Úterý 18. června. Svátek má Milan.

Češi věří v „kazítko“ a za opravy domácích elektrospotřebičů platí i přes 2 000 korun

20.03.2019 08:03 Tisková zpráva: Generali Pojišťovna

Přes 80 % lidí si myslí, že existuje „kazítko“, kvůli němuž spotřebič přestane fungovat.  „Držáky“ mezi elektrickými spotřebiči v domácnosti bývají mikrovlnka a trouba. Opravu až sedm let starého spotřebiče zařídí pojišťovna na své náklady v rámci asistenčních služeb.

Je to alarmující – většina Čechů, konkrétně 83 %, věří, že existuje tzv. „kazítko“. Zkrátka něco, co zákazníka donutí, aby si krátce po skončení záruční doby pořídil nový elektrický spotřebič, protože ten stávající přestane fungovat. Zjistil to průzkum pojišťovny Generali zaměřený na poruchy domácích spotřebičů a jejich řešení.

Kazítko přitom není žádnou konkrétní součástkou, která by po uplynutí záruční doby zařídila, že se výrobek pokazí tak, že vyžaduje servis. Podle těch, kteří se spolehlivostí spotřebičů aktivně zabývají, se jedná spíše o soubor výrobních postupů a použitých materiálů, které ve výsledku stojí za tím, že spotřebič přestane fungovat. „Kovové součástky se vyměňují za umělohmotné, přístroje jako například notebooky se vyrábějí tak, že baterie jsou často pevnou součástí produktu a nelze je vyměnit. Jeden z našich opravářů se dokonce setkal s tiskárnou, která měla přesně naprogramovaný počet stránek, které může vytisknout, a pak umře,“ popisuje konkrétní případy Jan Charvát, zakladatel projektu Opravárna.cz.

Porucha? pomůže a zaplatí asisteční služba

Pozáruční servis domácích spotřebičů, který nabízí pojišťovna Generali v rámci asistenčních služeb u pojištění domácnosti, tak může být velmi užitečnou službou.

„V praxi to znamená, že pokud se vám rozbije pračka, zavoláte na asistenční službu. Ta zprostředkuje příjezd opraváře, který poruchu – bude-li to možné – na místě vyřeší. Účet za cestu, práci ale i použité náhradní díly pak plně hradí pojišťovna až do výše 6 000 Kč,“ vysvětluje Ivo Satek, produktový manažer majetkového pojištění Generali. Pokud spotřebič opravit nelze nebo je oprava neekonomická, pojišťovna majiteli vyplatí do výše uvedeného limitu zůstatkovou hodnotu daného spotřebiče. Tato služba se vztahuje na domácí elektrospotřebiče do sedmi let stáří. Využít lze i variantu pro strojní, elektrická a elektronická zařízení (např. čerpadla, vířivé vany nebo kotle či klimatizace) v rámci pojištění stavby. Věkový limit u těchto zařízení je 10 let.

DOMÁCÍ SPOTŘEBIČE se spotřebovávají

Spolehlivost domácích spotřebičů zřejmě bude důvodem, proč Češi řadu elektrických spotřebičů vnímají jako spotřební zboží, které je při poruše jednodušší rovnou vyměnit. Jak ukazují výsledky průzkumu Generali, nejvíc to platí o televizi, pračce nebo mikrovlnce: „Pokud jde o mikrovlnou troubu, více než polovina lidí by si v případě poruchy okamžitě pořídila novou, případně by do opravy investovali maximálně tisíc korun. Nový vysavač by koupilo hned bez opravy 42 % a televizor 26 % lidí,“ komentuje Ivo Satek.

Mikrovlnka drží, notebook se mění častěji

České domácnosti ale mají také své „držáky“, tedy spotřebiče, které se obecně mění výjimečně. Ačkoliv i u nich očekávání v souvislosti s dobou jejich životnosti často pokulhává za realitou. Hned 45 % procent Čechů například předpokládá, že trouba jim vydrží fungovat více než deset let. Dále pak 44 % věří, že přes deset let budou mít doma i tu samou lednici. Ve skutečnosti má ale troubu doma víc než deset let jen 19 % a lednici jen 16 % dotázaných. Pořád jde ale o spotřebiče, které české domácnosti mění nejméně.

Vítězem je v tomto případě mikrovlnka: „Tu samou má doma přes deset let 22 procent respondentů našeho průzkumu,“ říká Ivo Satek z Generali. Na opačném pólu životnosti je pak notebook, který v českých domácnostech nejčastěji slouží tři až pět let. Jeho životnost ale bude dána spíš morálním opotřebením, než tím, že by po pěti letech přestal fungovat.

na opravu myčky se čeká i měsíc

Průzkum se ptal i na to, kolik jsou Češi za opravu domácích elektrospotřebičů ochotni zaplatit, pokud už se do objednání opravy pustí. Zkušenosti Čechů mluví jasně.

Ukázalo se, že oprava pračky většinou stála 500 až 2 500 korun a vyřešila se maximálně do jednoho týdne od poruchy. Pračka se přitom lidem porouchala obvykle během prvních pěti let.

1 000 až 2 000 pak Češi platí za opravu ledničky, která při poruše bývá starší – tři až deset let. O něco déle – dva týdny až měsíc – se čeká na opravu myčky. Účet bývá kolem 2 000 korun.

Naopak rychlá bývá podle respondentů oprava porouchané televize, která se podaří do několika dní. Cena za ni je v průměru stejná – opět 2 000 korun.

Z pohledu ceny pak bývá nejméně náročná oprava mikrovlnky a vysavače, pokud se do ní člověk s ohledem na nízkou pořizovací cenu spotřebiče pustí: „Bývají to částky v řádu stokoruny, maximálně tisícikoruny. Lidé také často uvádí, že si vysavač opravují sami. Navíc oba tyto spotřebiče si o opravu obvykle řeknou až za sedm a více let,“ komentuje výsledky průzkumu Ivo Satek.

Co Čechy moc neláká, je možnost prodloužení záruční doby za poplatek. Podle průzkumu Generali prodloužení záruky vůbec neřeší 70 % těch, kteří si kupují elektrický spotřebič.

návody ke spotřebičům lidé prolistují

Čtou Češi návody k domácích spotřebičům? Ano, ale má to hned několik háčků. Celý návod přečte a řídí se jím jen 30 % Čechů. Naopak jen ty nejnutnější pasáže pročte 37 % majitelů nového spotřebiče. Přitom dalších 19 % respondentů přiznává, že si návod otevře jen u složitější elektroniky. Ne vždy se návodem řídí jen 5 % uživatelů. Psanou pomoc od výrobce pak zcela ignoruje 6 % Čechů, další 2 % by si přálo, aby jim obsluhu spotřebiče raději někdo vysvětlil.

Reprezentativní průzkum pro pojišťovnu Generali provedla na začátku března 2019 výzkumná agentura Perfect Crowd na vzorku 404 respondetů ve věku 18 až 75 let.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *