EUR 24.495

USD 21.400

REPO sazba ČNB 3.75 %

Inflace 6.6 %

EUR 24.495

USD 21.400

Nákupy a sjednávání služeb přes internet v Česku frčí. Nejčastěji si online zajišťujeme vstupenky, běžné nákupy a zařizujeme cestování

 


 

Podle průzkumu Buřinky, Stavební spořitelny České spořitelny, se internet stal pro Čechy běžným prostředkem, jak nakupovat a sjednávat si služby. Nejvíce lidí má s online nákupem zkušenosti v případě pořízení vstupenek na sport nebo na kulturu – ty už si přes internet někdy pořídilo 87 % lidí. Běžné spotřební zboží si už někdy online objednalo 86 % a cestování si zařizovalo 85 % lidí. Zájem a zároveň i potenciál k dalšímu růstu je v oblasti komunikace s veřejnou správou, hromadné dopravy nebo finančních služeb. Naopak nejmenší zájem mají lidé o online nákup dražších movitých věcí.
 
Rozdíl je však ve frekvenci, s jakou lidé internet pro nákupy a sjednávání služeb využívají. Zdali je pro ně hlavním, nebo jen okrajovým prostředkem. Nejoblíbenější je v případě vstupenek, kde online formu jednoznačně preferuje 39 % lidí, u cestování je to 35 % a u nákupu jízdenek hromadné dopravy 28 %.
Velký potenciál k růstu má využívání internetu pro komunikaci s veřejnou správou – aktuálně sice upřednostňuje online cestu jen 19 % lidí, ale do budoucna ji chce pro komunikaci s veřejnou správou začít nově využívat nebo využívat častěji 44 % Čechů (15 % nově a 29 % častěji).
 
Zájem o online nakupování a sjednávání služeb poroste
„Význam online kanálů roste i v poskytování služeb ve finančním sektoru,“ říká Jana Hrušková, ředitelka útvaru Produkty a marketing v Buřince, a dodává: „Zdaleka už nemluvíme jen o internetovém bankovnictví. Sjednat si kompletně online dnes můžete například také stavební spoření. Od dubna dokonce i úvěr na bydlení.“ Podle průzkumu už nějaké finanční služby přes internet někdy využily dvě třetiny lidí, dalších 12 % je již dnes rozhodnuto, že si online sjednání finančních služeb také vyzkouší.

Zvyšovat se bude pravděpodobně i online nákup spotřebního zboží, i protože 37 % lidí, kteří již dnes tento typ zboží přes internet nakupují, ho v budoucnu plánuje využívat častěji. Dalších 7 % ho chce začít využívat nově. Nárůst zájmu o internet je však zřejmý při nákupu všech komodit včetně nákupu kosmetických, úklidových služeb nebo služeb řemeslníků. Jediná oblast, kde více jak polovina lidí hodlá setrvat u tradičního nákupu v kamenných prodejnách, je nákup movitých věcí s pořizovací hodnotou nad 50 000 Kč.
Podle věku se zájem mění
V nákupu produktů či sjednávání služeb po internetu jsou nejaktivnější mladí lidé, ve věku 18–26 let. Nejvíce patrné je to u zařizování cestování, kde online formu jednoznačně preferuje 49 % lidí v této věkové skupině, a u nákupu vstupenek (jednoznačná preference 48 %). Pouze u online nákupu spotřebního zboží a online sjednávání úvěru na bydlení jsou oproti mladým lidem do 26 let aktivnější lidé ve věkové skupině 27–35 let a 36–44 let. Obecně však platí, že s rostoucím věkem je zájem o nákup zboží a služeb na internetu nižší.
 

Vstoupit do diskuze Žádný příspěvek

Vývoj fincentrum hypoindexu

%2.7 Aktuální výše Hypoindexu

2.07%

2.02%

1.98%

1.96%

1.94%

1.93%

1.94%

1.98%

2.06%

2.13%

2.23%

2.32%

2.43%

2.54%

2.7%
Historie vývoje


Související články

(Ne)porazí „stavebko“ inflaci?

V jednom z minulých článků (https://www.investujeme.cz/clanky/kdy-se-vyplati-stavebko-na-sporeni/) jsme se věnovali tématu – Kdy se „Stavebko“ na spoření vyplatí. V propočtech jsme počítali s úrokovou sazbou na stavebním spoření + 1 % a s inflací ve výši 2%. Srovnání nám udělalo jakýsi obrázek výhodnosti SS (=stavební spoření). Jak je tomu však dnes, při inflaci na 6% hranici?

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

07. 01. 2022

Co je v dnešní době luxusní bydlení? Pro někoho smart home, pro jiného vlastní byt

Dříve bylo považováno za luxus zděné jádro v panelákovém bytě nebo dokonce barevná televize.  Doba se změnila a zděné jádro už nikoho nezaujme. Za luxus je momentálně považujeme třeba chytrou domácnost ovládanou přes mobil, kuchyňskou deska z černého mramoru, exkluzivní zimní zahradu, saunu nebo vlastní bazén.

Text: František Veselý

Foto: freeimages.com

19. 11. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *