má nadále potenciál růstu díky dokončovaným projektům v této ulici. Příští rok zde otevře pětihvězdičkový hotel Fairmont Golden Prague společně s budovou na adrese Pařížská 25. Tyto projekty přinesou řadu nových obchodů, včetně nových značek vstupujících na trh, a také restaurace, bary, wellness a další atraktivní koncepty. Celkově dojde k rozšíření nabídky v Pařížské ulici přibližně o 15 % obchodní a volnočasové plochy, vznikne také velice kvalitní veřejný prostor. Aktuálně dokončená transakce prodeje budovy na adrese Pařížská 3, kde sídlí značka Louis Vuitton, a na které se podílela společnost Cushman & Wakefield, rovněž dokládá atraktivitu této třídy pro investory.
Další hlavní nákupní třídy v Praze si vedou také velice dobře. Nájemné v ulici Na Příkopě a spodní části Václavského náměstí se pohybuje na hodnotě kolem 220 eur za metr čtvereční měsíčně, což patří k vyšším nájmům v České republice, hned za ulicí Pařížskou.
Po Praze je druhou nejdražší nákupní destinací v České republice centrum města Brna, kde se nájemné na ulici Česká, Masarykova a Náměstí Svobody pohybuje v úrovni 65–70 eur za metr čtvereční měsíčně.
REKLAMA
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Pařížská ulice v Praze je již dlouhou dobu hlavním cílem luxusních značek vstupujících do střední a východní Evropy. Každý rok v této oblasti vidíme otevření nových obchodů světových luxusních značek – minulý rok to byly Polo Ralph Lauren a Jimmy Choo v Pařížské nebo MooRER a Zadig & Voltaire v přilehlých ulicích. Letos v oblasti otevřely například značky Balmain Hair Couture či Le Labo. Česká republika a její hlavní město jsou jednoznačně velmi žádanou evropskou destinací pro luxusní značky a Pařížská ulice nabízí unikátní prostředí pro prezentaci luxusního zboží. Tato třída a její okolí zůstává bezkonkurenčně nejkompaktnější a také nejhezčí luxusní destinací ve střední Evropě s nejširší nabídkou zastoupených značek zasazených do historického centra města.“
Celosvětově zvítězila Evropa, následuje USA
Letošní žebříček nejdražších ulic světa je unikátní: je to poprvé, kdy se na první místo dostala evropská nákupní ulice. Jedná se o italskou Via Montenapoleone v Miláně, která předběhla americkou Upper 5th Avenue v New Yorku. Nájmy v této ulici za poslední dva roky vzrostly téměř o třetinu, zatímco nájmy na Upper 5th Avenue zůstaly druhý rok po sobě beze změny. Kromě pokračující silné poptávce ze strany maloobchodníků při omezené nabídce, milánská ulice také těžila z posílení eura vůči americkému dolaru.
Na třetím místě tabulky se umístila londýnská New Bond Street, která předstihla hongkongskou Tsim Sha Tsui. S 10% meziročním růstem nájemného si pařížská Avenue des Champs Élysées udržela pátou pozici, i když tokijská čtvrť Ginza zúžila rozdíl s 25% meziročním nárůstem.
Nájemné a změny v žebříčku
Pozitivní růst nájemného napříč západní a jižní Evropou odrážel silný příliv turistů v roce olympijských her, podpořen zvýšeným počtem turistů zejména z USA.
V Evropě byl zaznamenán nejvyšší nárůst nájmu v Maďarsku. Ulice Vaci utca v Budapešti získává prvenství s nárůstem o 27 %. V absolutních číslech vyhrává londýnská New Bond Street, kde nájemné vzrostlo o 300 USD (meziroční nárůst o 13 %).
Na opačném konci se ocitly pouze dvě z analyzovaných evropských lokalit, které zaznamenaly meziroční pokles nájemného, jedná se o ulice Kalku v Rize a Ilica v Záhřebu.
REKLAMA
Oproti tomu v Americe získává prvenství Miami’s Design District s růstem nájemného o více než 66 % meziročně.
Růst nájemného byl zaznamenán celkem v 79 ze 138 sledovaných lokalit, přičemž globální průměrný nárůst činil 4,4 %. Amerika je nejvýkonnějším regionem s meziročním růstem 11 %, v Evropě a Asii se ovšem jednalo o zpomalení (3,5 % resp. 3,1 %).
Tabulka 1: Žebříček zemí podle nejdražších nákupních ulic
Výhled pro luxusní sektor
Výsledky žebříčku ukazují, že hlavní maloobchodní destinace úspěšně překonaly výzvy způsobené zvyšováním úrokových sazeb a slabým ekonomickým růstem. Maloobchod nyní těží z oživení ekonomiky a zvyšující se kupní síly spotřebitelů.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Nejdražší nákupní ulice světa jsou charakterizovány omezenou nabídkou prostor, velice často unikátní architekturou, intenzivní konkurencí a lákají především prémiový a luxusní segment. Významné značky potřebují nabídnout svým zákazníkům vynikající prezentaci produktu a nákupní zážitek, proto se zaměřují na fyzické obchody v těch nejlepších lokalitách. Jak je patrné z letošních výsledků žebříčku, segment prémiového a luxusního trhu nadále roste a očekáváme, že tento trend bude pokračovat s tím, jak se podmínky zlepšují a turisté se vracejí do všech významných měst.“
![]()



