Stavební spoření: Další kolo výpovědí „drahých“ klientů

RSTS

Petr Zámečník

Další klienti stavebních spořitelen se přestanou těšit z vysokých úrokových sazeb. Raiffeisen stavební spořitelna jim zasílá výpovědi smlouvy.

Další klienti Raiffeisen stavební spořitelny, kteří se dosud těší z vysokých úrokových sazeb, budou mít od konce tohoto týdne smůlu. Stavební spořitelna jim začala rozesílat výpovědi smlouvy o stavebním spoření. „Jedná se o menší počet klientů, obvykle jen o jednotky až desítky tisíc*,“ uvádí stavební spořitelna.

Výpověď smluv se týká tarifů CMW, který zdědila po HYPO stavební spořitelně, kterou Raiffeisen stavební spořitelna koupila, a tarifů R-01, S-01, D-01 a M-01 z její vlastní dílny. Klienti přitom mají úroky včetně úrokového zvýhodnění ve výši 5 %. „Jejich trvání je pro RSTS při dnešních extrémně nízkých úrokových sazbách neudržitelné,“ zdůvodňuje svůj krok Raiffeisen stavební spořitelna.

Nejvýhodnějším tarifem s vysokým úročením až 5 % je CMW. Pro získání úrokového zvýhodnění 3 % nad standardní úrokovou sazbu 2 % klient musel splnit několik podmínek: spořit alespoň 5 let, mít naspořeno alespoň 20 tis. Kč a pravidelně měsíčně spořit nejméně 3 promile cílové částky.

Tarif CMW se svými Všeobecnými obchodními podmínkami neobsahuje v kapitole týkající se výpovědi smlouvy žádnou zmínku o výpovědi ze strany stavební spořitelny. Raiffeisen stavební spořitelna se proto odvolává na Obchodní zákoník, podobně jako tomu bylo u Stavební spořitelny České spořitelny: „Výpověď je podána na základě § 715 odst. 2 obchodního zákoníku. Klientům nicméně nabízíme možnost zrychlené výplaty jejich úspor včetně státní podpory v termínu, který si sami zvolí. Dále mají možnost uzavřít si novou smlouvu s cílovou částkou až do 200 tisíc korun zdarma, a to v aktuálně nabízeném tarifu s garantovaným ročním úrokem z vkladů 2 %.“

U tarifů z dílny Raiffeisen stavební spořitelny jsou úrokové sazby již nižší a dosahují 3 % (buď jako základní sazbu, nebo jako úrokovou sazbu včetně zvýhodnění). Jejich je výpověď smlouvy upravená ve Všeobecných obchodních podmínkách z obou stran a stavební spořitelna se tak ani nedostává „na tenký led“:

„Obě smluvní strany mají právo smlouvu o stavebním spoření vypovědět. Výpověď musí být podána písemně. Vypovědět nelze část vkladu. Výpovědní doba je 3 měsíce a začíná běžet od 1. dne měsíce následujícího po dni doručení písemné výpovědi druhé smluvní straně.“

Klient má možnost výpověď zastavit. Musel by ale přejít na některý ze současných tarifů stavebního spoření, kde je maximální úročení 2 %. Zda bude či nebude účtovat poplatek za změnu tarifu, stavební spořitelna neuvádí.

V případě uzavření nové smlouvy a zaplacení vstupního poplatku obdrží klienti prémii ve výši až 2 000 Kč, která má kompenzovat zaplacený poplatek.

Pokud by výpovědí a připsáním úrokové prémie mělo dojít k přespoření cílové částky, nebude stavební spořitelna účtovat nebo vykompenzuje sankční poplatek ve výši 4 % z přespoření.

Jak se stavební spořitelny zbavují svých klientů

Pro stavební spořitelny jsou klienti s vysokými úrokovými sazbami na starších smlouvách ztrátoví. Při dnešních nízkých sazbách jejich peníze mohou stavební spořitelny půjčovat jen se ztrátou. Proto se jich snaží zbavovat výpověďmi.

Jako první se drahých klientů začala zbavovat před rokem Raiffeisen stavební spořitelna. Tehdy se zbavovala klientů se smlouvami trvajícími deset a více let a jednalo se přibližně o 1,5 % všech klientů spořitelny.

V březnu tohoto roku se k obdobnému kroku odhodlala Modrá pyramida a výpověď předcházená „výhodnou“ nabídkou se týkala přibližně 1 % klientů spořitelny. Výpovědi se týkaly klientů s úrokovou sazbou včetně prémie ve výši 4,5 % a přespořenou cílovou částkou, kterou ale podle Všeobecných obchodních podmínek přespořit mohli bez sankcí.

V pololetí štafetu výpovědí přebrala Českomoravská stavební spořitelna (Liška). Podle svých podmínek mohla vypovědět pouze klienty, kteří nespoří pravidelně, a tak jim zaslala varování, že pokud spořit nebudou, rozloučí se s nimi.

O měsíc později se do klubu vypovídajících přidala i Stavební spořitelna České spořitelny (Buřinka). Neměla u všech vypovídaných smluv oporu ve VOP, a tak se opírá o Obchodní zákoník. Někteří klienti se tomu začali bránit a někteří jako kompenzaci za zrušení smlouvy obdrželi i desetitisícové odstupné. Pak se ale nechala slyšet ČNB, která postup spořitelny schválila.

Jedinou stavební spořitelnou, která k výpovědím nepřistoupila, je Wüstenrot – stavební spořitelna. Přestože jedním z důvodů pravděpodobně je, že nemá v portfoliu smlouvy s přehnaně vysokým úrokem, zřejmě i tato skutečnost jí pomohla obhájit vítězství v kategorii Stavební spořitelna ocenění Fincentrum Banka roku 2013.

Jinou možností, jak se stavební spořitelny mohou klientů „bezbolestně“ zbavit, je snížit jim úrokovou sazbu. I to některé Všeobecné obchodní podmínky umožňují a nepřijetí úvěru tak již nemusí znamenat úrokové zvýhodnění, ale naopak snížení sazby na minimum.


* Upřesnění: Jedná se o necelých 11 tisíc klientů.

Anketa: Vypověděla vám již stavební spořitelna smlouvu?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

14 komentářů k článku “Stavební spoření: Další kolo výpovědí „drahých“ klientů”

  1. Zdenda napsal:

    Budou to hodně staré smlouvy

    Domnívám se, že tyhle vysoké úroky musejí být u smluv, starých 10 a více let. Já mám také spoření u RSTS od roku asi 2002 a úročí mi to 2%. Takže na druhé straně tohle vypovídání smluv je stejně pro ty klienty, kteří stavební spoření zas tak nutně nepotřebují a spíš jen využívají systém. Do té skupiny se v podstatě počítám i já, prostě tam jen válíme peníze a pobíráme na ně státní dotaci. Ne že by se to nedalo do bydlení investovat, ale za ty roky jsme to neměli potřebu využít. I kdyby mi tu smlouvu vypověděli taky, tak se na tu spořitelnu zlobit nebudu. Vykřesali jsme co jsme mohli a není to úplně košer. Na ty státní podpory se nám složily i rodiny s dětma, kteří sami splácí horko těžko nevím co. Tak to není příliš morální. Po novu holt člověk bude muset spořit 7 let a jestli změní mezitím právní úpravu, tak to nepůjde použít na nic jiného než rekonstrukci nebo proti faktuře a bude to fér.

    1. Honza napsal:

      Re: Budou to hodně staré smlouvy

      Zdendo, jak dlouho u RSTS pracujes?

    2. julda napsal:

      Re: Budou to hodně staré smlouvy

      Zdendo,jako vtip dobrý. Fed a spol. pokračují v likvidaci lidstva.. Fujtajbl

    3. Mirek napsal:

      Re: Budou to hodně staré smlouvy

      Člověče, Vy si buď děláte srandu, nebo jste provokatér. A nebo trdlo.

  2. jarda napsal:

    výpovědi

    Dobrý den. Přečetl jsem si se zájmem Váš komentář a mám dotaz. Smlouvy Hypo s.s. byly uzavírány dle obch. či obč. zákoníku? Děkuji za vyjádření

  3. Rozum napsal:

    Spoření je přežitek!

    Úspory v permanentním ohrožení!
    Paraziti,(infla­ce,daně,poplat­ky)jsou rychlejší jako kladný výnos! Který by je porazil a to dost zásadně.Je potřeba razantní a bezpečný ofenzívní postoj. Ja jedu Levirage 1:1 ve své životní cestě osobní í rodiny.A to opakovaně.
    V http://www.jo­ysoflife.cz/ ,in­fo.

  4. Emil napsal:

    Hnusi ve stevebkách

    Takovým bankám by se mělo stavební spoření zakázat s vyjímkou pro pantáty z minulé vlády a to s podmínkou zůročení 0,01 ročně se zdaněním 30 procent z naspořené částky. BUENAS !

  5. Jana napsal:

    RSTS lže jako když tiskne

    RSTS slibuje klientům, že jim vyplatí naspořenou částku i se SP v dřívějším termínu. To je nestoudná lež,vypovídala jsem více než 10 let starou smlouvu před rokem, dodnes nemám vyplacenou SP se stupidním zdůvodněním, že jsem změnila jméno po sňatku, RSTS si nechala 40 000 a dělá mrtvého brouka.

  6. insider napsal:

    Chyba, velká chyba !!!

    Tak na tohle Raifka dojede. Jenom hlupák se zbavuje slepice, která snáší zlatá vejce. A Raifka se zbavuje věrných klientů, kteří jí nabízeli své peníze na to, aby je mohla půjčovat za nekřesťanské úroky zájemcům o zadlužení. Každý takový klient po velmi morální výpovědi následně vypoví smlouvy u celé rodiny a tak slavná Raifka přijde ne o 11.000 klientů, ale minimálně o 50. – 70.000 klientů. A to již šéfové jistě poznají na zisku a pochvala z Rakous jistěže nebude !!!!

  7. jiří staněk napsal:

    ŠMEJDI

    Banky jsou jenom PARAZITI

  8. huska napsal:

    ne

    jsou to kurvy kapitalistické vyděrači chránění státem a eu hajzlové…

  9. Martin napsal:

    Srážková daň z marketingové akce

    „..klienti obdrží prémii ve výši až 2000 Kč..“ Tlachají se, že dostanete z poplatku 4000Kč polovinu zpět, o zdanění už pomlčí. Takže ve výsledku místo 2000 po zdanění 1700 dle výpisu:

    01.01.2013 2 000,00 Bonus/zvý­hodnění
    01.01.2013 –300,00 Srážková daň z marketingové akce

  10. svobodová eva napsal:

    stav účtu

  11. Jana Koláčková napsal:

    Jak se zbavuje smluv Wustenrot

    Absolutní katastrofa, ve zkratce:

    Wustenrot mi vypověděl smlouvu, jelikož už pro ně nebyla výhodná a smlouvy tohoto typu zkrátka vypověděl (to by mi vůbec nevadilo), ale…

    Peníze mi poslali až po třech měsících (to by ještě taky nebylo to hlavní), ale poradci na pobočce mi sdělili, že částka mi bude vyplacena v první vlně. Když v první vlně vyplacena nebyla, hrozně se divili a že teda bude vyplacena v druhé vlně. Problém je v tom, že já jsem již s penězi počítala a našla si byt, který jsem chtěla koupit…rezervace zaplacena – peníze nikde.

    Při vypovězení této smlouvy mi Wustenrot nabídnul, že když uzavřu novou smlouvu, peníze mi vyplatí do měsíce. Na to jsem odpověděla, proč mám uzavírat novou smlouvu, když už jsem si jednu novou založila dva roky zpátky (měla jsem tedy u W. dvě smlouvy) – to prý se na to nevztahuje.

    Jednoznačně nedoporučuji, poplatek za uzavření smlouvy – 3 000 Kč, za předčasné zrušení se platí pokuta a ještě vám vezmou státní podporu – přítel je pojištěn u jiné pojišťovny a tam mu vůbec nedělali takové problémy, neplatil žádné penále, nic.

    Wustenrot je prostě katastrofální.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *