Tři trendy, které mění trh pojištění bytů a domů
Pojištění bytů a domů čeká v Česku zásadní změny. První pojišťovny přináší nové produkty, které vychází z nejnovějších trendů v zahraničí a přináší je českým klientům. Jde o tři hlavní inovace: allriskové krytí stavebních součástí, skutečně personalizovanou nabídku a rušení zbytečných limitů.
![]()
Allriskové krytí: ochrana před nečekaným
Tradiční pojistky fungují na principu vyjmenovaných rizik – co není v seznamu, není kryto. Allriskové pojištění je přesným opakem: chrání před vším, co není výslovně vyloučeno. „V zahraničí vidíme jasný trend přechodu od tzv. named perils k open perils pojištění. V praxi to znamená krok od vyjmenovaných rizik k allriskovému krytí,“ vysvětluje Martin Podávka, spoluzakladatel a produktový expert Pillow pojišťovny.
V současnosti podle něj nabízejí allriskové pojištění stavebních součástí bytů a domů v nějaké podobě pouze tři pojišťovny na trhu. „Jsme teprve na začátku velké změny. Odhaduji, že během dvou let se allrisk stane běžným standardem. Už dnes by se však klienti měli ptát, zda jejich nová smlouva tuto výhodu obsahuje,“ dodává Podávka.
Pojištění na míru: majitel, nájemce i družstevník
Každý klient má jiné potřeby – jinak pojištění vnímá vlastník rodinného domu, jinak nájemník bytu nebo člen družstva. Pillow proto nabízí čtyři varianty podle vztahu k nemovitosti: pro majitele, nájemce, pronajímatele a nově i družstevníky.
Další novinkou je modularita. „Mnoho pojišťoven hovoří o nabídce na míru, ale nakonec nabídnou jen dva nebo tři pevné balíčky. To je podle nás málo. Moderní pojištění musí klientům umožnit sestavit si krytí opravdu podle sebe,“ říká Martin Podávka.
Konec zbytečných limitů
Minulostí se stávají i speciální limity, které často komplikovaly plnění. Typickým příkladem byly limity na zatečení atmosférických srážek, pojištění věcí k výdělečné činnosti (služební telefon, notebook apod.) nebo limity na skla a sanitární zařízení.
„Dnes už významná část produktů tyto limity ruší a kryje škody až do celé výše sjednané pojistné částky. Cílem je mít jen několik málo limitů, které udržují férovou cenu, ale běžné klienty nijak neomezují,“ vysvětluje Podávka.
![]()


