EUR 25.265

USD 23.672

REPO sazba ČNB 5.75 %

Inflace 2.0 %

EUR 25.265

USD 23.672

Text: Petr Zámečník

13. 12. 2016

0 komentářů

Povinné informace k hypotéce… klientovi nepomohou

 

Nový zákon o spotřebitelském úvěru mění hypoteční trh. Některé banky již zvýšily úrokové sazby. Klient by měl být více chráněn. A měl by dostat více a přehlednějších informací. Bohužel, ty mu ale nepomohou…

Loading



 


Informace, informace, informace… to je základ pro zodpovědné rozhodování. Při čerpání úvěru to platí dvojnásob. Špatné rozhodnutí nemusí vést jen k finančním ztrátám, ale i k bankrotu rodinného rozpočtu. I proto v rámci nového zákona o spotřebitelském úvěru byl definován formulář, v rámci něhož banky i nebankovní instituce musí klientovi předat informace. Všechny instituce použijí povinně stejnou formu, a tak klient může srovnávat.
Záměr legislativy je jedna věc, realita ovšem ukazuje temná místa. Zájemci o hypoteční úvěr kvůli nim formulář „Standardní evropské informace o spotřebitelském úvěru“ nijak nepomůže. A srovnávat musí bez něj a naslepo. Důvodem je skóringový proces bank a způsob ověřování bonity (schopnosti splácet) klienta.

Úvěrový registr…

Banka musí prověřit schopnost splácet svého budoucího klienta. Podle nového zákona o spotřebitelském úvěru dvojnásob. Pokud ho neprověří dostatečně a klient se v následujících třech letech dostane do finančních potíží, může se s bankou soudit. A pokud vyhraje, nebude muset platit žádné úroky ani poplatky, navíc ty již zaplacené mu banka bude muset vrátit.
Základním způsobem prověření bonity klienta je prověření jeho úvěrové historie v úvěrových registrech. Bankovní registr klientských informací (BRKI) zaznamenává i pozitivní informace. Vedle negativních informací o nesplácených úvěrech a půjčkách zaznamenává celou úvěrovou historii. Včetně podaných žádostí o úvěr. A zde leží zakopaná kočka.
Zažádá-li klient o úvěr u první banky, ta mu po skóringu nabídne úvěr s odpovídající úrokovou sazbou a dalšími podmínkami. Zažádá-li u druhé banky, opět obdrží nabídku úvěru za odpovídajících podmínek. Zažádá-li u třetí, čtvrté,… nabydou banky podezření na pokus o úvěrový podvod a žádost skóringový systém automaticky zamítne. Co kdyby vyšly všechny žádosti o úvěr? Banka přeci nemá přehled o tom, v jakém stádiu je žádost u její konkurence.
Nezažádá-li klient o úvěr, aby se nedostal do úvěrového registru a mohl obejít více bank, ty mu poskytnou pouze orientační. Jiné nemohou, protože bez prověření klienta v registru nevědí, zda mu vůbec mohou úvěr nabídnout. A nabídka je závazná a banka ji nemůže stáhnout. Navíc by banka nesplnila zákonnou povinnost prověření bonity klienta.
Dostáváme se do začarovaného kruhu. Klient se buď nedozví podmínky úvěru, nebo jakmile se je pokusí dostat od jedné banky, zavře si cestu k ostatním. Formulář, který má sloužit k porovnání nabídek konkurence, tak pro svůj primární účel zcela ztrácí smysl.

Cesta ven? Rozetnout kruh…

Cest ze začarovaného kruhu je několik. Všechny jsou ale trnité. A největším trnem je opět zákon o spotřebitelském úvěru.
Jedním z možných řešení je změna skóringových mechanismů. Vždyť skutečnost, že klient žádá o hypotéku u více bank, a každá banka o tom ví a vidí to, by naopak mohla být motivací ke konkurenčnímu boji a snaze nabídnout takovémuto aktivnímu klientovi lepší sazbu než konkurence.
Druhým z možných řešení by mohlo být vytvoření jakéhosi „předběžného dotazu“ do úvěrového registru, který by se nezaznamenával jako žádost o úvěr a který by ostatní banky nemusely vidět, nebo zahrnovat do svých skóringových algoritmů.
Obě tato řešení mají ale háček. Banka nesmí svou nabídku po dobu 14 dnů měnit a klient ji může kdykoli přijmout. Hrozí tak opět riziko, že klient přijme více úvěrů a předluží se…
U hypotečních úvěrů je jedním z nástrojů zamezení čerpání více hypoték by měla být zástava nemovitosti. Ta je ale nezbytná až při čerpání, nikoli při žádosti. Banky nabízejí úvěry s tím, že klient má již schválené financování a hledá pouze nemovitost, kterou koupí. Zpravidla má na čerpání alespoň 6 měsíců, občas i déle.
Pokud by klient přijal více hypotečních úvěrů, mohl by je následně čerpat postupně, jak bude nacházet např. příslušné investiční byty. Tím ovšem bankám opět roste úvěrové riziko. Navíc to vůbec neprospívá doporučení ČNB, podle něhož by banky neměly financovat více než 60 % zástavní hodnoty investičních nemovitostí.
A tak snaha ochránit evropského klienta a dát mu srovnávací nástroj v Česku selhává. Klienti si banky s formulářem neobejdou a nejlepší možnost srovnání tak dávají hypoteční makléři a finanční zprostředkovatelé.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.57 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.37%

6.27%

6.3%

6.32%

6.3%

6.24%

6.19%

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%
Historie vývoje


Související články

V Praze výrazně rostou prodeje nových bytů, ale už i ceny

Prodeje nových bytů v Praze v letošním roce výrazně rostou, developeři za první čtvrtletí prodali celkem 1520 nových bytů. To je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku takřka trojnásobek. První čtvrtletí loňského roku však bylo z pohledu prodejů nejhorší v historii monitoringu trhu, tedy za poslední dvě desetiletí.

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

22. 04. 2024

Během prvního čtvrtletí se v Brně prodalo nejvíce bytů za dva roky

Za první kvartál roku 2024 našlo své kupce celkem 246 brněnských novostaveb. Oproti průměru za předchozí rok, který byl poznamenán utlumenou poptávkou v důsledku vysokých úrokových sazeb, se jedná o 100% nárůst. Jak vyplývá z dat společnosti Trikaya, začátek letošního roku byl natolik úspěšný, že dokonce překonal dlouhodobý průměr. Ceny zatím stoupají pozvolna, pohybují se […]

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

17. 04. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *