Středa 28. července. Svátek má Viktor.

Podíl nesplacených úvěrů roste, může za to Covid -19

Zvýšení bonity při žádosti o hypotéku

František Veselý

Pandemie nového koronaviru s sebou přináší nejen komplikace zdravotní, ale i finanční. Kvůli vládním opatřením proti šíření nemoci Covid-19 se někteří zaměstnanci ocitli bez práce a podnikatelé bez zakázek. Podle aktuálních údajů České bankovní asociace (ČBA) ke konci loňského roku vzrostl počet nevýkonných neboli nesplacených úvěrů.

V loňském roce mnohým pomohlo tzv. plošné moratorium. Díky němu si lidé mohli odložit splátky úvěrů. Odklad těchto platebních povinností ale na konci října skončil a lidé museli znovu začít své úvěry splácet. Jenže koronavirová situace se nezlepšila. Právě naopak. V první vlně lidé zasažení krizí mohli čerpat své našetřené finanční prostředky, ale ty rychle došly a krátké letní nadechnutí k vytvoření nových finančních rezerv nestačilo.

Zhoršení v kategorii nevýkonných úvěrů po ukončení plošného odkladu k 31.10.2020 bylo očekávatelné. Bez plošného odkladu by se nevýkonné úvěry začaly zhoršovat už daleko dříve. Plošný odklad tedy znamenal jenom odsunutí individuálních řešení, které považuji za efektivnější,“ vysvětluje Vladimír Staňura, hlavní poradce ČBA.

Po skončení moratoria banky slíbily pomoc

Po skončení plošného odložení splátek většina bank přislíbila, že svým klientům v tíživé situaci pomůže. Jenže od listopadu loňského roku je jen na bance a na konkrétním klientovi, zda mu banka splátku odloží nebo dá třeba nový splátkový kalendář.

„Odklady splátek, prodloužení splatnosti či jiné podoby zásahů do existujícího úvěru se zapisují do úvěrového registru a v budoucnu mohou klientovi zkomplikovat případnou žádost o nějaký jiný úvěrový produkt,“ upozorňuje David Eim, místopředseda představenstva Gepard Finance a dodává, že taková možnost by mohla klientovi zkomplikovat například refinancování hypotéky. „Je možné, že díky odkladu či rozvolnění splátek bude klient v budoucnu nucen přijmout od stávající banky horší podmínky na příští fixaci hypotéky, protože nebude schopen zajistit si lepší podmínky u konkurence,“ uvádí David Eim.

Meziroční srovnání nesplacených úvěrů:

prosinec 2019 prosinec 2020
Domácnosti, spotřební úvěry 3,99 % 5,08 %
Domácnosti, hypoteční úvěry 0,92 % 0,88 %
Podniky 3,20 % 4,15 %

Zdroj: statistika ČNB, ČBA

Přes nepatrné zhoršení v nevýkonných úvěrech u hypoték v posledních dvou měsících loňského roku je až neuvěřitelné, že se ve skutečnosti tento parametr za celý rok 2020 zlepšil. Přál bych si, aby tyto historicky nízké hodnoty pokračovaly,“ uvádí Staňura.

Důležitá je komunikace s bankou

Ať už se zaměstnanec nebo podnikatel dostane do finančních problémů kvůli pandemii koronaviru, nebo z jiných důvodů, vždy by měl komunikovat s bankou. „Banky přistupují lépe ke klientům, kteří nenechávají své finanční problémy dojít do fatálních okolností a kontaktují je až kupříkladu při exekučním řízení nebo při několikáté upomínce pro zaplacení splátek úvěru,“ podotýká Kamila Houšková z RealityPro.eu.

 

 

 

Předchozí článek: «
Následující článek: »

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *