David Bureš: Regulací Airbnb město ztratí kontrolu nad krátkodobými podnájmy
Nově zvolení lídři měst si vzali mimo jiné na paškál krátkodobé pronájmy. Chystají regulace, změny a zvyšování poplatků. Je vlastně taková regulace vůbec potřeba a je pravdou, že Airbnb bere mladým lidem možnost vlastního dostupného bydlení? Na to, jsme se zeptali Davida Bureše, realitního experta a člena Asociace krátkodobých pronajímatelů.
Zásadní otázka na začátek. Co je a není ubytovací byznys?
To je dobrá a podstatná otázka, kterou často neví ani sami pronajímatelé. Dobře nám to vysvětlil před pár dny osobní ředitel finanční správy pan Fojtík. Bydlení určené pro uspokojování bytové potřeby. Ubytovací činnost je činnost provozovaná za účelem zisku a současně nájemník v bytě neuspokojuje svou bytovou potřebu. Takže je zde patrný i rozdíl mezi dlouhodobým a krátkodobým ubytováním. Ubytovací činnost je živnost a je to normální podnikání dle par. 7 o dani z příjmů a vztahují se na ní povinnosti platit rekreační poplatky a předávat informace o hostech na cizineckou policii 3 x týdně.
V čem vidíte největší hrozbu Airbnb? Berou krátkodobé pronájmy startovací byty mladým a hotelům klienty?
Určitě si nemyslím, že Airbnb bere byty mladým lidem. Krátkodobé pronájmy jsou zaměřeny na úzké centrum, kde 50m2 bytu stojí běžně 8 mil. Kč a více. Tam si mladí rozhodně byty nekupují. Co se týká hotelů, tak je to určitý typ konkurence, která se však dlouhodobě vyprofilovala jako u dalších služeb sdíleného ubytování. To znamená, že to míří na lidi, kteří by dnes do hotelu už nechtěli.
Přiletí nízkonákladovkou do Prahy, z letiště jednou Uberem, zde bydlí na přes Airbnb a po městě si klidně jezdí na sdíleném kole či koloběžce. Část lidí změnila požadavky na cestování a chová se jinak. Tento člověk by v Praze nejel do klasického hotelu. A je nutno si uvědomit, že hlavním konkurentem Airbnb bytu v Praze není hotel, ale pouze na jeden klik vzdálené ubytování Airbnb ve Vídni či Paříži. Stejně jako pro Uber je hlavní konkurencí Liftago. Vývoj společnosti se mění a měli bychom toho využít pro rozvoj města a služeb a primárně z toho jako město maximálně těžit pro dobro všech.
Takže situace není tak horká?
Určitě situace není tak horká. Hlavní nedostatek bytů na bydlení je ve střední a okrajové části města, kde dnes staví většina developerů a pokud za posledních 10 let přišlo do Prahy oficiálně 200 tisíc lidí a nových bytů je pouze zlomek, tak logicky rostou ceny. Pro srovnání, dlouhodobém bydlení v Praze dnes poskytuje bydlení pro cca 170.000 lidí. Krátkodobé ve skutečnosti tak pro 10 tisíc osob, pokud beru, že ve většině bytu se bydlí po dvou lidech.
Je tedy potřeba regulovat Airbnb?
Regulace je podle mého naprostý opak toho, co potřebujeme. Pokud budete regulovat, tak naopak více lidí přejde do šedé zóny (viz případ Londýna) a město tím ztrácí peníze i kontrolu. Jsem zastánce toho, že máme dost zákonů, které to vše dokážou podchytit již nyní, ale je potřeba zvýšit kontrolu a usnadnit informační povinnost – nyní mám na mysli třeba rekreační poplatky, které fungují na každé části Prahy jiným způsobem, což by vyřešil jednotný on-line systém. Navíc většina lidí si není vědomá sankcí za porušování svých zákonných povinností, takže tu určitě chybí i PR ze strany úřadů, které vychází z toho, že si to mají lidé zjistit sami. Což samozřejmě většina lidí neudělá.
V plánu ale určité regulace jsou. Můžete nám přiblížit, jaká jsou reálné?
Určité regulace jsou v plánu. První z nich se týká zvýšení rekreačního poplatku (nově tzv. Poplatek z pobytu) z 15 Kč na 22 a později na 50 Kč. Ale to neřeší lidi, kteří nejsou dnes přihlášení. Další regulace ohledně počtu dnů pobytu doufám nebude město realizovat, protože by to spělo k přesunu lidí do šedé zóny a jsou způsoby, jak to načerno obcházet a osobně jsem to v Londýně viděl. A věřte mi, že stát je pak stále o krok pozadu. Stačí si uvědomit třeba to, že pokud majitel bytu nebude inzerovat na Airbnb, ale na Bookingu, tak je to již rozdíl v podmínkách.
Ale pokud bude inzerovat na webem jako Agoda a další, které jsem aktivní hlavně v Asii či Americe, tak svou nemovitost zaplní, peníze mu budou chodit na účet mimo ČR hlavně byt může být vložen do sro s korunovým vkladem a pravidelně tento majetek přesouvat a výkonná moc to nebude mít šanci podchytit.
Takže znovu se vracím k tomu, že je potřeba jít tomu systému naproti a snažit se vytvořit takové podmínky, aby to bylo férové a profesionální prostředí pro ubytovatele v soukromí, kteří to budou dělat profesionálně, budou vše platit, a hlavně budou mít své hosty pod kontrolou a mohou případně přestupky okamžitě řešit s SVJ. Pokud se toto správně nastaví, tak minimálně polovina lidí z businessu odejde, protože se jim to nebude vyplácet, ale polovina zůstane, bude vše dodržovat, a to bude mít dopad na samoregulaci daného odvětví. Nyní máme pravidla, která však nikdo nekontroluje, a tak je většina lidí nedodržuje. Toto pojďme změnit. Není třeba další regulace.
Vyplatí se pak lidem pronajímat nemovitost na krátkou dobu?
To je dobrá otázka. Vzhledem k tomu, že jsem členem asociace krátkodobých pronájmů a sám mám agenturu, kde spravujeme byty na krátkodobý i dlouhodobý pronájem, tak vidím následující vývoj. Ten kdo to dělá férově, tak se musí soustředit pouze na úzké centrum. Tento okruh se však stále zmenšuje a nyní je hranice stejného čistého výnosu pro majitele už někde na úrovni Karlína. Pro představu, člověk pronajímající přes agenturu po odvodu poplatku za agenturu, úklidy a poplatky obdrží cca 59 % z hrubého přijatého pronájmu z portálů (mluvíme o neplátci DPH).
Sám ještě musí zaplatit poplatky spojené s bytem a internet. Takže bude před zdaněním kolem 55%. Ten, kdo to dělá načerno je na úrovni kolem 85 % a navíc to nedaní. Našim cílem jako asociace je zlepšit výběr daní a poplatků, což povede k odchodu části trhu mimo pronájmy. Je zde totiž hodně těch slušných, který do šedé ekonomiky nepůjdou a raději s tím skončí, přestože to dnes dělají načerno z pocitu, že o nich nikdo neví.
Děkuji za rozhovor.