EUR 23.725

USD 21.694

REPO sazba ČNB 7.00 %

Inflace 15.8 %

EUR 23.725

USD 21.694

04. 10. 2022

0 komentářů

dTest: Cenová překvapení cestovních kanceláří

 

S příchodem sychravých podzimních dní se může zdát, že sezóna letních dovolených již dala pro letošek své poslední sbohem. To však platí pouze pro přímořské destinace evropského pobřeží. Vzdálenější exotická turistická letoviska naopak na zahájení letošní sezóny teprve čekají. Jaké cenové strategie si pro nás nově připravily cestovní kanceláře a s čím počítat v případě koupi zájezdu u kanceláře zahraniční?



 

Zlatá éra last minute

Patříte-li k cestovatelům, kteří místo organizace zájezdu svépomocí dávají přednost balíčku služeb zajištěných cestovní kanceláří, pak vám princip cenových nabídek typu last minute určitě není třeba dlouze vysvětlovat. Jedná se o nákup zájezdu krátce před jeho zahájením, postaveném na strategii „čím blíže odjezdu, tím nižší cena“. „Tento zákazníky velmi oblíbený trend se však pomalu obrací a poskytovatelé zájezdů přistupují ke zcela opačnému typu cenotvorby,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Stále častěji se tak u nabídek můžeme setkat s takzvanými dynamickými balíčky, u nichž cena služby s ubývajícím časem do započetí zájezdu stoupá. Pro klienty to pak pochopitelně znamená, že čím později dovolenou zakoupí, tím ji budou mít dražší. A proč vlastně prodejci zájezdů přistoupili k takovýmto zásadním změnám? „Tento západní trend odráží především jistou dávku opatrnosti cestovních kanceláří, které stále častěji již nenakupují letenky a další dílčí služby napevno dopředu, ale pořizují je až ve chvíli, kdy jim vznikne poptávka od konkrétního klienta,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

U zájezdů označených jako dynamický balíček se tak běžně můžete dostat do situace, kdy je váš vybraný pobyt dle webových stránek inzerenta k dispozici, avšak jeho skutečnou dostupnost začne cestovní kancelář ověřovat až v momentě, kdy se dozví o  vašem zájmu o zakoupení. „A jak již známe z trhu ubytovacích služeb či leteckých dopravců, poslední místa bývají vždy nejdražší,“ konstatuje ředitelka dTestu. Další nevýhodou zmíněných dynamických balíčků bývá také to, že cestovní kancelář v místě pobytu obvykle nemívá svého delegáta a turistům je tak v případě nutnosti k dispozici pouze telefonická linka. To může znamenat jistý diskomfort především pro méně jazykově vybavené cestující či pro ty, kteří na cílovém letišti potřebují jakoukoli asistenci.

 

Zahraniční kanceláře jen pro odvážné

REKLAMA

I přes tuto nepříznivou cenovou strategii je letošní poptávka po evropských i exotických destinacích mimořádná. V momentě, kdy jsou zájezdy organizované tuzemskými cestovními kancelářemi vyprodané, vám může cestovní agentura či jiný zprostředkovatel zájezdu nabídnout dovolenou pořádanou cestovní kanceláří zahraniční – dejme tomu například německou. Co v takovém případě může spotřebitel očekávat? Postup zakoupení zájezdu u německé cestovní kanceláře se od té české dosti liší. „Kupující musí počítat s tím, že vybraný zájezd nejprve závazně potvrdí, zaplatí, a až poté se od německé strany dočká potvrzení, že mu uhrazená služba skutečně bude v objednané podobě poskytnuta. A co víc – v čase mezi zaplacením a potvrzením dotyčného pracovníka je výše úhrady pohyblivá a cena se může oběma směry měnit,“ upozorňuje Hekšová.

Při zakoupení zájezdu u zahraniční cestovní kanceláře také musíte počítat s formalitami vyřizovanými v cizím jazyce. V úředním jazyku dané země (v našem případě tedy v němčině) vám přijdou nejen obchodní podmínky a některé další nedílné náležitosti cestovní smlouvy, ale také vás v destinaci bude očekávat německy hovořící delegát. Jejich jazyková vybavenost v podobě angličtiny je sice očekávatelná, ale nikoli povinná, a vaší jedinou možností pro komunikaci v úředních záležitostech se tak může opravdu stát pouze němčina.

 

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Vývoj fincentrum hypoindexu

%6.34 Aktuální výše Hypoindexu

3.39%

3.81%

4.14%

4.52%

4.62%

4.88%

5.33%

5.71%

6.24%

6.28%

6.23%

6.2%

6.31%

6.34%

6.34%
Historie vývoje


Související články

bludiště labyrint

Češi se v úvěrech ztrácí. Pomůže nový zákon o úvěru?

Úvěry se postupně vkrádají téměř do každé domácnosti. Přesto se v úvěrové problematice orientuje pouze třetina lidí. Nový zákon o úvěru má spotřebitele v první řadě chránit. Klient obdrží více informací a půjčku dostane pouze ten, který je schopen splácet. Snaha o ochranu a osvětu se však může minout účinkem.

Text: Jana Zámečníková

07. 12. 2016

Uzavřeli jste nevýhodnou smlouvu o dodávce energií? Vyvázat se je teď jednodušší

Uzavřeli jste smlouvu o dodávce energií přes telefon nebo vás přemluvil sympaťák u vašeho bytu? Po chvíli jste si to rozmysleli, ale podomní obchodník zmizel jak pára nad hrncem. Takto uzavřených smluv lidé často litují. Ale není čeho se bát. Vše se dá zrušit a vy v podstatě žádnou změnu nepoznáte, nová možnost zrušení je totiž bez sankce. Pomůže vám nová úprava energetického zákona.

Text: Jiří Havelka

19. 01. 2016


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *