Text: redakce hypoindex.cz
15. 12. 2025
Praha posiluje pozici retailového lídra, přichází luxusní brandy Ermanno Scervino, Damiani i Pasquale Bruni
Podle studie Savills Research European Retail Market se v roce 2025 Praha a celý region střední a východní Evropy stávají hlavními tahouny evropského maloobchodu. Česká republika patří mezi nejvýkonnější evropské ekonomiky. Letošní růst reálných retailových tržeb se očekává na úrovni 4,1 %, což je více než u většiny západoevropských zemí, jakými jsou Německo 2,7 %, Francie 2,3 % nebo Spojené království 0,8 %. V Itálii se dokonce očekává mírný pokles tržeb o -0,1 %. Pražská Pařížská ulice si udržuje pozici nejprestižnější luxusní nákupní třídy v regionu CEE a stále přitahuje významné světové brandy. Mezi nedávné či plánované vstupy patří CHANEL, Ermanno Scervino, Damiani, Max Mara či Pasquale Bruni.
![]()
Veronika Králová, Research Analyst v Savills, říká: „Praha dále upevňuje svou pověst jednoho z nejatraktivnějších trhů pro příchozí mezinárodní značky. V roce 2024 se Praha vyrovnala Londýnu s nejvyšším počtem nových vstupů zahraničních značek a to celkem 38, což je nejlepší výsledek v rámci celého CEE regionu.“ K silné pozici Prahy přispívá kombinace robustní domácí poptávky, silného přílivu turistů a rychle rostoucích spotřebitelských výdajů. Praha vede mezi 96 hlavními evropskými městy v odhadovaném růstu spotřeby na obyvatele až do roku 2030, včetně růstu o 5,1 % v segmentu oděvů a obuvi, 6,2 % u nábytku a 7,9 % u telefonického vybavení.
CEE region v hledáčku značek jako hlavní cíl mezinárodní expanze
Spotřebitelské výdaje v zemích CEE v uplynulých 15 letech výrazně vzrostly, což region činí stále atraktivnějším pro cenově dostupné i luxusní značky. Klíčová města, Praha, Varšava a Vídeň, mají zůstat jedněmi z nejvýkonnějších evropských retailových lokalit i v dalších letech.
Region nabízí maloobchodníkům několik zásadních výhod, zejména výrazně nižší náklady na provoz prodejen. Varšava a Praha jsou obzvláště atraktivní díky nižším provozním výdajům, oproti průměru v klíčových evropských metropolích je nájemné za prvotřídní vlajkové obchody ve Varšavě nižší o 55 % a v Praze o 20 %. Silná mezinárodní návštěvnost, zejména v Praze a ve Vídni, přidává trhům na atraktivitě. Ve Varšavě tvořily aspirativní a luxusní značky 70 % všech nově příchozích módních a šperkařských vstupů od začátku roku 2024.
Americké značky výrazně expandují v Evropě
Americké značky se staly největším zdrojem příchozích mezinárodních brandů. Evropské značky stále tvoří 56 % všech nových vstupů na trh, zatímco americké retailové řetězce se podílejí na 25 % nově příchozích značek, což je výrazný nárůst oproti 14 % v roce 2024.
Tento vývoj je důsledkem nedávného napětí v oblasti celních tarifů a oslabující spotřebitelské důvěry na americkém domácím trhu. Mnoho amerických značek proto urychluje své evropské expanzní plány. Pozitivní sentiment navíc posílila i červencová obchodní dohoda mezi EU a USA. Marie Hickey, Director in Commercial Research v Savills, uzavírá: „Nedávná obchodní napětí mohla přinést makroekonomické výkyvy, nicméně pro americké retailové značky a koncepty F&B to paradoxně znamenalo urychlení expanze do klíčových evropských měst. Očekáváme pokračování tohoto trendu i díky rozsahu nedávných investic v tomto sektoru.“
![]()


