EUR 25.655

USD 22.059

REPO sazba ČNB 1.50 %

Inflace 4.9 %

EUR 25.655

USD 22.059

Text: Petr Zámečník

25. 06. 2013

ČMSS vypoví starší smlouvy. Stačí nespořit pravidelně

 


 

Stavební spořitelny se snaží zbavit nepohodlných klientů již delší dobu. Jsou drazí. Naopak se snaží udržet úvěrové klienty na v dnešní době vysokých úrokových sazbách. A tak zatímco jedni klienti nemohou od stavební spořitelny odejít, jiní jsou defenestrováni na základě dosud neuplatňovaných ustanoveních Všeobecných obchodních podmínek.

Dosud stavební spořitelny mířily především na klienty, kteří přespořili cílovou částku. Nyní se ale hledáček zaměřil i na klienty, kteří již pravidelně nespoří. I jim hrozí výpovědi. Varování před výpovědí začala v poslední době rozesílat Českomoravská stavební spořitelna (Liška).

Možnost vypovědět smlouvu, pokud klient pravidelně nespoří, mají čtyři z pěti stavebních spořitelen působících na českém trhu. Jedinou výjimkou, která v aktuálních Všeobecných obchodních podmínkách možnost výpovědi „pro nespoření“ nemá uvedenou, je Stavební spořitelna České spořitelny (Buřinka). Ostatní mohou smlouvu vypovědět, je-li klient v prodlení se spořením od šesti měsíců do jednoho roku.

Tip: Za jakých podmínek mohou jednotlivé stavební spořitelny vypovědět smlouvu o stavebním spoření „pro nespoření“? A kolik musíte spořit? Čtěte v článku „Nespoříš? Smlouvu ti zrušíme!

REKLAMA

 

Českomoravská stavební spořitelna varuje své klienty, kteří mají „své úspory vzhledem k nynější situaci na trhu velmi atraktivně úročeny“, ale pravidelně nespoří, že porušují ustanovení Všeobecných obchodních podmínek. Vyzývá klienty „k obnově pravidelného spoření“.

Klienti ČMSS musí spořit v závislosti na zvoleném tarifu 0,5 % (Invest a Atraktiv), resp. 0,3 % z cílové částky měsíčně. „Je-li účastník i se započtením mimořádných vkladů v prodlení s úhradou měsíčního vkladu po dobu 12 měsíců, má stavební spořitelna právo smlouvu vypovědět,“ uvádějí Všeobecné obchodní podmínky spořitelny.

Pokud klient naváže na spoření a začne opět pravidelně odvádět peníze do stavební spořitelny, k výpovědi nedojde. Podle dopisu, který má redakce k dispozici, je termín k obnově pravidelného spoření do 31. 7. 2013.

Nečíst poštu se nevyplatí

REKLAMA

Neobnoví-li klient spoření a nepřevede-li aktivně po tříměsíční výpovědní lhůtě peníze na jiný účet, zůstanou prostředky u stavební spořitelny. Ta je ale nebude úročit.

„Po uplynutí tříměsíční výpovědní lhůty budou naspořené finanční prostředky ponechány na zrušeném účtu a již nebudou dále úročeny. Prostředky Vám vyplatíme až na základě Vaší písemné dispozice s Vaším ověřeným podpisem,“ píše Liška v dopise.

Alternativy k pravidelnému spoření

ČMSS klientům nabízí i další řešení než obnovení pravidelného spoření a výpověď smlouvy. Jedním z nich je převod prostředků včetně úrokového zvýhodnění do tarifu Variant. Jeho úroková sazba ovšem činí 1,5 %. Jedná se ale především o úvěrový tarif, který ale ve srovnání s hypotékami nenabízí ani nikterak závratnou úrokovou sazbu z úvěru – 4,3 %.

Druhou možností je výpověď stávající a uzavření nové následné smlouvy o stavebním spoření. V tom případě je ale jedinou výhodou „sleva na poplatku“ ve výši 100 % – ovšem pouze do výše 2 000 Kč a klient ještě musí na účet vložit 20 tis. Kč. „Nechci slevu zadarmo,“ pravil vychytrale a položil na stůl stokorunu.“[1]

Kdo nechce klienty

ČMSS není jediná, která se chce zbavit „drahých“ klientů. Jen je na tomto poli nejaktivnější. Ostatně je největší stavební spořitelnou a klientů má tolik, kolik všechny ostatní dohromady.

Modrá pyramida v březnu tohoto roku rozeslala dopis svým klientům s bonusovým úročením 4,5 %, kteří přespořili cílovou částku, s „výhodnou“ nabídkou a hrozbou ukončení smlouvy. Pro výpověď ze strany stavební spořitelny ovšem u většiny těchto smluv nemá oporu ve Všeobecných obchodních podmínkách. Nezbývá jí tedy než čekat, kolik klientů se chytne na vějičku „výhodné nabídky“.

Už koncem loňského roku se smluv se 4% úročením vkladů zbavovala Raiffeisen stavební spořitelna. Jednalo se o smlouvy trvající 10 a více let.

Liška se ale na druhé straně drží jako lev úvěrových klientů. Nechce je pustit za žádnou cenu – dokonce ani za lichvářský poplatek za předčasné splacení překlenovacího úvěru ne. A v poslední době podmínky ještě přitvrdila.


[1] Exkurze do ZOO, Miloslav Šimek & Jiří Grossmann

Vstoupit do diskuze 3 Příspěvek

Vývoj fincentrum hypoindexu

%2.43 Aktuální výše Hypoindexu

2.15%

2.11%

2.07%

2.02%

1.98%

1.96%

1.94%

1.93%

1.94%

1.98%

2.06%

2.13%

2.23%

2.32%

2.43%
Historie vývoje


Související články

Budou přibývat rekonstrukce a opravy nemovitostí

Foto: Shutterstock Hlad po investicích do vlastního bydlení na jedné straně a hledání bezpečného přístavu pro úspory na straně druhé – to jsou důvody růstu zájmu o úvěry od stavebních spořitelen i o samotné stavební spoření. Shodují se na tom generální ředitelé stavebních spořitelen. A objevuje se i další výrazný fenomén – rekonstrukce.

Text: Milan Vodička

01. 06. 2021

Úvěry od stavebních spořitelen na historickém rekordu

Foto: Shutterstock Boom v oblasti úvěrů na bydlení nezažívají jen bankovní hypotéky, ale také úvěry od stavebních spořitelen. Jen za letošní březen poskytly podle statistik České národní banky (ČNB) úvěry zajištěné nemovitostí za více než tři miliardy korun. Pokořily tím svůj historický rekord. Úroková sazba přitom byla podle dat ČNB nižší než u bankovních hypoték. Hypoteční banky […]

Text: Milan Vodička

11. 05. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • pf

    25 června, 2013

    Raiffeisen mi vypoveděla už i smlouvu s úročením 2+1%.

    Odpovědět

  • Barbara

    28 června, 2013

    spořím pravidelně, tak mi to doufám, nevypoví

    Odpovědět

  • Anna

    25 března, 2015

    Také spořím pravidelně, a vypověděli. Je to levárna na klienty, kteří mají uzavřené staré smlouvy. Já například spořím 1000 Kč měsíčně a otázka i nadpis v tomto článku mne značně uráží,neboť spořím pravidelně, výpovědi se týkají PRAVIDELNĚ, ale ne v tak velkých částkách spořících klientů.

    Odpovědět



Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.