EUR 24.870

USD 21.967

REPO sazba ČNB 3.50 %

Inflace 1.80 %

EUR 24.870

USD 21.967

Text: Vratislav Květ

17. 01. 2013

Stavební zákon v novém: Co se mění?

 


 

Od 1. ledna 2013 nabývá účinnosti zákon č. 350/2012 Sb., kterým se novelizuje zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). Nový zákon č. 350/2012 Sb. přináší rozsáhlé a podstatné změny původního stavebního zákona č. 183/2012 Sb. a to jak v části územního plánování, tak i ve stavebním řádu.

Část první

  1. V § 2 odst. 7 je nově definován pojem „zastavěná plocha pozemku“, která je dána „součtem všech zastavěných ploch jednotlivých staveb. Zastavěnou plochou stavby se rozumí plocha ohraničená pravoúhlými průměty vnějšího líce obvodových konstrukcí všech nadzemních i podzemních podlaží do vodorovné plochy.“ Dále se specifikují zastavěné plochy objektů polozastřešených a zastřešených.
  2. Vkládá se nový §13a závazné kvalifikační požadavky pro výkon činnosti na obecním stavebním úřadě, který stanovuje závazné kvalifikační požadavky pracovníků stavebních úřadů.  Kvalifikační požadavky vzdělání a praxe splňuje fyzická osoba, která má:
  • vysokoškolské vzdělání v magisterském nebo bakalářském studijním programu ve studijním oboru stavebního, architektonického nebo právnického směru
  • vyšší odborné vzdělání v oboru stavebnictví a 2 roky praxe v oboru stavebnictví, nebo
  • střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru stavebnictví a 3 roky praxe v oboru stavebnictví.

„Úředník splňující kvalifikační požadavky podle tohoto zákona, ale nesplňující požadavky podle zvláštního předpisu, může vykonávat činnost na úseku územního rozhodování a stavebního řádu, pokud je zajištěno, že bude do doby splnění uvedených požadavků vykonávat tuto činnost pod odborným vedením úředníka splňujícího požadavky podle tohoto zákona a požadavky podle zvláštního předpisu, maximálně však po dobu 18 měsíců.“

  1. Zavádí se zcela nový pojem a to v §78a – veřejnoprávní smlouva. Tato smlouva umožňuje, že stavební úřad může uzavřít s žadatelem veřejnoprávní smlouvu o umístění stavby, o změně využití území a změně vlivu užívání stavby na území, která nahradí územní rozhodnutí. Dále se zde stanovuje  obsah žadatele veřejnoprávní smlouvy pro předložení stavebnímu úřadu, lhůty pro posouzení návrhu veřejnoprávní smlouvy a podmínkách souvisejících s uzavřením veřejnoprávní smlouvy. Rovněž tak se uvádějí v §116 náležitosti a postup řízení veřejnoprávní smlouvy, která může u staveb vyžadujících stavební povolení nahradit stavební povolení.
  2. V § 79 odst. 2 dochází k rozšíření staveb, které nevyžadují rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas, jako např. skleníky do 40 m2 zastavěné plochy a 5 m výšky, stavby o jednom nadzemním podlaží o zastavěné ploše do 25 m2 a výšky 5 m na pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci, dále bazény do 40m2 na pozemku rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci. V odst. 3 až 5 § 79 jsou specifikovány případy, které se nevztahují na stavby dle odst. 2. Zároveň se doplňuje tento paragraf o nový odst. 6, podle kterého se rozhodnutí o umístění stavby ani územní souhlas nevyžadují pro stavební úpravy a udržovací práce.
  3.  Vkládá se § 94a, v němž se stanovují podmínky, podklady a postup řízení pro společné územní a stavební řízení na žádost žadatele.
  4.  V § 95 se nově definují podmínky pro zjednodušené územní řízení.
  5.  V § 96  – územní souhlas se rovněž definují podmínky pro udělení územního souhlasu stavebního úřadu místo územního rozhodnutí a uvádí se, v jakých případech postačí pouze územní souhlas. Za § 96 se vkládá nový § 96a – společný územní souhlas a souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru. Tento nový paragraf umožňuje stavebníkovi podat stavebnímu úřadu současně územní souhlas a ohlášení stavebního záměru dle podmínek zákona.
  6. Je nově definován § 101 – předkupní právo a §102 – náhrady za změnu území. V těchto paragrafech jsou stanoveny podmínky předkupního práva k pozemku určeném územním plánem nebo regulačním plánem pro veřejně prospěšnou stavbu a možnost náhrady za změnu území vlastníkovi pozemku či stavbě.
  7. Jsou pak v § 103 –, stavby, terénní úpravy, zařízení a udržovací práce nevyžadující stavební povolení ani ohlášení. Tento paragraf taxativně uvádí, které stavební záměry, udržovací práce, stavební úpravy a stavby nevyžadují stavební povolení ani ohlášení.  V § 104 – jednoduché stavby, terénní úpravy a udržovací práce nevyžadující ohlášení, který taxativně uvádí druhy staveb a prací nevyžadujících ani ohlášení stavebnímu úřadu.
  8. V § 117 – oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora umožňuje stavebníkovi uzavřít smlouvu s autorizovaným inspektorem o kontrole projektové dokumentace a zároveň je stavebník oprávněn provést stavbu vyžadující stavební povolení na základě oznámení stavebního záměru stavebnímu úřadu autorizovaným inspektorem.
  9. Dochází ke změně § 178 až 181 týkajících se přestupků fyzických osob, fyzických osob jako stavbyvedoucí, podnikajících fyzických osob a právnických osob, které specifikují druhy přestupků včetně sankcí za nedodržení.

Část čtrnáctá

V této části zákona – „změna zákona o správních poplatcích“ dochází k značnému zvýšení správních poplatků a to v položkách:

  • 17 – vydání rozhodnutí o umístění stavby nebo zařízení anebo vydání rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území (nově 500 Kč až 20 000 Kč)
  • 18 – vydání stavebního povolení (300 Kč až 10 000 Kč)
  • 19 – vydání rozhodnutí o vyvlastnění (5 000 Kč)
  • 20 – místní šetření nebo ohledání na místě (500 Kč až 2 000 Kč)

Závěrem lze konstatovat, že přestože jistě cílem novely stavebního zákona č. 350/2012 Sb. bylo zjednodušení vyřizování územních a stavebních řízení se snahou zabránění korupčnímu jednání, novela přináší značné složitosti v investičním procesu pro stavebníky, projektanty i pracovníky stavebních úřadů. Z hlediska usnadnění podnikání přináší novela negativní důsledky, které se promítnou jak ve lhůtách přípravy a realizace výstavby, tak i ve zvýšených nákladech investiční činnosti.

Loading

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%4.96 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

5.62%

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%

5.42%

5.38%

5.34%

5.32%

5.22%

5.13%

5.11%

5.05%

5.01%

4.96%
Historie vývoje

 

 


Související články

Zjednodušená projektová dokumentace pro povolení stavby může přinést zásadní problémy

Aby bylo možné u zamýšlené stavby spočítat statiku, navrhnout požárně bezpečnostní řešení, zodpovědně vyřešit dopady na životní prostředí či optimalizovat budoucí provoz, je nutné nově začít projektovat od detailní takzvané prováděcí dokumentace. Tedy od stupně výkresů, který vždy následoval až po stavebním povolení. Podle zákonem redukované výkresové části, která se nyní přikládá k žádosti o […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

31. 03. 2025

Legislativní a právní chaos stavebního řízení dosahuje nevídaných rozměrů, množí se nezákonné postupy

Buď se české stavebnictví už v roce 2025 ocitne v hluboké a dlouhodobé krizi, anebo se vrátí do stavu před 1. červencem letošního roku. Podle projektantů a stavitelů zastupovaných Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) není jiné řešení nynějšího kolapsu digitalizace stavebního řízení (DSŘ), jehož symbolem se stal také nespolehlivý Portál stavebníka.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

09. 12. 2024

Komentář: Povolování staveb v Česku zkolabovalo, doslova

Stavebnictví patří k hlavním pilířům české ekonomiky. Rozvoj je závislý na dostatečné infrastruktuře, demografický vývoj s sebou nese potřebu nových škol, nemocnic či domovů pro seniory. Zásadní je také bytová výstavba, protože někde bydlet potřebuje každý. O to smutnější je sledovat stav, do kterého se české stavebnictví dostalo.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

04. 12. 2024