06. 04. 2022
Studie SAS: Maloobchodní podvody jsou na vzestupu
Podvody v maloobchodních prodejnách jsou stále větším problémem nejen pro velké, ale i pro střední a malé firmy. Ke zneužívání dochází jak ze strany zákazníků, tak zaměstnanců. Podle studie SAS přišlo 7 z 10 maloobchodníků o více než 1,6 % zisku kvůli nekalým praktikám. Využití analytických nástrojů pro komplexní sledování interních i externích procesů může výrazně snížit míru vzniklých ztrát.
„Podvody v maloobchodě se stávají znepokojivým trendem. Maloobchodníci hlásí stále rafinovanější formy podvodné činnosti, včetně vrácení zakoupeného zboží, zneužívání věrnostních programů a zaměstnaneckých benefitů nebo přepisování cen. Existují dokonce situace, kdy podvodníci vytvářejí rozsáhlé zločinecké sítě, jejichž součástí jsou přímo zaměstnanci,“ uvedl Petr Šlajchrt, Country Director společnosti SAS Institute pro Českou republiku.
Podvodníci používají mnoho metod a technik. Nejčastější formou je vrácení poškozeného, nechtěného nebo dokonce odcizeného zboží. Existují také nové metody, jak využít mezer souvisejících s fungováním dárkových nebo věrnostních karet a samoobslužných pokladen. Je však třeba mít na paměti, že ztráty mohou být způsobeny také lidskou chybou. V mnoha společnostech dochází k situacím, kdy jsou faktury zadávány do systému dvakrát, a jsou tedy zaplaceny dvakrát. Ještě horším scénářem je situace, kdy došlo k platbě za zboží nebo služby, které společnosti nikdy nebyly dodány. Jde o ztráty, které mohou vzniknout jak z nekalých úmyslů, tak z nedbalosti.
S cílem předejít zneužívání, ale i chybám vyplývajícím z nedbalosti zaměstnanců, je klíčová implementace analytické platformy. Nejen, že společnostem umožní automatizovat procesy a omezit manuální práci, ale bude také proaktivně identifikovat problematické události. Zavedením takového systému může společnost identifikovat mezery v prodejních procesech, navrhnout trvalé kontrolní mechanismy a minimalizovat rozsah podvodných záměrů.
„Díky systému SAS Continuous Monitoring for Retail Loss Prevention dokážeme shromažďovat všechna data a zpracovávat je automatizovaným způsobem. Nezáleží na tom, o jakém množství dat mluvíme, může to být sbírka jednoho milionu, 100 milionů nebo dokonce miliardy záznamů. Taková analýza nám umožňuje vydávat speciální výstrahy, které informují o zjištěné nesrovnalosti. První účinky lze pozorovat po několika týdnech, což přináší společnosti první úspory,“ doplnil Petr Šlajchrt.
REKLAMA
Více informací naleznete na Fraud Prevention in Retail.