EUR 25.375

USD 23.385

REPO sazba ČNB 4.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.375

USD 23.385

14. 09. 2022

0 komentářů

dTest: Služby spojené s nájmem bytu

 

Podle statistiky žije více než 2,5 mil. občanů v nájemních bytech. Většina nájemců má na sebe přepsané dodávky energií, přesto existuje nezanedbatelná skupina nájemců, kteří platí za všechny služby spojené s nájmem přímo pronajímatelům. dTest se podíval na pravidla upravující vztahy pronajímatele a nájemce u služeb spojených s nájmem, zejména u dodávek elektřiny, plynu a služeb připojení k internetu.

Loading



 

Pokud v nájemní smlouvě není vymezeno, jaké služby pronajímatel společně s nájmem zařizuje, platí zákonný rozsah tzv. nezbytných služeb. Nezbytné služby zahrnují: dodávky vody, odvoz a odvádění odpadních vod včetně čištění jímek, dodávky tepla, odvoz komunálního odpadu, osvětlení a úklid společných částí domu, zajištění příjmu rozhlasového a televizního vysílání, provoz a čištění komínů, případně provoz výtahu. Mezi nezbytné služby nepatří dodávka elektřiny, plynu ani připojení k internetu. „Pronajímatelé v drtivé většině případů na energie a internet před uzavřením nájemní smlouvy myslí,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a doplňuje: „Energie totiž tvoří podstatnou část nákladů, které jsou spojené s bydlením. Většina pronajímatelů energie svých nájemců nechce řešit a umožňuje nájemcům uzavřít na dodávky energií a internetu smlouvu přímo s dodavateli.“

U některých nájemních smluv, zejména u krátkodobých pronájmů, je však praktičtější, když vztah s dodavateli energií má pronajímatel. V takových případech pak mohou být úhrady za tyto i jiné služby paušálně zahrnuty do nájemného nebo mohou být hrazeny samostatnou paušální částkou vedle nájemného. Pokud nájemce a pronajímatel zvolí kteroukoliv z těchto variant, služby poskytované s nájmem bytu se nevyúčtovávají. „V dnešní době vysoké inflace bude ujednání paušální částky za služby méně časté,“ poznamenává k tomu Eduarda Hekšová. V ostatních případech se služby spojené s nájmem, včetně dodávky energií a internetu, rozúčtovávají – stanoví se zúčtovací období a způsob rozdělení nákladů na služby mezi nájemce a osoby žijící v bytech – a následně, po skončení zúčtovacího období, se nájemcům vyúčtovávají. Zúčtovací období trvá zpravidla 12 měsíců a po jeho uplynutí by měl pronajímatel nejpozději do 4 měsíců doručit nájemci vyúčtování služeb podle skutečných nákladů oproti zaplaceným zálohám.

Vyrovnání přeplatků či nedoplatků provedou nájemce s pronajímatelem v dohodnuté lhůtě, nejpozději však do 4 měsíců od doručení vyúčtování. Pokud se strany nedohodnou na lhůtě, pak se musí vyrovnat do 3 měsíců od vyúčtování. Důležité pro nájemce je, že pokud má pochybnosti ohledně správnosti vyúčtování, může požádat pronajímatele do 4 měsíců od konce zúčtovacího období o nahlédnutí do všech podkladů pro vyúčtování. Dále má právo podat námitky do 30 dnů ode dne, kdy mu pronajímatel doručil vyúčtování, respektive kdy mu dodatečně doručil podklady pro vyúčtování. Pronajímatel musí námitky vyřídit do 30 dnů od doručení námitky. „Nájemci často neví, že povinnost pronajímatele splnit své povinnosti spojené s vyúčtováním řádně a včas stanoví zákon,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, a dodává: „Pokud pronajímatel své povinnosti nesplní, hrozí mu pokuta za každý den prodlení.“

Jsou-li dodávky energií a služeb připojení k internetu součástí služeb spojených s nájmem, bude velmi důležité správné nastavení výše záloh za tyto služby. V současné době rostoucích cen energií se výše záloh v čase může měnit – pronajímatel má právo jednostranně změnit nájemci výši záloh písemně odůvodněným oznámením s účinky od následujícího měsíce.

„Při pochybnostech o zákonnosti či správnosti rozúčtování, stanovení záloh a následného vyúčtování bude pro nájemce nápomocné nejprve si přečíst pravidla v relativně stručném zákoně č. 67/2013 Sb., který se týká plnění spojených s užíváním bytů,“ doporučuje Eduarda Hekšová a uzavírá: „Pokud si ani pak spotřebitel nebude vědět rady, může se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.“

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.49 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%
Historie vývoje

 

 


Související články

Starší byt nyní koupíte o desetinu dráž než loni

Na trhu s nemovitostmi panuje výrazný růstový trend, minimálně to platí pro starší byty. Zkoumaná města zaznamenala meziročně růst od čtyř procent v Ústí nad Labem do 16 procent v Ostravě. Kvartální srovnání trend potvrdilo a ukázalo dokonce jeho akceleraci. Vyplývá to z analýzy společnosti FérMakléři.cz.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

22. 07. 2024

Prodej nových bytů v Praze ožívá

Trh s novými byty v Praze pokračuje v růstu, developeři za druhé letošní čtvrtletí prodali 1500 bytů. To je o polovinu více než ve stejném období loňského roku. Zároveň jde z hlediska prodejů o nejsilnější druhé čtvrtletí za posledních sedm let s výjimkou rekordního druhého čtvrtletí 2021. Cena nabízených bytů začala stagnovat. Vyplývá to z podrobných analýz společnosti Ekospol, která trh […]

Text: redakce hypoindex.cz

17. 07. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *