08. 03. 2022
Nové energetické štítky už rok šetří energii
Nové energetické štítky u řady velkých bílých spotřebičů a televizorů fungují v Česku a v celé EU už přesně jeden rok. Úspěšně pomáhají spotřebitelům šetřit náklady na provoz a energii. Díky zavedení nové stupnice značení se uvolnilo místo v nejvyšší energetické třídě A, která je nově určená jen pro ty energeticky nejúspornější výrobky.
Na počátku změny prakticky nebyl model, který by třídu A splňoval, což výrazně motivovalo výrobce k vývoji úspornějších výrobků. Nyní jsou na trhu už i modely ve třídách A a B pro chladničky, pračky a světelné zdroje.
Nyní pouze nové štítky
U chladniček a mrazniček, praček, myček na nádobí nebo televizorů a monitorů, u kterých došlo ke změně štítků před rokem, již není možné prodávat modely se starými štítky, které mnohdy obsahovaly označení třídy doplněné několika plusy, což bylo velmi nepřehledné, například A+++ apod. Toto označení již není možné ani u případných doprodejů starších typů výrobků.
Ověřenou pomůckou je také QR kód, jehož prostřednictvím je možné rychle nahlédnout do evropské databáze EPREL, která umožňuje snazší porovnání výrobků. Spotřeba energie výrobků je nově uvedena na zvýrazněném místě uprostřed štítku.
REKLAMA
Ceny energie rostou
Aktuálně rostoucí ceny energie podle organizace SEVEn, The Energy Efficiency Center samozřejmě zvyšují i potenciál úspor energie a při výběru nového modelu spotřebiče je proto o to důležitější snažit se vyhledat energeticky úsporný model. „Správnost zavedení nové stupnice a nových štítků se nám záhy potvrdila nástupem nových produktů s výrazně nižší spotřebou, které spotřebitelům snižují náklady na energie a jsou zároveň jedním z nástrojů k zajištění energetické nezávislosti,“ dodává ředitel SEVEn Juraj Krivošík.
„Přechod na nové štítky splnil svůj záměr. Systém je pro spotřebitele přehlednější a výrobce motivuje k uvádění šetrnějších produktů. Úspornější spotřebiče jsou navíc střednědobým nástrojem, jak eliminovat dopad vysokých cen energií a bojovat s energetickou chudobou,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu René Neděla.
Od 1. září loňského roku došlo následně k podobné změně štítkování u světelných zdrojů. V této kategorii ještě doprodeje možné jsou, ale například v internetových obchodech se i u nich již musí zobrazovat pouze nové štítky.
REKLAMA
Na řadě jsou další spotřebiče
Pro další kategorie výrobků, které také mají energetický štítek, se aktualizace a sjednocení připravuje. Nebude to ale nyní, v roce 2022. Toto se týká například sušiček prádla, digestoří, trub, klimatizací a ohřívačů vody a kotlů. Nově se také pracuje na návrhu energetických štítků pro mobilní telefony a tablety.
„Energetický štítek po obsahové stránce vystavují výrobci. Ti mají zodpovědnost za obsah dat na něm uvedených. Prodejci mají povinnost energetické štítky zákazníkům vystavit tak, aby se mohli na základě dat na štítku rozhodovat o tom, jaký spotřebič zakoupí. Konkrétní pravidla se vztahuji třeba i na katalogy, reklamy a další propagaci výrobků,“ dodává Radek Hacaperka, generální ředitel sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů APPLiA CZ.
Správnost všech údajů na energetickém štítku a jeho dostupnost v prodejní síti kontroluje dozorový orgán, který je v každé členské zemi EU. V ČR je dozorovým orgánem Státní energetická inspekce. „Energetický štítek je v celé grafické a obsahové podobě závazný v rámci celé EU. Díky tomu mají jak spotřebitelé, tak i výrobci výhody většího trhu s jednotnou legislativou,“ podotýká ústřední ředitel SEI Pavel Gebauer.
„Zavedení legislativy vždy předchází technologické studie a konzultace, aby se zajistila transparentnost, technologická neutrálnost, přehlednost pro spotřebitele, potenciál úspor energie, stejná pravidla pro výrobce,“ říká Michal Mazal, předseda představenstva Asociace spotřební elektroniky.
Společné aktivity
V rámci společných aktivit projektu LABEL 2020 jeho účastníci mimo jiné organizují propagaci energetických štítků. Jsou to například informační aktivity pro koncové spotřebitele, komunikace s prodejci a výrobci o správném štítkování, monitoring stavu štítkování v prodejnách. V rámci jiných projektů i testování výrobků za účelem kontroly správnosti údajů na štítcích.