EUR 24.545

USD 21.172

REPO sazba ČNB 3.50 %

Inflace 2.70 %

EUR 24.545

USD 21.172

Text: Jiří Havelka

13. 12. 2015

Nejošklivější architekturou Prahy je Hlavní nádraží

 


 

Adam Gebrian si přitom Hlavní nádraží nevybral náhodou. Hlavní hala byla dokončená v roce 1979, tedy v roce kdy se narodil. Zároveň i poskytl Novinkam.cz rozhovor kde vysvětlil proč považuje Hlavní nádraží za nejošklivější architekturu Prahy.

Nejošklivější pro mě neznamená, když někdo navrhuje stavby s jiným vkusem, než mám já. Ošklivé je, když někdo svou tvorbou poškodí hodnotu, která tu existovala před ním,“ popisuje, jak nová hala zabrala velkou část Vrchlického sadů s rybníčkem a umělými skalkami a původní nádražní budovu odsunula, obrazně řečeno, na druhou kolej.

Gebrian také popisuje jak v minulosti bývávalo zvykem na podobné stavby vypisovat architektonické soutěže. „Dnes už to vůbec není standard – v devíti případech z deseti bereme lidi, kteří nám slíbí nejlevnější možnou práci, jakou lze provést. A výsledky pak mluví samy za sebe,“ vysvětluje architekt, že nejlevnější řešení se časem může pořádně prodražit.

Tehdy bylo normální, že se autor zásadní stavby vybíral v soutěži myšlenek. A zrovna v tomto případě se zvolilo šalamounské řešení, kdy došlo ke sloučení dvou soupeřících týmů,“ popisuje tehdejší praxi.

I s obchody je tu pořád dost prostoru, abychom si nešlapali po hlavách. Problém vidím spíš v postupném vkládání dalších a dalších prodejních ostrůvků, o peníze jde zkrátka až v první řadě,“ vysvětluje mladý architekt. Rozhodnutí svěřit rekonstrukci soukromé firmě Gebrian chápe, po třiceti letech provozu bylo nádraží ve špatném stavu.

REKLAMA

Na provozní peníze se přitom často zapomíná. Za sto miliónů zrekonstruujeme náměstí, ale pak už nemáme dva tisíce korun, když nám na něm praskne několik žárovek,“ popisuje Gebrian častý scénář podle českého vzoru.

Jenže aby se soukromé firmě vrátily miliardové náklady na provoz a rekonstrukci, musí si nádražní halu upravit po svém: pro lístky tak chodíme nesmyslně daleko, reklama svítí silněji než příjezdy a odjezdy… „Můžeme si říct, že dnes už vlastně máme všechno v mobilu, ale tak by to podle mě fungovat nemělo. Třeba tahle reklamní tabule tady ještě před měsícem nebyla,“ dává Gebrian konkrétní příklad, zatímco mu nad hlavou ostře září obrázek plného nákupního košíku.

Stavbu navíc doprovázejí i zdánlivě bezvýznamné detaily. Jedním z nich je kupříkladu i pomalý travelátor. Pokud spěcháte na vlak a musíte se prodírat davy lidí na travelátoru jezdícím neskutečně pomalu, pak zajisté může dojít podle Gebriana i ke konfliktu. Architekt proto považuje za dobrou stavbu tu, která myslí především na lidi, včetně těch, kteří se o stavbu budou starat.
Zdroj : Novinky.cz

Loading

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.05 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

5.51%

5.49%

5.42%

5.38%

5.34%

5.32%

5.22%

5.13%

5.11%

5.05%

5.01%

4.96%

4.94%

5.03%

5.05%
Historie vývoje

 

 


Související články

Český paradox: Vlastní bydlení je v regionu V4 nejméně dostupné, nájemní naopak nejlevnější

Česká republika má dlouhodobě nejméně dostupné vlastnické bydlení z regionu tzv. Visegrádské čtyřky. Stojí za tím zejména zdlouhavá výstavba a následně malý počet dokončených bytů na 1000 obyvatel. Nájmy tu ale paradoxně jsou v regionu ve srovnání s příjmy nejdostupnější. Vyplývá to z analýzy skupiny CREDITAS.  

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

22. 08. 2025

Podaří se konečně schválit nový metropolitní plán Prahy?

Poslední dva měsíce zbývají do představení velmi očekávaného dokumentu, který promění tvář hlavního města na velmi dlouhou dobu a umožní jeho další rozvoj. V říjnu má být zveřejněn nový Metropolitní plán Prahy po vypořádání všech připomínek. Těch se z řad městských částí i veřejnosti sešlo na 18 tisíc. Jeden z nejbohatších regionů celé EU tak bude mít po […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

11. 08. 2025