Sobota 28. listopadu. Svátek má René.

Téměř třetina domácností reklamuje vyúčtování elektřiny. Jak na to?

Reklamace vyúčtování energií

Jana Poncarová

Léto není v energetice zdaleka ve znamení okurkové sezóny. Dodavatelé chystají nové ceníky a ve schránkách domácností přistává vyúčtování za spotřebu elektřiny nebo plynu. Často s chybami. Na co si dát pozor? A jak fakturu reklamovat?

Jednou za rok, zpravidla koncem jara nebo začátkem léta, posílají dodavatelé elektřiny a zemního plynu roční vyúčtování spotřeby. Možná, že se vám faktura na stole objeví zrovna ve chvíli, kdy balíte na dovolenou. Přesto si udělejte čas a projděte si ji. Dodavatelé totiž mohou ve výpočtech chybovat a vy jim možná pošlete zbytečně vysoký nedoplatek, jen abyste vše měli z krku.

Odečítá distributor, počítá dodavatel

Kolem vyúčtování energií bývají zmatky. Tak předně, Češi obecně tápou v tom, jak to v energetice chodí. Jen polovina ví, že odečty spotřeby provádí distributor. Faktura jim ale chodí od dodavatele – firmy, která s elektřinou a zemním plynem obchoduje. Je to logické, elektroměr nebo plynoměr, stejně jako dráty nebo potrubí, má na starosti právě distribuční společnost.

To jen pro začátek.

Pokud obálku s vyúčtováním otevřete, měli byste si zkontrolovat pár dalších věcí, jak na svých stránkách radí Energetický regulační úřad:

  • Jak byla zjištěna spotřeba? Přišel k vám pracovník z distribuční společnosti? Posílali jste samoodečet? Nebo proběhla odhadem, a tak je možné, že je vyšší než v reálu?
  • Je správně uvedeno zúčtovací období? Zkontrolujte si, zda na sebe spotřeba v odběrném místě a vyúčtování navazují v čase.
  • Účtuje dodavatel správně cenu podle sjednaného ceníku? Nezapomeňte, že zvýšení ceny je vám dodavatel povinen dopředu oznámit.
  • Započítal dodavatel všechny uhrazené zálohy? Zkontrolujte si také, zda započítal minulý přeplatek, pokud vám ho nevrátil na účet.
  • Odpovídají nově nastavené zálohy předpokládané spotřebě? Na zálohách zbytečně nepřeplácejte.
  • Souhlasí způsob vypořádání přeplatku se smluvními podmínkami? Přeplatek vám může být vrácen na účet, ale také může být použitý na úhradu budoucích záloh – záleží na smlouvě.

90 % lidí pozná přeplatek a nedoplatek

Zorientovat se ve vyúčtování chce čas a cvik. České domácnosti v tomto ohledu sice někdy tápou, ale jak ukázal nedávný průzkum srovnávacího portálu Ušetřeno.cz, ve fakturách za energie se orientuje 74 % lidí, a to není vůbec špatné. Rozeznat, zda domácnost čeká nedoplatek, anebo přeplatek, dokáže 90 % spotřebitelů.

Na to, aby se lidé ve vyúčtování zorientovali, pamatuje i zákon. Legislativa totiž říká, že údaje na vyúčtování musejí být přehledné, srozumitelné a čitelné. „Jestliže vyúčtování nerozumíte ani po pečlivém prostudování, máte právo na jeho vysvětlení dodavatelem. Ten je také povinen na základě vaší žádosti poskytnout údaj o spotřebě alespoň za poslední tři roky,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Patnáct dnů na vyřízení reklamace

Pokud ve vyúčtování objevíte jakoukoli chybu, reklamujte ho. Někteří dodavatelé přikládají rovnou reklamační formulář. Jiní mají návod na webu. Dodavateli můžete zavolat, ale reklamaci posílejte vždy písemně – budete mít tak v ruce důkaz, že jste reklamaci skutečně podali.

Reklamace není v energetice nic neobvyklého. Podle zmíněného průzkumu s ní má zkušenost 29 % českých domácností. Ve třetině případů se jednalo o nesrovnalost spojenou s odečtem odhadem a v pětině se samoodečtem. „Pozitivním signálem pro zákazníky je, že ve více než 80 % těchto případů dodavatel reklamaci uznal,“ dodává Markéta Witoszová, analytička portálu Ušetřeno.cz.

Reklamaci podávejte co nejdříve. V obchodních podmínkách dodavatele najdete lhůtu, do kdy lze vyúčtování reklamovat. Reklamaci pak musí dodavatel vyřídit do 15 dnů od doručení. „Pokud uzná, že při vyúčtování pochybil, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 dnů od doručení reklamace,“ konstatuje Eduarda Hekšová.

Pokuta pro dodavatele

Pokud lhůtu nedodrží, vzniká spotřebiteli u elektřiny právo na náhradu za 600 korun za každý den zpoždění, maximálně 24 tisíc korun. U plynu se jedná o částku 750 korun za každý den zpoždění, maximálně 7 500 korun. Právo na náhradu je třeba uplatnit do 60 dnů od uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace, jinak zanikne.

„Dodavatel, který by s vyřízením reklamace otálel bezdůvodně, riskuje. Nejenže mu náš úřad může udělit sankci, také samotný zákazník po něm může požadovat finanční náhradu, která běžně dosahuje tisícových částek,“ uzavírá Stanislav Trávníček, předseda rady Energetického regulačního úřadu.

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *