Čtvrtek 20. září. Svátek má Oleg.

Prodáváte nemovitost? Věnujte pozornost výběru makléře

22.03.2018 02:03 Tisková zpráva:

Prodávat nemovitost na vlastní pěst je v dnešní době velice náročné. Prodejem „bez realitky“ a bez dobré znalosti realitního trhu se můžete připravit o mnoho času a peněz. Ale ani hledání makléře není jednoduché. V Česku totiž vykonává tuto profesi více než 14 500 lidí, řada z nich však neposkytuje profesionální služby.

Seznamte se s makléřem „amatérem“

Pro makléře, který nabízí své služby jen jako vedlejší činnost, nikdy nebudete prioritou. Bude se vám věnovat ve volném čase. Makléř „amatér“ postrádá potřebné vzdělání a znalost oboru. Pokud přikročíte k prodeji přes „realitku”, vybírejte raději osvědčené kanceláře, chybou však nemusí být ani spolupráce s menší firmou. Pamatujte, že realitní trh je především o konkrétních lidech. Proto ani renomovaná kancelář není vždy zárukou kvalitních služeb.

Pozor na inzeráty typu „koupím byt v této lokalitě“

V těchto případech mnohdy nejde o inzerát skutečného zájemce, ale práci makléře, který tímto způsobem hledá nové klienty. Pokud se vás snaží zlákat nefér praktikami už při prvním kontaktu, pravděpodobně je bude používat i během spolupráce. Způsobů, jak oklamat klienta ale existuje celá řada. Český trh je navíc specifický tím, že zde neexistuje žádná zákonná norma, která by makléřské služby regulovala. „Byť by měl od příštího roku platit nový realitní zákon, jehož cílem je ochránit spotřebitele a zvýšit nároky na zprostředkovatele realitních služeb, žádný zákon nedokáže spolehlivě zajistit, aby makléř byl zároveň morálně zdatný a v první řadě myslel na zájem klienta, a ne na zájem svůj,“ uvádí Jan Boruta z portálu FÉRmakléři.cz, nezávislého srovnávače ověřených makléřů.

Můj známý je “makléř”

Vodítkem pro výběr solidního makléře by měly být reference a doporučení spokojených klientů. I makléři bez zkušeností se sice může podařit najít kupce, často ale vyjedná výrazně nižší částku než profesionál. Při posuzování a výběru makléře se vyplatí dát na zkušenosti vašich blízkých. Za přínosnou referenci však nelze považovat doporučení makléře, kterého váš blízký sice zná, ale nikdy nevyužil jeho služeb. Mnohdy tak lidé dají na radu svých známých, kteří v dobré víře doporučili někoho, o kom vědí jediné – že se makléřinou zabývá. Pokud ani vaše okolí nemá s prodejem zkušenosti můžete využít například moderní rádce a online srovnávače ověřených makléřů.

Solidní makléř nepřistoupí na prodej bez exkluzivity

Solidní makléř vyžaduje výhradně exkluzivní spolupráci. Pouze s exkluzivní smlouvou získáte jistotu, že makléř hájí v prvé řadě váš zájem, tedy prodat za co nejvíc peněz a v co nejkratším čase, a ne pouze svůj – rychlý zisk provize. Naopak makléř pracující bez exkluzivní smlouvy vám nevěnuje potřebný čas a energii vloží tam, kde si exkluzivitu sjednal. Protože hrozí, že mu případ sebere jiný makléř, bude mít tendenci tlačit vás k co nejrychlejšímu prodeji, a to i za výrazně méně peněz. „Jinými slovy exkluzivita je v zájmu klienta za podmínek, že je sjednána na rozumnou dobu a s makléřem poskytujícím kvalitní služby. U nemovitostí po Praze by se lhůta měla pohybovat v rozmezí 1-2 měsíců, u obtížněji prodejných nemovitostí například v pohraničí je třeba počítat i s delší dobou,“ vysvětluje Jan Boruta.

Jak tedy poznat spolehlivého makléře?

Dobrý makléř by měl být aktivní a kreativní. To znamená, že by měl postupovat individuálně u každého případu a nalézat pro vás nová řešení.  Makléř „profík“ se také v první řadě nezajímá pouze o svou provizi. Má být tím, kdo stojí na vaší straně a úspěšně vás provede celým procesem. To vyžaduje nejen zkušenosti a odborné znalosti, ale i detailní seznámení s vaším případem. Pozornost věnujte také jeho vzhledu a způsobu jednání. Stejný dojem, který udělá na vás, z něj bude mít i potenciální kupec.

 

 

Desatero solidního makléře:

  • Již na první schůzku s vámi je dobře připraven. Má mnoho dotazů a zajímá se o detaily. Bude jej zajímat nejen nemovitost samotná, ale i vy, vaše očekávání a cíle prodeje.
  • Detailně vám osvětlí celý proces prodeje nemovitosti a upozorní na rizika.
  • Pakliže na vaše otázky nedokáže ihned odpovědět, měl by umět informace rychle obstarat a poskytnout vám je v co nejkratším čase.
  • Poskytne referenční případy své práce.
  • Představí jasnou strategii, jak plánuje nemovitost úspěšně prodat. Inzeruje na největších tuzemských realitních portálech, které jsou pro něj nákladnější, ale pro vás nejefektivnější. Na žádost zmíní konkrétní způsoby inzerce i do zprostředkovatelské smlouvy.
  • Solidní makléř nepřistoupí na prodej bez exkluzivní smlouvy.
  • Doporučí či přímo provede určité úpravy nemovitosti před jejím nafocením. K nafocení nemovitosti využije služeb profesionála, případně nemovitost nafotí sám kvalitním fotoaparátem.
  • Po celou dobu spolupráce dobře komunikuje. Bude vás pravidelně a proaktivně informovat o průběhu a aktuálním stavu.
  • Při jednání o způsobu úhrady kupní ceny vám nenabídne složit peníze u realitní kanceláře, ale pokládá za standard, že složení peněz bude realizováno přes advokátní nebo bankovní úschovu.
  • Má příjemný vzhled a dobré vystupování.

    Autor článku: Férmakléři.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.