EUR 24.865

USD 21.675

REPO sazba ČNB 3.50 %

Inflace 2.40 %

EUR 24.865

USD 21.675

Text: Petr Zámečník

23. 09. 2019

Zruší se daň z nabytí? Rozhodnutí se blíží

 

Poslanecká sněmovna může již v tomto týdnu jednat o senátním návrhu na zrušení daně z nabytí. Jaký je pravděpodobný dopad případného zrušení daně?

Loading



 


Daň z nabytí se velmi snadno vybírá. I když nabyvatel nepodá daňové přiznání ve stanovené lhůtě 3 měsíců od nabytí nemovité věci, finanční úřad se to dozví. Veškeré převody nemovitostí jsou uskutečněny v katastru nemovitostí a ten finanční úřad informuje. Ostatně i proto jsou nemovitostní daně včetně daně z nemovitých věcí a daně z nabytí politiky oblíbené – dobře se hlídají a díky vlastnictví nemovitosti se i případné nedoplatky, pokuty a sankce úspěšně vymáhají.
Příjmy daně z nabytí nejsou ve srovnání s jinými daněmi příliš velkým příjmem státního rozpočtu. Např. v loňském roce vynesly státu 13,6 mld. Kč, což tvoří 0,97 % příjmů státního rozpočtu. A výdajů zpravidla ještě méně, neboť české vlády rády hospodaří s deficity i v období nebývalého hospodářského růstu české ekonomiky. Ovšem i právě proto se vláda nebude chtít vzdát jakéhokoli příjmu.
Již v příštím týdnu mohou poslanci hlasovat o pozměňovacím návrhu zákona (resp. zákonného opatření Senátu) o dani z nabytí, který přišel společně se zamítnutou poslaneckou novelou stejného zákonného opatření. Poslanci přitom chtěli v zásadě pouze doplnit, že „se za slovo „domě“ vkládají slova „nebo rodinném domě““ ve dvou odstavcích jednoho paragrafu. Tím ovšem otevřeli Pandořinu skříňku a možnost senátorů do zákona zasáhnout. A ti svého práva využili a navrhli zrušení celého zákona.

Zruší se daň z nabytí? Sotva…

Senátní pozměňovací návrh, kterým se ruší daň z nabytí, ovšem nemá příliš velkou šanci na úspěch. Koaliční vláda potřebuje každou miliardu na plnění populistických slibů a téměř 14 mld. Kč je pro ni nebývale potřebné. Ostatně i proto chce zdanit rezervy pojišťoven (získá přibližně 11 mld. Kč během dvou let) a dohodla se s bankami na Národním rozvojovém fondu, kam čtveřice největších bank vloží celkem 7 mld. Kč, aby se vyhnuly Sociálně demokratickému nápadu se sektorovou daní.
V situaci, kdy se vláda snaží získat peníze nejrůznějšími z ekonomického pohledu obskurdními způsoby, je značně nepravděpodobné, že by se dobrovolně vzdala zaběhnutého poměrně stabilního příjmu. Vládní koalice ANO, ČSSD a „šedého“ vládního partnera KSČM má přitom dostatek poslanců, aby senátní návrh zamítla.

Kdyby se zrušila… nic se nestane

Jedním z argumentů pro zrušení daně z nabytí je úleva na realitním trhu. Neexistence daně z nabytí by zejména v české realitě, kdy 80 % domácností bydlí ve vlastním, zvýšila možnou mobilitu obyvatel. Lidé by mohli snáze svou stávající nemovitost prodat a koupit si jinou v oblasti s lepšími pracovními příležitostmi.
Dalším z důvodů je možné snížení cen nemovitostí. K tomu by ale nedošlo. Je velmi pravděpodobné, že by na ceny nemovitostí zrušení daně z nabytí nemělo buď žádný efekt, nebo by mohlo vést naopak k jejich růstu.
Daň z nabytí je účinná od účinnosti nového občanského zákoníku. Ve své původní podobě dávala kupujícímu a prodávajícímu možnost dohodnout se, kdo bude daň z nabytí odvádět státu. Pokud se nedohodli, platil ji prodávající. Kupující pak stál v roli ručitele a daň musel zaplatit, pokud tak neučinil prodávající.
V roce 2016 došlo ke zjednodušení a vypuštění ručitelského závazku. Plátcem daně z nabytí se stal nabyvatel. Ručitelský závazek ztratil smysl, neboť kupující se stal majitelem nemovitosti, kterou mohl stát případnému neplatiči zabavit a své pohledávky uspokojit včetně nákladů. Zároveň častý plátce daně (prodávající) se zbavil 4% nákladu na daň, která se přenesla na kupujícího. A ceny nemovitostí? Ty neklesly. De facto naopak vzrostly o ona 4 %.
Je pravděpodobné, že se v prvé fázi ceny nemovitostí nezmění (tj. kupující ušetří na dani), ovšem velmi rychle o daňovou úsporu vzrostou. Současný růst cen nemovitostí zejména ve velkých městech v čele s Prahou je omezen především koupěschopností zájemců o bydlení. A úspora daně jejich koupěschopnost zvýší, tudíž se vytvoří nový prostor pro růst cen.

Měla by se daň z nabytí zrušit?

Otázka, zda by se měla daň z nabytí zrušit, nemá jednoduchou odpověď. Stát určitý výběr daní potřebuje. A podle toho, jaké politiky a jakého zaměření si ve volbách zvolíme, je potřeba příjmů státního rozpočtu vyšší, nebo ještě vyšší. Dokud si voliči v České republice nezvolí vládu, která prosadí úsporný stát s nízkými výdaji, není příliš velký prostor pro jakékoli rušení daní.
A jak ukazuje současná vláda navzdory vládnímu prohlášení, že daně zvyšovat nebude, hledají se příležitosti pro nová a nová zdanění.

Loading

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%4.94 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%

5.42%

5.38%

5.34%

5.32%

5.22%

5.13%

5.11%

5.05%

5.01%

4.96%

4.94%
Historie vývoje

 

 


Související články

Komentář k nejzbytečnější dani, kterou měl stát už dávno zrušit

Dlouhodobě volám po tom, aby stát tuto nespravedlivou daň za to, že bydlím ve vlastním bytě či domě, úplně zrušil. Zajímavé je, že za užívání jiné vlastní věci státu daň neplatíme. Žádná speciální daň nezatěžuje vlastnictví auta, televize ani mobilního telefonu. Tak proč zrovna nemovitosti mají tohle nezáviděníhodné daňové privilegium?

Text: redakce hypoindex.cz

Foto: Shutterstock

22. 05. 2025