Neděle 07. března. Svátek má Tomáš.

Elektronické stavební řízení: Jak bude vypadat Portál stavebníka?

Portál stavebníka

Veronika Hejná

Úřady budou namísto občanů obíhat dokumenty, a to navíc elektronicky. Umožní to tzv. Portál stavebníka, který má být zprovozněný v polovině roku 2023. Digitalizace stavebního řízení sice není závislá na přijetí nového stavebního zákona, přesto lze jejích výhod využít pouze ve zjednodušeném stavebním řízení, které má nový stavební kodex přinést. Jak bude Portál stavebníka vypadat? 

Interaktivní formuláře a elektronická komunikace

Digitalizované stavební řízení bude součástí integrační platformy, kterou bude tvořit nejen Portál stavebníka, ale i další informační systémy. Každá stavba dostane unikátní identifikační číslo (jakési „rodné číslo stavby“), pomocí něhož bude možné sledovat vývoj této stavby v průběhu času.

Pro stavebníky je ulehčením skutečnost, že veškeré úkony vůči stavebnímu úřadu budou moci činit elektronicky.

„Prostřednictvím Portálu stavebníka bude také možné sledovat průběh řízení a nahlížet do evidencí. Podání vůči orgánům stavební správy usnadní v souladu se zákonem o právu na digitální služby interaktivní formuláře,“ doplňuje partner advokátní kanceláře Rowan Legal Josef Donát.

První vlaštovku už můžeme očekávat letos v létě. Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová již před časem představila projekt hromadné podatelny, prostřednictvím které bude možné rozesílat žádosti o vyjádření a stanoviska vlastníků technické infrastruktury.

„Ministerstvo realizuje všechny potřebné kroky směřující k tomu, aby tyto služby byly v pilotním provozu v létě tohoto roku spuštěny,“ potvrdil Hypoindexu mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček.

Kromě podatelny plánuje ministerstvo také spuštění služeb elektronického podávání vybraných formulářů a zavedení notifikací pro uživatele.

„Předpokladem opravdu digitálního stavebního řízení ale není jen online rozhraní Portálu stavebníka – digitalizovat je také potřeba jednotlivé dokumenty, které budou putovat mezi stavebníkem a jednotlivými úřady,“ vysvětluje Donát. Toho bude dosaženo především díky dvěma základním evidencím – evidenci stavebních řízení a evidenci elektronických dokumentací.

Dvě základní evidence

Evidence stavebních postupů bude evidencí údajů o probíhajících územních nebo stavebních řízení. Díky ní bude mít stavebník prostřednictvím portálu informace o stavu veškerých řízení a přístup k souvisejícím rozhodnutím nebo jiných opatření.

I projektové dokumentace budou ukládány v elektronické podobě v evidenci elektronických dokumentací. To je podle Donáta zcela klíčovou novinkou, protože doposud nebylo s ohledem na velikost souborů možné projektové dokumentace na úřad zasílat datovou schránkou. Pro dokumentace zpracovávané autorizovanou osobou bude elektronická forma povinná.

Co se pro stavebníka změní?

Elektronizace stavebního řízení ulehčí zejména rozsáhlejší projekty typu dopravní a další infrastruktury.

„Pokud půjde o jednoduchou stavbu, například garáž za domem, nemusí se pro stavebníka teoreticky nic změnit – bude moci žádost i veškeré dokumenty odevzdat na papíře jako dnes. U složitějších staveb jako je rodinný dům se může rozhodnout – buď nechá projektanta odevzdat dokumentaci elektronicky a vše dál vyřídí stejně jako dnes, nebo se rozhodne využít výhod digitálního stavebního řízení,“ připomíná Josef Donát.

Ověřování identity žadatele bude od roku 2023 probíhat prostřednictvím elektronické identifikace. V Portálu stavebníka bude možné využít všechny možnosti, které budou integrovány v tzv. Národní identitní autoritě (NIA), tedy například i nově spuštěnou bankovní identitu.

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *