EUR 24.430

USD 21.891

REPO sazba ČNB 3.75 %

Inflace 6.6 %

EUR 24.430

USD 21.891

11. 01. 2022

dTest: Mohou nám „telešmejdi“ stále ještě volat?

 

Spotřebitelé přivítali s velkým očekáváním novelu zákona o elektronických komunikacích, která je snad už v letošním roce zbaví nevyžádaných marketingových volání. Jaká je skutečnost? Opravdu už nám po Novém roce „telešmejdi“ nemohou zavolat? dTest vysvětluje některé nejasnosti, které novelu zákona o elektronických komunikacích provázejí.



 

Asi každý se v minulosti setkal se situací, kdy mu volal někdo cizí s neodolatelnou nabídkou čehokoliv – od ponožek přes hrnce, elektroniku až po smlouvu na opravdu výhodné energie. Obvykle takový hovor začíná: „Dobrý den, slyšíme se dobře?“ a pak následuje několik kontrolních otázek završených nabídkou. „To jsou ony nevyžádané marketingové hovory, organizované podle předem připravených scénářů,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Vzhledem k negativním dopadům těchto hovorů na zranitelné spotřebitele jsme volající označili za „telešmejdy“ a vedli proti mim kampaň Stop telešmejdům. Kampaň byla ze strany spotřebitelů nejpodporovanější za celou téměř třicetiletou historii dTestu.“

Zákonodárci novelou zákona o elektronických komunikacích účinnou od 1. 1. 2022 změnili zásadním způsobem pravidla hry. Nově jsou marketingová a jiná obdobná volání zakázána, pokud si je účastník skutečně nepřeje a toto svoje přání neprojeví ve veřejném seznamu (změnil se tzv. princip opt-out na pricip opt-in). Jenže strohá litera zákona nebyla bez dalšího vysvětlení úplně jasná ani právníkům specializujícím se na telekomunikace a ochranu osobních údajů, a tak Český telekomunikační úřad ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů a Ministerstvem průmyslu a obchodu připravil společné Výkladové stanovisko s odpověďmi na nejčastější otázky, týkající se nových pravidel pro marketingová volání.

Konec náhodně vygenerovaným telefonním číslům

REKLAMA

„Jsme za výkladové stanovisko vděčni,“ uvádí Eduarda Hekšová. „Potvrzuje to, co dTest o dopadech novely od počátku tvrdí. Tedy, že zákaz marketingových volání neznamená konec pro volání slušných podnikatelů svým klientům, zákazníkům, nebo dokonce i pacientům, jak se z trhu občas ozývá.“ Pokud má volající jiný právní důvod pro své volání než jen samotnou marketingovou nabídku, není ve svém volání nijak omezen. Ovšem je důležité připomenout, že „telešmejdy“ novela zasáhla na jejich citlivém místě. Pokud se totiž účastník volajícího zeptal, odkud že mají jeho telefonní číslo, pravidelně se mu dostávalo odpovědi, že jeho číslo bylo náhodně vygenerováno počítačem. „Tato výmluva už nadále nebude možná,“ potvrzuje Eduarda Hekšová a dodává: „Zákon jasně stanoví, že za vytvoření účastnického seznamu se považuje i náhodné vygenerování telefonních čísel, přičemž pro marketingová volání na čísla z takového účastnického seznamu bude zapotřebí předchozího souhlasu účastníka.“

Nevyžádané nabídky jen do konce června

A mohou nám tedy „telešmejdi“ ještě zavolat? Zatím ano, ale jen do konce června 2022, kdy končí přechodné období pro nastavení nových podmínek pro marketingová volání. Je také potřeba odlišovat „telešmejdy“ s jejich nevyžádanými nabídkami, od volání za účelem výzkumů trhu, které zůstane i nadále dovolené. Výzkumné volání však musí být čisté a transparentní. Pokud by byla marketingová nabídka maskována výzkumem trhu, jednalo by se o zákonem zakázané jednání. „Předpokládáme, že nevyžádaná marketingová volání budou postupně ustávat,“ odhaduje Eduarda Hekšová a uzavírá: „I tak musí zůstat spotřebitelé stále obezřetní. Šmejdi jsou kreativní a určitě se budou snažit se ke spotřebitelům nějakým způsobem dostat. Stále tedy platí základní poučka, že nejlepší nabídka za námi nepřijde sama, ale že si ji musíme sami aktivně vyhledat.“

Vstoupit do diskuze Žádný příspěvek

Vývoj fincentrum hypoindexu

%2.99 Aktuální výše Hypoindexu

2.02%

1.98%

1.96%

1.94%

1.93%

1.94%

1.98%

2.06%

2.13%

2.23%

2.32%

2.43%

2.54%

2.7%

2.99%
Historie vývoje


Související články

bludiště labyrint

Češi se v úvěrech ztrácí. Pomůže nový zákon o úvěru?

Úvěry se postupně vkrádají téměř do každé domácnosti. Přesto se v úvěrové problematice orientuje pouze třetina lidí. Nový zákon o úvěru má spotřebitele v první řadě chránit. Klient obdrží více informací a půjčku dostane pouze ten, který je schopen splácet. Snaha o ochranu a osvětu se však může minout účinkem.

Text: Jana Zámečníková

07. 12. 2016

Uzavřeli jste nevýhodnou smlouvu o dodávce energií? Vyvázat se je teď jednodušší

Uzavřeli jste smlouvu o dodávce energií přes telefon nebo vás přemluvil sympaťák u vašeho bytu? Po chvíli jste si to rozmysleli, ale podomní obchodník zmizel jak pára nad hrncem. Takto uzavřených smluv lidé často litují. Ale není čeho se bát. Vše se dá zrušit a vy v podstatě žádnou změnu nepoznáte, nová možnost zrušení je totiž bez sankce. Pomůže vám nová úprava energetického zákona.

Text: Jiří Havelka

19. 01. 2016


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *