Jak a kdy hlásit pojistnou událost, když nemůžete splácet hypotéku

Ať už máte sjednané jakékoliv pojištění, je dobré vědět, jak reagovat a na co nezapomenout, když pojistná událost nastane. Pokud se bavíme o splácení finančních závazků, je důležité, aby klienti věděli, že na řešení pojistné události nejsou sami a že mají dostatek času na její nahlášení.
Pokud je to možné, nejlepší variantou je samozřejmě pojistnou událost nahlásit co nejdříve, takže už v době pracovní neschopnosti nebo nezaměstnanosti. Jakmile splníte minimální dobu trvání pojistné události, která je nejčastěji 30 dnů, můžete snadno podat hlášení on-line nebo e-mailem. Konkrétní doba se ale může lišit, a je proto nutné ji ověřit individuálně ve vaší pojistné smlouvě. Po schválení pojistného plnění za vás pojišťovna bude hradit splátky úvěru podle délky trvání vaší nemoci nebo nezaměstnanosti, a to až po dobu 1 roku, což pro vás znamená, že nemusíte příliš sahat do vlastních úspor ani finančních rezerv.
Podle zákona lze pojistnou událost nahlásit zpětně, a to až 4 roky u neživotního pojištění, u životního pojištění až 11 let. V praxi to znamená, že pokud například řešíte léčbu nebo péči o blízkého a nemáte čas vyřizovat dokumenty pro pojišťovnu, můžete se k tomu vrátit později. Pokud v době nemoci nebo v průběhu ošetřování člena rodiny nemáte čas řešit doklady pro pojišťovnu a pokud zároveň stále zvládáte splácet svůj úvěr například z úspor, můžete klidně nahlášení pojistné události odložit, až se situace uklidní.
Proces nahlášení je dnes velmi jednoduchý především díky ePortálu České správy sociálního zabezpečení, kde si může každý pohodlně, a hlavně on-line, stáhnout potvrzení o svých neschopenkách a jednoduše je přiložit k hlášení pojistné události. Detailní návod, jak na to, najdou všichni klienti na webových stránkách pojišťovny.
Odpovídá: Martin Pejsar, ředitel produktu a marketingu