Pondělí 10. prosince. Svátek má Julie.

V domácnostech škodí hlavně voda, čidla ale má málokdo

09.11.2018 12:11 Tisková zpráva: Poštovní spořitelna

Nejčastějšími pojistnými událostmi v bytech a domech jsou škody způsobené únikem vody, které tvoří bezmála čtvrtinu všech případů. Přitom čidla, která mohou na prasklá potrubí nebo poruchy praček včas upozornit, mají jen tři procenta domácností. Vyplývá to ze statistik a průzkumu Poštovní spořitelny.

„Pojistné události jsou nejčastěji spojené s únikem vody, a to ve 24 procentech případů. Příklad z praxe – prasknutí staré hadičky k baterii v kuchyňské lince. Důsledkem jejího poškození došlo k masivnímu úniku vody, která protekla do dvou sousedních bytů pod pojištěným a poškodila i společné prostory domu. Škoda se v tomto případě vyšplhala na 200 tisíc korun,“ uvádí Monika Buřičová, tisková mluvčí Poštovní spořitelny. Ve spolupráci s ČSOB Pojišťovnou nabízí totiž od letošního roku Poštovní spořitelna svým klientům pojištění domácnosti, a to prostřednictvím sítě České pošty.

Časté trable s vodou potvrzují i řemeslníci. “Je pravdou, že mezi nejčastější akutní zakázky na našem portálu patří instalatérské práce. Jedná se především o protékající WC, čištění ucpaného odpadu a havárie spojené s pračkami a myčkami nádobí. U těchto prací evidujeme i následné zakázky spojené s odstraněním následků havarijních situací – tedy zednické, malířské a elektrikářské,“ říká Martin Ekrt, provozovatel portálu NejŘemeslníci.cz.

Druhou nejčastější pojistnou událost je odcizení majetku, a to s podílem 18 procent. Požár se oproti všeobecnému očekávání týká jen sedmi procent případů. Při ochraně domácnosti bude do budoucna čím dál častěji hrát roli prevence v podobě různých čidel, senzorů a chytrých zásuvek. Ty lze dálkově ovládat pomocí chytrých aplikací. Jednou z nich je platforma NaDoma od ČSOB, která řídí domácnosti s pomocí kontrolní jednotky. Té lze sdělovat pokyny přes mobil, tablet nebo počítač.

NEJČASTĚJŠÍ POJISTNÉ UDÁLOSTI (zdroj ČSOB Pojišťovna):

1. Vodovodní škoda 24 %
2. Odcizení 18 %
3. Odpovědnost – běžný občanský život 12,8 %
4. Technická rizika 12,6 %
5. Požár 7 %
6. Zkrat, přepětí, indukce 6,5 %
7. Atmosférické srážky 5 %
8. Rozbití skel 3,6 %

 

S platformou NaDoma můžete odhalit pohyb v bytě, i když nejste doma. To je dobrý začátek proti nechtěným návštěvníkům. Podobně můžete na dálku vypnout žehličku zapojenou v chytré zásuvce. Čidla vás zase upozorní na kouř a vodu v místnosti,“ jmenuje Vlastimil Štefl z ČSOB.

Zatím to ale vypadá, že Češi si se statistikami pojišťoven moc hlavu nelámou. Z dat průzkumu Poštovní spořitelny vyplývá, že nejčastějším bezpečnostním prvkem v domácnosti jsou bezpečnostní dveře. Ty mají čtyři z deseti domácností a dalších 14 procent jejich pořízení plánuje. Ostatní prvky jsou zatím stále spíše nadstandard. Tak například detektor kouře má jen 13 procent dotazovaných a zmíněný detektor vody jen tři domácnosti ze sta.

PŘÍKLADY POJISTNÝCH UDÁLOSTÍ:

  • „Plující“ plovoucí podlaha. Uvolnila se tlaková hadička k vodovodní baterii v kuchyni. Voda protékala nepozorovaně, následně se zvedla plovoucí podlaha v kuchyni. Hradilo se celkem 55 580 Kč za vymalování a plovoucí podlahu.

 

  • Zase ty trubky. Praskla vodovodní trubka u sousedů nad pojištěným. Z pojištění domácnosti klienta byly hrazeny jak věci movité (poškozený nábytek, elektronika), tak stavební součásti (oprava stropu, podlah). Pojistné plnění ve výši 67 122 .

 

  • Bydlení pro souseda. Praskla stará hadička k baterii v kuchyňské lince. Došlo k masivnímu úniku vody, protečení vody do dvou bytů sousedů pod pojištěným a poškození maleb ve společných prostorách domu. Za náklady na vysoušení a stavební práce vynaložené na opravu nemovitosti a náhradní bydlení jednoho souseda po dobu opravy jeho bytu bylo vyplaceno celkové plnění 198 000 Kč.

 

  • Incident pejskařů. Pojištěná byla se psem na procházce. Za obcí na louce pustila psa z vodítka, aby se vyběhal. Pes pojištěné spatřil v zatáčce druhou ženu, rozběhl se k ní a začal se prát s jejím psem. Majitelka napadeného psa se snažila od sebe oba psy odtrhnout, jenže byla psem pojištěné pokousána. Za veterinární ošetření psa poškozené a dále jako odškodnění v souvislosti s újmou na zdraví a pracovní neschopností poškozené bylo vyplaceno celkové pojistné plnění 133 000 Kč.

 

  • „Splašený“ kůň. Kůň pojištěného, zapřažený do povozu, začal v době, kdy pojištěný nakládal na povoz dřevo, nečekaně couvat a povozem narazil do zaparkovaného osobního vozidla poškozeného. Za opravu poškozeného vozidla bylo vyplaceno pojistné plnění ve výši 59 000 Kč.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.