EUR 24.355

USD 20.777

REPO sazba ČNB 3.50 %

Inflace 2.10 %

EUR 24.355

USD 20.777

17. 10. 2018

SAR: Rohanský most je pro Prahu zásadní

 

Odborníci ze Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) se domnívají, že by politici při plánovaní budoucnosti Libeňského mostu neměli zapomínat na úplně nový trvalý most mezi Holešovicemi a Karlínem, o jehož potřebě se mluví už desítky let. Tzv. Rohanský most by zároveň umožnil i opravu Hlávkova mostu, který na tom bude brzy podobně jako ten Libeňský. Je tedy jen dobře, že nově vznikající pražská koalice uvádí výstavbu tohoto mostu spolu s Dvoreckým mezi svými dopravními prioritami.  

Loading



 


Libeňský most byl silným předvolením tématem. Názor na to, zda jej zbourat a postavit nový či rekonstruovat ten stávající, dělil nejen politické strany a veřejnost, ale i odborníky. Téma znovu ožilo hned po komunálních volbách. Z vyjednávání o koalici stran Pirátů, Prahy sobě a Společně pro Prahu (TOP 09 a STAN) jsme se zatím z oblasti dopravy dozvěděli především to, že se politici shodli na rekonstrukci tohoto kubistického skvostu. V ten samý čas představil dosluhují radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) varianty, jak zabránit dopravnímu kolapsu v době, kdy se bude v Holešovicích na Libeňském mostě pracovat.
Vedle něho by měl vzniknout jeden nebo dva provizorní mosty, a to buď jen pro automobily nebo i pro tramvaje. Příprava by trvala dva roky a provizorní řešení by mělo podle studie TSK stát kolem 350 milionů korun.
Architekt Josef Pleskot, který je zároveň členem Sdružení pro architekturu a rozvoj, nesouhlasí s nápadem překlenout u Libeňského mostu řeku nejprve provizorně, aby bourání nebo oprava toho historického nezpůsobila dopravní Armagedon.
„Stavět provizorní most vedle toho starého Libeňského, ten rekonstruovat nebo bourat, postavit nový, pak bourat ten dočasný, jak někteří politici navrhují, bude stát docela slušné peníze. Za to se dá téměř udělat nový most mezi Libeňským a Hlávkovým, tedy Rohanský. Pokud bychom měli nový most, který už plánovali naši dědové, mohl by dočasně zastupovat Libeňský i Hlávkův most,“ navrhl architekt Josef Pleskot.
Spojnice Holešovice – Karlín
O potřebě nového mostu v Holešovicích v minulosti nikdo nepochyboval, často se ale měnila jeho pozice. Navržena jich byla řada, z různých ulic. Většinou vítězilo propojení ulic Thámova a Komunardů, z mnoha důvodů to ale není reálně možné. V Praze je obecně obtížné stavět mosty, protože musejí být dimenzovány na povodeň z roku 2002, plus jeden metr – obvyklý požadavek na ložiska bývá 50 centimetrů nad stoletou vodu, v Praze je to mnohem výše – což znamená buď obrovské zásahy do nábřeží, nebo se mosty musejí protahovat dál do ulic.
To je specifikum, kvůli kterému většinou nebudou nové pražské mosty přímé a rovné. Rohanský most by byl téměř rovnoběžný s řekou a měl by v budoucnu vést z osy ulice Urxova a stočit se do Jateční. Tak je zakreslen v Metropolitním plánu. Jeho tvůrce Roman Koucký považuje nový Rohanský most pro Prahu za zásadní. Měl by to být podle něho městský, vyhlídkový most, ze kterého budou krásné výhledy na Pražský hrad a na Hradčany, zároveň bude nepostradatelnou spojnicí v době, kdy se konečně podaří nastartovat rozvoj zakonzervovaných Bubnů.
„Poloha nového Rohanského mostu je rozhodnuta, teď je třeba usilovně pracovat na studii, jak jej co nejdříve zrealizovat,“ říká projektant a člen SAR Pavel Štěpán. Ověřovací studii k mostu by měl podle rozhodnutí končící rady města zpracovat odbor strategických investic. Jednou z možností, kterou odborníci diskutují, je, že by město mohlo k novému mostu vzhledem ke kritickému stavu toho Libeňského a Hlávkova přistoupit jako ke krizové strategické stavbě.  „Most z Holešovic do Karlína měl již dávno stát! Jeho trasa byla naplánována již minimálně před jedním stoletím. Skutečnost, že stále nestojí nás může hodně stát, padne-li most Libeňský a Hlávkův. To víme, že hrozí. Na co tedy ještě čekat. Jen je opravdu velmi zapotřebí rozmyslet, co má na obou předmostích umět. A aby je nezkazil, ale zvelebil,“ soudí Josef Pleskot.

Most, ne dálnice!
Nový Rohanský most by měl na rozdíl od Dvoreckého spojujícího Prahu 4 a 5, jehož vítězný návrh město představilo před dvěma týdny, sloužit pro automobily i pro tramvaje. Přesto by neměl být příliš široký. „Od šířky mostu se odvíjí jeho cena. Pokud má integrovat všechny typy dopravy – chodce, kola, auta a tramvaje, je otázkou, zda by někdo neměl ustoupit ze svých standardních požadavků. Pokud je výsledkem most široký 30 metrů, je třeba se zamyslet, zda není zbytečně předimenzovaný,“ upozorňuje Pavel Štěpán v reakci na minulost, kdy se pražské mosty projektovaly spíše jako dálniční než městské.    
„Myslím, že Praze sluší typicky pražské mosty jako Čechův, Mánesův, Legií nebo Palackého či Jiráskův, které mají obyčejně dva jízdní pruhy, některé tramvaj uprostřed, a chodníky na krajích. Širších mostů netřeba. Lepší více normálních než méně těch zbytečně širokých. Zásadní jsou totiž předpolí mostů a jejich návaznost do urbanistické struktury. Normální most se dá lépe integrovat než most dálničního typu,“ říká urbanista, architekt a člen SAR Pavel Hnilička. Rohanský most by měl mít 23 metrů do šířky, Pavel Hnilička soudí, že by to mohlo být ještě méně. Palackého most nebo most Legií jsou široké 16 metrů.
Tisková zpráva Sdružení pro architekturu a rozvoj
 

Loading

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%4.91 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

5.34%

5.32%

5.22%

5.13%

5.11%

5.05%

5.01%

4.96%

4.94%

5.03%

5.05%

4.99%

4.91%

4.91%

4.91%
Historie vývoje

 

 


Související články

Bydlení v Praze je nejméně dostupné ve střední Evropě

Počet bytů, které investoři v Praze připravují, již přesáhl 150 tisíc. Kvůli dlouhodobě nefunkčnímu povolování je ale většina z nich „zaseknutá” na úřadech a nedaří se je dostat včas na trh. Bydlení v Praze proto zůstává nejméně dostupné ze všech okolních metropolí. Podle aktuálního CG-Indexu je zde nyní na pořízení průměrného 70metrového nového bytu zapotřebí […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

10. 12. 2025

Cena moderní formy nájemního bydlení (BTR) překročila v Praze 600 Kč za metr čtvereční a měsíc

V projektech institucionálního nájemního bydlení typu build-to-rent (BTR) v Praze vzrostlo meziročně nájemné o více než 14 % a přesáhlo 600 Kč za metr čtvereční a měsíc. V přepočtu na byt jde o průměrné měsíční nájemné přesahující 37 tisíc Kč, přičemž nejvyšší dosahované nájemné se pohybuje na úrovni 770 Kč za metr čtvereční a měsíc. […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

05. 12. 2025

Největší developer odkládá výstavbu nových bytů. Jak to ovlivní dostupnost bydlení?

Největší rezidenční stavitel Central Group, stejně jako celý trh, nyní zažívá prodejní i stavební boom. Ve výstavbě má firma rekordních 3200 bytů v osmi lokalitách po celé Praze. A to bez potřeby bankovních úvěrů. Také prodeje nových bytů má v letošním roce rekordní. Přesto nyní o jeden rok odkládá zahájení všech svých nových projektů. Důvodem je nezdravé přehřívání stavebního trhu.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

04. 12. 2025