Úterý 21. května. Svátek má Monika.

Bytová krize v Česku? Cesta je dlouhá a trnitá…

Jana Zámečníková

Rostoucí ceny bytů, nedostatečná výstavba, (ne)dostupnost bydlení či sociální bydlení jsou žhavými předvolebními tématy. Řešení bytové krize v Česku hledají politici i samotní developeři. Cesta je ale dlouhá a trnitá. Co pomůže hned?

Ze všech stran slýcháme: „V Praze se nestaví, ceny bytů rostou dvouciferným tempem, ČNB opět zpřísnila hypotéky, bydlení se stává nedostupným“. Územní plán vázne a politici jen mluví o možnostech řešení, která zatím nepřichází. S návrhem řešení proto přicházejí i samotní developeři.

Developeři jsou v koncích, hledají řešení

Schvalovací procesy trvají často až 10 let. V různé fázi schvalovacích procesů je dnes zablokováno zhruba 90 tisíc nových bytů. Developeři již neví kudy kam, a tak se bezvýchodnou situaci váznoucí výstavby rozhodli vzít do vlastních rukou. Central Group nabízí Praze desítky milionů ročně za dodržování stanovených lhůt a zrychlení schvalovacích procesů.

Developer navrhuje zřídit fond veřejných investic, do kterého by přispívali všichni developeři nových staveb v Praze. Při prodejích zhruba pěti tisíc bytů ročně by příspěvky činily čtvrt miliardy korun ročně. S rostoucí výstavbou by to mohlo být i více.

Developer zdůrazňuje, že nejde o novou sektorovou daň pro investory, která by se promítla do cen bytů. Příspěvek 500 korun z metru hrubé podlažní plochy, podle šéfa Central Group Dušana Kunovského ceny bytu na trhu nezvýší, pokud budou prostředky z fondu investovány pro veřejný zájem (např. do infrastruktury) v okolí projektu a pokud dojde ke zrychlení schvalovacích procesů.

Kde je zakopaný pes?

Má to ale háček. O podobné řešení se již pokoušeli i developeři v Brně, kteří se inspirovali funkčním modelem ve Vancouveru. O jeho zavedení usilovali i developeři v Bratislavě. „Jejich snaha se ale bohužel nesetkala s velkým úspěchem a z transparentního příspěvku se v průběhu legislativních úprav stalo hybridní řešení, které spíše zvyšovalo korupční potenciál,“ říká František Šudřich, obchodní ředitel Trikaya a člen správní rady Asociace brněnských architektů a stavitelů (ABRAST).

Podobně to dopadlo i v Brně. „Při jednáních o možnostech zavedení takového poplatku jsme bohužel nenalezli vhodnou právní formu, která by byla dostatečně transparentní, mohla jakkoliv pomoci zkrátit enormně dlouhé povolovací procesy, nebyla napadnutelná a nevytvářela korupční potenciál,“ vysvětluje Franišek Šudřich s tím, že i developeři v Brně jsou ale této myšlence nakloněni. „Pokud se pražským kolegům podaří nalézt funkční forma, mohli bychom diskuzi o jejím zavedení v Brně opět otevřít.“

Mlčení znamená souhlas

Pražští developeři, ale inciativě příliš nefandí, podle nich fond neřeší dostupnost bydlení. „Jediné, co může výrazně urychlit schvalovací proces, je zásadní změna stavebního zákona. Ten by měl zavést jasné lhůty pro vyjádření úřadů ke stavebnímu záměru s tím, že pokud se úřad v dané lhůtě nevyjádří, bude to považováno za souhlas,“ říká generální ředitel Ekospolu Evžen Korec.

Na tom se Ekospol s Central Groupem shodne. „Tam, kde nejsou pevně dané lhůty pro rozhodnutí úřadů, se musí okamžitě stanovit, a také musí být určené sankce za průtahy s vydáním rozhodnutí nebo vyjádření,“ říká Dušan Kunovský, který je pro zavedení propadných termínů nebo fikce souhlasu.

Největší zdržení podle developerů způsobuje nutnost získat vyjádření od dotčených orgánů, které často reagují až po roce. Řešení vidí v tom, aby o vyjádření dotčených orgánů žádaly stavební úřady nikoliv investor.

Dohody o financování existují i dnes

Developeři se již dnes podílí na financování infrastruktury po dohodě s konkrétní radnicí ovšem bez jasných pravidel. Inspirací by podle Evžena Korce mohlo být opět Německo: „Město zafinancuje infrastrukturu pro celé rozvojové území a developer, který na něm poté začne stavět, městu zaplatí poměrnou částku podle velikosti zastavěné plochy. Městu se tak investované peníze vrací postupně podle toho, jak roste výstavba na daném území.“

Pro stanovení jasných pravidel je i kandidát za ANO na pražského primátora Patrik Nacher: „Je potřeba zavést transparentní formu plánovacích smluv, které již dnes fungují.“

Jednotný stavební úřad

Názory politiků, developerů a veřejnosti se velmi často různí a nalézt jakékoliv řešení není jednoduché. Přesto se developeři a někteří politici shodují, že je potřeba vytvořit specializovaný stavební úřadu pro velké stavby.

Nejde o žádnou novinku, specializovaný stavební úřad zde existoval až do roku 2003. Pro návrat jednoho stavebního úřadu a odblokování stavebních uzávěr je pražská koalice TOP 09 a Starostů i Patrik Nacher za ANO.

Rychlé řešení existuje

„Jediné, co může udělat byty dostupné pro maximum lidí, je spuštění několika větších konkurenčních projektů současně na trh. Pokud zároveň bude existovat dostupné hypoteční financování na normálním trhu nedeformovaném zbytečnou regulací, ceny bydlení se výhledově mohou dostat na dosažitelnou úroveň,“ poznamenal Dušan Kunovský.

Kde zajistit dostatek pozemků vhodných k výstavbě? Město by podle Dušana Kunovského mělo průběžně měnit současný zastaralý územní plán a odblokovat stavební uzávěry především na brownfieldech, které skýtají potenciál více než 55 tisíc nových bytů. „V rozvojových částech města nemají být stavební uzávěry, například na brownfieldech se má stavět,“ říká Patrik Nacher.

Dostupné bydlení není sociální bydlení

Mnoho politiků přesto místo zjednodušování a zrychlování povolovacích procesů vymýšlí způsoby, jak utratit peníze daňových poplatníků. Například ČSSD chce posílit Státní fond rozvoje bydlení tak, aby poskytoval dlouhodobé bezúročné půjčky mladým rodinám. „Byl by to pro ně doplňkový zdroj prostředků na pořízení vlastního bydlení,“ uvedl Jan Chvojka, šéf poslaneckého klubu ČSSD.

V případě společné vlády ANO a ČSSD by se na stole mohl opět objevit zákon o sociálním bydlení, podle kterého by obce musely stavět „sociální byty“ a starat se o vlastní bytový fond.

Dostupné bydlení ale není sociální bydlení. „Jsou to byty v majetku města pro matky samoživitelky, nebo lidi, kteří pracují pro město (městští policisté, záchranáři či učitelé),“ říká Patrik Nacher. Město ale podle něj není developer a dostupné bydlení je efektivní, když ho postaví někdo, kdo se tomu věnuje. Jako jedno z možných řešení ve svém programu navrhuje, aby určité procento postavených bytů (například malometrážních bytů) developer prodal městu za nákladovou cenu. „To je nejlevnější a nejefektivnější cesta, jak mít byty rozeseté po celé Praze.“

Anketa: Mají obce stavět sociální byty?

Nahrávání ... Nahrávání ...

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *