Středa 23. září. Svátek má Berta.

Jak na změnu trvalého bydliště: ve svém i v pronájmu

Změna trvalého bydliště

Hana Bartušková

Trvalé bydliště je adresa, kterou evidují státní úřady. Každý z občanů ČR má nárok mít jednu trvalou adresu a každá změna trvalého bydliště se musí nahlásit úřadu. A to nejen v kanceláři pro evidenci obyvatel, ale se změnou bydliště je spojena i změna osobních dokladů.

Místo trvalého pobytu musí být v nemovitosti, která je určena pro bydlení, ubytování nebo rekreaci. Taková adresa musí mít číslo popisné i evidenční. Pokud máte trvalou adresu v bytovém domě, tak v rámci trvalé adresy se neeviduje, ve které bytové jednotce bydlíte. Trvalé bydliště je pouze na uvedené adrese.

Kdo nemá trvalé bydliště? Mít trvalé bydliště a adresu registrovanou v evidenci není povinností. Můžete mít trvalé bydliště registrované na úřadu, to pokud vás z minulé adresy odhlásil majitel nemovitosti. Nebo můžete své trvalé bydliště tzv. ukončit, v takovém případě je nutné úřadu ohlásit, že ukončujete trvalé bydliště na území České republiky a musíte vrátit osobní doklady, především občanský průkaz.

Jak změnit trvalé bydliště

Většina občanů ČR má jedno trvalé bydliště a na této adrese se také zdržují, bydlí tak ve vlastní nemovitosti nebo v pronájmu. Pokud se přestěhují, tak adresu trvalého pobytu mění. A s ní je nutno změnit i některé osobní doklady.

Změnu trvalé adresy provedete na úřadu obce s rozšířenou působností:

  • Je nutno dojít na úřad místně příslušný vašemu novému bydlišti
  • do kanceláře registrace obyvatel,
  • předložíte občanský průkaz,
  • prokážete nárok na užívání nemovitosti,
  • vyplníte Přihlašovací lístek k trvalému pobytu,
  • zaplatíte poplatek 50 Kč
  • a nová adresa je zapsána.
  • Bude vám odstřižen roh občanky a musíte do 15 pracovních dnů zažádat o novou.

Jak prokázat nárok na užívání nemovitosti

Pro zapsání nové adresy je nutné prokázat nárok na užívání nemovitosti. Jako majitel nemovitosti máte nárok zapsat trvalé bydliště neomezenému počtu osob, můžete tak na adresu převést také trvalý pobyt svých dětí či jiných příbuzných. Přičemž to, že jste majitel nemovitosti, si úřad sám ověřuje při zapisování trvalého pobytu v katastru nemovitostí.

Pokud si byt nebo dům jen pronajímáte, musíte doložit tzv. nárok na užívání nemovitosti. Stačí doložit nájemní smlouvu. Nebo je možné jít na úřad společně s majitelem nemovitosti, který vysloví souhlas s tím, aby vám byl nahlášen trvalý pobyt v jeho nemovitosti. Majitel nemovitosti v takovém případě dokládá jen svůj občanský průkaz a poté stvrzuje podpisem váš přihlašovací formulář.

Jak změnit osobní doklady

Při změně trvalého bydliště je nutné změnit osobní doklady, které obsahují údaj o tomto trvalém bydlišti. Jde především o občanský průkaz, pokud máte auto, bude nutné změnit adresu i na velkém a malém techničáku. Pro další doklady pak většinou platí, že neobsahují trvalou adresu (např. cestovní pas, kartička zdravotní pojišťovny) a není je třeba měnit.

Nahlášením nové adresy se stává váš současný občanský průkaz neplatný, bude mu ustřižen rožek. Než vám bude vystavena nová občanka, bude třeba dokládat totožnost starou neplatnou a potvrzením o změně bydliště, které vám vydají v kanceláři evidence obyvatel.

Pro novou občanku je třeba předložit pouze tu starou s vydaným potvrzením o změně adresy. Fotku pořizují na úřadě, žádost vyplňuje úřednice v počítači. Tuto žádost jen podepíšete a nová občanka je vydána zhruba ve lhůtě dvou týdnů. Záleží ale na kapacitě Ministerstva vnitra, které osobní doklady vydává, zákonná lhůta pro vydání občanky je až 30 dnů. Pokud na doklad spěcháte, můžete požádat o zrychlené vydání. Nová občanka se vydává zdarma, zrychlené vydání je zpoplatněno.

Jaké doklady je poté nutno ještě změnit:

  • řidičský průkaz, je nutné změnit pouze, pokud se stěhujete do jiného města,
  • registraci vozidla, tedy malý i velký techničák,
  • sídlo podnikatele, pokud máte živnostenský list a nemáte navázáno sídlo na trvalou adresu,
  • zdravotní pojišťovna si změní adresu dle centrálního registru,
  • ČSSZ také změní adresu automaticky,
  • pokud si ale necháváte posílat státní důchod složenkou, je třeba změnu adresy nahlásit,
  • FÚ mění adresu dle centrálního registru,
  • změnu adresy je dobré také nahlásit: u doktora, ve škole, v bance, pojišťovně, u zaměstnavatele, operátora, dodavatele energií a v dalších institucích, kde mají vaši adresu.

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *