EUR 25.280

USD 23.131

REPO sazba ČNB 4.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.280

USD 23.131

Pozor na nekalé praktiky realitek. Můžete přijít o peníze

 


 

Konečně vás z nabídky realitních kanceláří uchvátí nějaký byt a vy se rozhodnete ho koupit. Skoro všechny realitní kanceláře po vás budou chtít, abyste složili rezervační poplatek, který se většinou pohybuje v řádu několika deseti tisíců korun. Průměrná složená záloha v České republice se pohybuje kolem 40 až 50 tisíc korun. Velmi často platí, že čím vyšší je kupní cena, tím vyšší je rezervační záloha. Rezervace odvíjí od ceny nemovitosti.

Podpisem rezervační smlouvy a složením rezervačního poplatku v první řadě zájemce projevu skutečnou vůli nemovitost koupit. Prodávající tímto získává jistotu, že zájemce je skutečný a pro realitní kancelář by se mělo jednat o závazek, že nesmí nemovitost dále nabízet. Což ale některé realitky velmi často porušují a nabízejí nemovitost dále. To pak může zájemci, který rezervaci složil způsobit problémy.

Jenže, co se děje s rezervačním poplatkem? Na jaký účet vlastně peníze jdou? Většinou to funguje tak, že realitní kanceláře mají na všechny platby stejný účet. Z vašeho rezervačního poplatku mohou hradit například inzerci, nájem, mzdy atd. A tak se může stát, že když nedostanete hypotéku a realitní kancelář vám musí peníze vrátit, nemá z čeho. Vašich 100 tisíc korun je dávno pryč a makléř začne zpochybňovat nárok na vrácení poplatku zpět minimálně jen proto, aby získal čas. Když pak peníze do realitky přitečou jinudy, například z jiné rezervace, může kancelář vrátit zaplacený poplatek. Taková realitní kancelář se vlastně zdarma úvěruje na úkor kupujícího i prodávajícího a jeho peníze používá pro svůj provoz a spoléhá na další rezervace. V podstatě se jedná dobře známý způsob podnikání přezdívaný „letadlo“.

Nepodceňujte rezervační smlouvu

Do smlouvy o zaplacení rezervačního poplatku si nezapomeňte nechat zanést klauzuli, že poplatek, případně jeho část, je vratná i tehdy, pokud vám banka neschválí hypotéku.  Ve správné rezervační smlouvě jsou jasně stanoveny důvodu, za kterých je možné rezervaci vrátit a kdy ne. Je tedy potřeba, aby smlouva byla vyvážená pro všechny strany, a hlavně byla trojstranná. Pokud je pouze dvojstranná tak je neplatná. Trojstranná znamená, že účastníky rezervace jsou prodávající, kupující a realitní kancelář, u které je složen rezervační poplatek.

Oddělené účty mají smysl

Společnost Fincentrum Reality chce takovým situacím předejít oddělenými účty. Momentálně to funguje tak, že tato realitní kancelář má samostatný rezervační účet, na který klient skládá svůj rezervační poplatek a pak účet provizní, ze kterého se platí náklady a provize. Rezervační účet je dokonce pod auditorským dohledem a Fincentrum Reality nepoužívá tento účet na financování provozu kanceláře nebo mzdy.  

REKLAMA

Jeden účet pro všechno je standardem u většiny tuzemských kanceláří. V našem případě to děláme zcela jinak,“ vysvětluje provozní a marketingový ředitel Fincentrum Reality Martin Fojtík. K převodu prostředků z rezervačního účtu na provizní dochází u Fincentrum Reality až v momentě vzniku nároku na provizi, tedy například podpisem kupní smlouvy. Do té doby s penězi klientů nijak nemanipulujeme.

Společnost Fincentrum Reality dále pro klienty připravuje speciální účet pro úschovy kupní ceny. „V současné době nabízíme v první řadě úschovu u advokátů, kterou jsme schopni zprostředkovat. Nicméně klienti si čím dál více žádají právě úschovu na speciálním účtu u naší realitní společnosti. Proto připravujeme speciální podmínky pro takový účet, aby to pro klienta bylo bezpečné a byla zde 100% garance bezpečnosti nemanipulace s penězi,“ doplňuje Martin Fojtík.

Článek vyšel v časopise Reportér ve vydání pro společnost Fincentrum.

Loading

Vstoupit do diskuze 5 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.49 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%
Historie vývoje

 

 


Související články

Prodej nových bytů v Praze ožívá

Trh s novými byty v Praze pokračuje v růstu, developeři za druhé letošní čtvrtletí prodali 1500 bytů. To je o polovinu více než ve stejném období loňského roku. Zároveň jde z hlediska prodejů o nejsilnější druhé čtvrtletí za posledních sedm let s výjimkou rekordního druhého čtvrtletí 2021. Cena nabízených bytů začala stagnovat. Vyplývá to z podrobných analýz společnosti Ekospol, která trh […]

Text: redakce hypoindex.cz

17. 07. 2024

Koupený byt se nájemným splatí v průměru za čtvrt století

Koupit byt a splatit ho nájemným? V České republice to v průměru trvá čtvrtstoletí. V meziročním srovnání si průměrná republiková návratnost polepšila. Ale jen velmi mírně, o necelých 5 měsíců. Průměrný 65metrový byt by se podle modelu z aktuálního nájmu zaplatil za 24,8 roku. Jen pro srovnání – v době předkoronavirové se jednalo o 19,5 […]

Text: redakce hypoindex.cz

02. 07. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Mrkvička

    27 října, 2014

    kašpaři

    Odpovědět

  • Kašpar

    28 října, 2014

    Mrkvičko

    Odpovědět

  • hegerka

    27 října, 2014

    Nemůžu se ubránit dojmu, že vaše články jsou v zásadě namířené proti realitkách a jakoby říkaly „jenom nic neprodávejte ani nepronajímejte“ přes realitní kanceláře..
    Z uvedeného článku vyplývá, že „téměř“ všechny realitky mají „jeden účet“, z kterého si hradí provoz…
    pracuji v realitách šestým rokem, nikde jinde jsem nebyla, mám na myslí v jíné RK, než že jsem pořád v Century 21 – zde to opravdu funguje tak, že to máte i ve franžízové smlouvě, že Vaše povinnost je mít dva účty, jeden rezervační a jeden „běžný“, z kterého si hradíte tzv. provozní náklady. Pan Fojtík se tváří, jak oni jsou „dokonalí…“ Samozřejmě, že je to o lidech, a jenom o lidech, ale nelze obecně říkat, že „realitky uplatnuji systém letadlo…“ˇ
    Spíš by měla být větší kontrola jak ta-která realitka funguje…sama jsem se setkala s případy, když „jediný pan“ na Jižním městě si říká „realitka“, vše dělá „na koleně“, rezervační depozitum dává „do prasátka“ a ještě chce po kupujícím ať zaplatí „zálohu“ prodávajícímu aniž ten kupující má v ruce cokoliv…ano jsou různí, ale nemyslím si, že tak renomované kanceláře jakoje Century 21, Remax, Lexus, William-Svoboda..a jim podobné, pracují Vámi uvedeným způsobem. Mnohdy mi to příjde, že „dávate návod jak podvádět klienty…“ jako „inspirace“ některé vaše články lze považovat za příhodné…
    Spíš bych očekávala z Vaší strany „šířit osvětu“ jak si vybírat osvědčené realitní kanceláře a jak nic nedělat bez realitní kanceláře, dnes obchod s nemovitostmi není nic lehkého a jednoduchého…
    Hodně úspěchů!
    Ing. Jarmila Hegerová
    Century 21 AZ Reality

    Odpovědět

  • Podvodníci z C21

    27 října, 2014

    „Renomovaná kancelář“ Century 21 – pokus o vtip?

    http://kauza-century21.web­node.cz/akteri-a-jejich-role/

    Odpovědět

  • orangee

    27 října, 2014

    No, chtěl bych vidět realitku, která bude souhlasit s úpravou smlouvy v tom smyslu, že rezervační záloha se vrací, nebude-li kupujícímu schválena hypotéka. Na to žádná RK nepřistoupí.

    Odpovědět