EUR 25.415

USD 22.509

REPO sazba ČNB 2.75 %

Inflace 5.8 %

EUR 25.415

USD 22.509

20. 07. 2021

dTest vyzval senátory ke schválení novely zákona o elektronických komunikacích zavádějící mimo jiné přísnější pravidla pro telemarketing

 

Na program schůze Senátu, která začíná ve středu 21. července 2021, je zařazena i novela zákona o elektronických komunikacích. Byť jde o velmi rozsáhlou novelu, spotřebitelská organizace dTest ji hodnotí v části týkající se práv spotřebitelů. I tato je poměrně obsáhlá, přitom její přínosy pro spotřebitele jsou nezpochybnitelné. Avšak i zde se našel bod, který je některými označován za sporný. O co se jedná? O snahu zavést jasná a přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání.



 

Stávající podoba zákona využívá takzvaný princip opt-out, to znamená, že telefonicky kontaktovat lze každou osobu, která ve veřejném účastnickém seznamu nemá uvedeno, že si nepřeje být obtěžována. „K řádnému zajištění ochrany soukromí před přímým telemarketingem je ale třeba přejít na princip opt-in. Telefonicky by tak šlo kontaktovat pouze osobu, která v účastnickém seznamu má uvedeno, že si přeje být takto kontaktována,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Tuto právní úpravu by potom musely dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele. Zároveň není třeba mít obavy, že by spotřebitelům nemohl nadále zavolat třeba lékař či podnikatel, od něhož pravidelně spotřebitel zboží či službu odebírá.“ Lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost „volání“ svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta.
V současné době se spotřebitelská poradna dTestu stále více setkává s případy takzvaných telešmejdů. Ti zneužívají důvěřivosti nejen seniorů a škála nástrojů, které k tomu používají, je široká. Jedním z nejčastějších jsou telefonické nabídky různého předraženého či nefunkčního zboží nebo smluv o dodávkách energií. Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky na „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky. Rozmohl se i telefonický prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků, jejichž pozitivní účinky nejsou prokázány.
Mnozí spotřebitelé již odmítají přijímat hovory, když jim volá neznámé číslo. Důvod je jasný – nechtějí být zavaleni často pochybnými nabídkami zboží a služeb. „Marketingová volání jsou spotřebiteli vnímána jako vysoce obtěžující. Jenže když si spotřebitel na takovou praktiku konkrétního obchodníka stěžuje, je dnes téměř nemožné prokázat případné porušení zákona a rovněž jej potrestat,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. Proto byla připravena novela zákona o elektronických komunikacích, která posiluje nejen v této oblasti práva českých spotřebitelů.
Počátkem letošního června dTest spustil kampaň Stop telešmejdům, kterou mohou spotřebitelé podpořit, a dát tak najevo, že chtějí, aby byla schválena jasná a přísnější pravidla pro telemarketing. Cílem kampaně je i zvýšit osvětu spotřebitelů, aby věděli, jak se mohou takovému zásahu do soukromí bránit. K dnešnímu dni se k její podpoře jmenovitě přihlásilo již téměř 14 tisíc spotřebitelů.
„Vyzvali jsme proto senátorky a senátory, aby při projednávání novely zákona o elektronických komunikacích podpořili české spotřebitele a posílili jejich ochranu tím, že schválí navrhovaná pravidla. Tak jak navrhuje i Ústavně-právní výbor Senátu,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

Vstoupit do diskuze Žádný příspěvek

Vývoj fincentrum hypoindexu

%2.54 Aktuální výše Hypoindexu

2.11%

2.07%

2.02%

1.98%

1.96%

1.94%

1.93%

1.94%

1.98%

2.06%

2.13%

2.23%

2.32%

2.43%

2.54%
Historie vývoje


Související články

bludiště labyrint

Češi se v úvěrech ztrácí. Pomůže nový zákon o úvěru?

Úvěry se postupně vkrádají téměř do každé domácnosti. Přesto se v úvěrové problematice orientuje pouze třetina lidí. Nový zákon o úvěru má spotřebitele v první řadě chránit. Klient obdrží více informací a půjčku dostane pouze ten, který je schopen splácet. Snaha o ochranu a osvětu se však může minout účinkem.

Text: Jana Zámečníková

07. 12. 2016

Uzavřeli jste nevýhodnou smlouvu o dodávce energií? Vyvázat se je teď jednodušší

Uzavřeli jste smlouvu o dodávce energií přes telefon nebo vás přemluvil sympaťák u vašeho bytu? Po chvíli jste si to rozmysleli, ale podomní obchodník zmizel jak pára nad hrncem. Takto uzavřených smluv lidé často litují. Ale není čeho se bát. Vše se dá zrušit a vy v podstatě žádnou změnu nepoznáte, nová možnost zrušení je totiž bez sankce. Pomůže vám nová úprava energetického zákona.

Text: Jiří Havelka

19. 01. 2016


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 



Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.