EUR 24.970

USD 21.964

REPO sazba ČNB 3.75 %

Inflace 2.7 %

EUR 24.970

USD 21.964

07. 07. 2021

Praha je na 137. místě v žebříčku nejzacpanějších měst, například Bratislava je na tom hůře, je 88. Veřejnou dopravu denně využívá 34 % lidí, několikrát týdně pak 32 %

 

Příměstské vlaky a dobrá dopravní infrastruktura s propojením na městskou hromadnou dopravu, jsou základem moderního města. Praha, která se dopravními problémy ve špičkách potýká, jako každé jiné velkoměsto, je na tom však ve srovnání dobře. Dle údajů TomTom je Praha na 137. místě v žebříčku nejzacpanějších měst. To jednoznačně ukazuje, že fungující příměstská doprava umí dopravním špičkám metropole ulehčit. Přitom více než 30 % ekonomicky aktivních lidí pracujících v Praze do hlavního města dojíždí.

Loading



 

Ze srovnání vychází Praha dobře
„Dle uváděného žebříčku je mnohem ucpanější sousední Bratislava, a to na 88. místě. Podle dat začíná pražská ranní špička v 7.00, vrcholí kolem 8.00 a uklidňuje se po deváté. Odpoledne trvá od 15 do 18 s kulminací ve čtyři. Provoz se liší během týdne: ráno je nejhustší v pondělí a úterý, navečer zase ve čtvrtek. V pátek je vzhledem k oblibě víkendů na chatách a chalupách rušno už skoro od oběda,“ uvádí Kamil Dunaj z realitní a developerské společnosti Getberg.
Automobilové dopravě ulehčuje veřejná doprava i sdílená auta
Automobilové dopravě v Praze výrazně pomáhá, že dle průzkumu Anytime carsharing 34 % Pražanů využívá veřejnou dopravu denně. Několikrát týdně pak 32 % a sdílené automobily využívá již 11 % Pražanů.  Dále z průzkumu vyplývá, že pouze 16 % Pražanů používá svůj automobil denně. Nejčastěji jej nastartují několikrát týdně (30 %), jednou týdně pak 16 %. 9 % pak vlastní vůz použije několikrát ročně.
Na obzoru je další rozvoj
České dráhy nyní provozují ve velmi dobře pokryté síti v okolí Prahy vlaky CityElefant. Ty pak ještě vylepšují a nabízejí například připojení k internetu přes Wi-Fi či zásuvky pro dobíjení. Do železničního spojení se navíc Praha a Středočeský kraj chystají v blízké budoucnosti investovat. Nyní plánují nákupy více než stovky vlaků. A další plány spočívají v přesunutí městských a příměstských vlaků pod zem a jejich větší propojení s metrem.
Propojení metra s vlaky v přestupních stanicích dalo projektu i druhý název Metro S. Tunely by vedly ze Smíchova do Karlína a z Nuslí na Bubny. Centrální stanicí by pak byla nově vybudovaná Opera v blízkosti hlavního nádraží a Muzea. Vznikly by ale i další nové stanice, například Karlovo náměstí, Florenc a Bratří Synků. Vysokorychlostní vlaky by pak jezdily po povrchu.
Vlak je nové metro
Příměstský vlak je již lidmi běžně vnímán jako nové metro. A lidé se při pořizování bydlení o vlakové spojení zajímají. „Monitor přímého trhu s nemovitostmi zjistil, že počet dotazů na železniční dopravu nebo na vzdálenost od nádraží vzrostl u zájemců o příměstské bydlení mezi roky 2018 a 2019 o třetinu. A počet zmínek o železniční zastávce v inzerátech kategorie nemovitostí za tu dobu narostl dokonce o dvě třetiny,“ říká Kamil Dunaj, Getberg.
Vlaková zastávka poblíž velkých měst se stává jevem, který mění ceny nemovitostí stejným způsobem jako v Praze stanice metra.

Loading

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.01 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

5.6%

5.62%

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%

5.42%

5.38%

5.34%

5.32%

5.22%

5.13%

5.11%

5.05%

5.01%
Historie vývoje

 

 


Související články

Nájmy dále rostou, někde i o více než čtvrtinu

Nájmy bytů dle dispozic narostly v meziročním srovnání od 2 do 29 procent, ve větším počtu případů zůstal růst pod 10 procenty. U některých dispozic bytů došlo i k mírné korekci cen, což však na celkovém meziročním trendu nic nemění. Vyplývá to z dat společnosti UlovDomov.cz.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

24. 04. 2025

Nových bytů se v Praze v prvním čtvrtletí prodalo i přes rostoucí ceny nejvíc v historii

Poptávka po novém bydlení v Praze je stále velmi vysoká, na začátku letošního roku dokonce rekordně. Developeři během prvních třech měsíců letošního roku prodali celkem 1980 nových bytů, což je o třetinu (30 procent) více než o rok dříve. Zároveň jde o nejsilnější první čtvrtletí v historii. Zájem kupujících nesnížila ani neustále rostoucí cena nových bytů, která […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

23. 04. 2025