29. 11. 2022
75 procent bytů změní v průběhu roku podnájemníka, s každým desátým je třeba řešit placení
Pronajímaní bytu stojí čas a peníze. Tuto samozřejmost, která někomu může znít až jako fráze, uvádějí do konkrétních souvislostí statistiky společnosti UlovDomov.cz vyplývající ze vzorku správy 2 000 bytů. Statistiky například ukazují 75% pravděpodobnost, že se v bytě v průběhu roku změní podnájemník. Sedm majitelů ze sta musí v průběhu roku řešit vytopení a 13 majitelů ze 100 pak sousedské nepokoje. Kvůli podnájemníkům provádí v průběhu roku rekonstrukci bytu 6 % majitelů, přičemž u 1 procenta jde o rozsáhlé úpravy. Statistiky dále ukazují, že 2 majitelé ze 100 jsou nuceni podnájemníka vystěhovat kvůli neplacení nájmu.
Příjem z pronájmu je příjemným přivýdělkem, ale ne tak často se už hovoří o času a nákladech nutných pro provozování investičního bytu. Nejpříznivější zprávou je asi údaj, že majitelům může stačit strávit kontrolami nájemníků a řešením běžných oprav na bytě v průměru jen 2,5h ročně. Ze statistik správy bytů společnosti UlovDomov.cz dále vyplývá, že v rámci těchto strávených hodin připadá více než jedenkrát do roka pro majitele nutnost byt vyloženě zkontrolovat – ať už na vlastní popud, nebo například na základě stížnosti sousedů. A mimochodem – až 13 procent majitelů se v průběhu roku musí potýkat se sousedskými nepokoji, které je třeba řešit. „Celkem 194 případů ze vzorku 1 500 bytů ukazuje, že sousedské nepokoje jsou běžným jevem, který musí majitel řešit. A aby dosáhl uspokojivého výsledku, je mnohdy potřeba velké dávky diplomacie,“ říká ke statistikám Michal Hrbatý, CEO společnosti UlovDomov.cz, která se prostřednictvím služby Ideální nájemce stará soukromým majitelům o více než 2 000 nemovitostí v hodnotě přesahující 12 miliard korun.
Statistiky UlovDomov.cz dále ukazují, že u 7 procent bytů dojde v průběhu roku k nějaké formě vytopení. Nemusí jít nutně o vytopení vinou podnájemníka, který zapomněl vypnout kohoutek vany či umyvadla, část těchto případů má na svědomí i prasklé potrubí či poškození stupačky. Tak či tak jde o nepříjemnou událost s možným poškozením stěn, podlahy/stropu a v nejhorších případech i nábytku a zařízení. „Kdybychom rozpočítali případy vytopení na dny v roce, na zkoumaném vzorku bytů k nějaké formě vytopení došlo každé čtyři dny,“ přibližuje pravděpodobnost potýkání se s vytopením Michal Hrbatý.
Nejčastější problém u bytů souvisí nějak s topením. 22 procent majitelů v průběhu roku řeší například problémy s kotlem, radiátory či termostatem. Tyto běžné starosti majitelů bytů činí jen o 1 procento méně než mrzutosti souvisejících s okny. Ty musí totiž řešit každý 21. majitel ze 100, ať už jde o utěsnění či třeba opravu žaluzií. Větší úpravy bytů, které jde nazvat rekonstrukcí, pak kvůli podnájemníkům dělalo 6 % majitelů bytů. Z toho u 1 procenta šlo o rozsáhlé úpravy v řádu desítek tisíc korun a více.
Poslední statistiky souvisí s fluktuací podnájemníků a problémy s placením. “V posledních několika měsících se zvýšil počet podnájemníků s problematickým placením o 100 %,“ upozorňuje Michal Hrbatý. Z dostupných dat také vyplývá, že panuje 75% pravděpodobnost, že se u bytu bude měnit v průběhu roku osazenstvo. Ve 2 % případů pak musí majitelé neplatiče nájmů vystěhovat. „S každým desátým podnájemníkem je třeba řešit pozdní úhradu platby nájmu nebo dokonce déle trvající dluh. Oproti majitelům, kteří si své podnájemníky vybírají sami a neověřují jejich platební schopnost a morálku natolik důkladně je uvedená statistika značně snížená. V rámci naši služby Ideální nájemce kontrolujeme záznamy podnájemníků systémem Credit Check v 6 rejstřících dlužníků,“ dodává Michal Hrbatý k aktuální situaci, kdy na druhou stranu na jeden byt připadá za rok 21 zájemců a majitelé si tudíž mohou vybírat.