EUR 25.395

USD 23.912

REPO sazba ČNB 4.0 %

Inflace 2.8 %

EUR 25.395

USD 23.912

Text: Hana Bartušková

Foto: Shutterstock

22. 05. 2023

11 komentářů

Proč je dobré, že vzroste daň z nemovitosti

 

Růst ceny daně z nemovitých věcí je součástí chystaného vládního reformního balíčku pro stabilizaci českého státního rozpočtu. Toto vzbudilo dost vášní, kde kdo se odvolává na předvolební slib ODS, že oni přece daně rozhodně zvyšovat nebudou. Proč se tedy daň z nemovitosti přece jenom zvýší a proč je to pro českou ekonomiku vlastně dobrá zpráva?

Loading



 

Když předvolební sliby neodpovídají naší ekonomické a politické realitě

Na daň z nemovitosti se moc nesahá. I když v českém daňovém systému spíše platí, že upravit výši daně z nemovitosti je jedna z jednodušších úprav daňového systému. Tato daň je totiž tvořena nejen základním vzorcem pro výpočet, ale je možné její výši dále upravit použitím koeficientů. Které mají na starosti jednotlivé obce. A je tak možné kdykoliv daň zvýšit i snížit, stačí jen rozhodnutí místní samosprávy.

K tomu ale obce příliš nesahaly, v posledních letech byla daň z nemovitosti upravována minimálně a pouze v několika lokalitách. Ostatně se můžete podívat do našich starších článků, jak se daň měnila v minulých letech:

Není tak divu, že i strany před volbami slibovaly, že na daň z nemovitosti sahat nebudou. Ostatně výnos z této daně jde stejně do místních rozpočtů. A přiznejme si, že rozpočty samospráv centrální vláda nikdy nebude považovat za prioritu. Překvapivě ale je právě úprava daně z nemovitosti součástí plánovaných reforem a to v nemalé míře.

Je možné si to vysvětlit dvěma důvody, které působily společně a nejspíše stejným směrem. Tím prvním je fakt, že bohužel stav veřejných financí v roce 2023 příliš neodpovídá stavu předpokládaném na podzim 2021 před volbami. Ostatně není to poprvé, kdy politik zjistil, že ekonomická realita neodpovídá jeho předvolebním slibům. Druhým faktorem je pak to, že ODS není ve vládě sama, ale má hned 4 koaliční partnery. Rozhodně to tak nemusel být nápad jen ODS, spíše byl tento návrh výsledkem politického jednání. Které, to musíme přiznat, určitě nebylo jednoduché a je skoro zázrak, že vláda s nějakým konkrétním návrhem přišla.

REKLAMA

Proč je dobře, že daň z majetku poroste?

A teď ještě, proč je dobře, že se zvyšuje daň z nemovitostí. Prvním z důvodů, proč se na růst této daně dívat pozitivně je to, že její dopad na ekonomický růst je marginální. Zatímco zvyšování daní z příjmu fyzických i právnických osob může být demotivační a může přinést ekonomický pokles a také vlastně snížení objemu vybraných daní. Oproti tomu majetkové daně a to nejen daně z nemovitosti, ale také především dědická daň, mají dopad na reálnou ekonomickou aktivitu minimální.

Přitom jejich přínos do státního rozpočtu může být značný. V této současné navrhované reformě je navíc předpokládáno, že část daně půjde do centrálního státního rozpočtu a daň z nemovitosti už tak nebude jen místní záležitostí. Reforma také předpokládá, že by se daň pravidelně valorizovala a svou hodnotou by automaticky nezamrzla tak, jako se tomu stalo ve většině lokalit nyní.

Navíc je nutno říct, že zatímco zdanění příjmů je v České republice až zbytečně příliš vysoké, tak právě české majetkové daně patří mezi nejnižší zdanění v rámci zemí EU nebo OECD. A pokud chceme moderní sociální stát, který ale nebude zatěžovat zbytečně příjmy, tak je právě rostoucí zdanění majetku jednou z cest, jak zvýšit příjmy do státní pokladny. Bez zbytečného daňového zatížení obyvatelstva. I kdyby se dneska daň zdvojnásobila, tak u běžného vlastnického bydlení to bude nárůst v rámci stokorun ročně. Což je podle mě částka, kterou si většina majitelů nemovitostí může bez problémů dovolit.

Stejně tak je určitě dobře, že se zvýší dnes už poměrně historicky nízká daň. Za poslední dekádu se ceny nemovitostí i zdvojnásobily, zatímco daň zůstala stejná. Je načase tento nepoměr upravit a to ve prospěch státního rozpočtu.

Vyšší zdanění každé další nemovitosti zatím není na programu

Součástí reformy zatím není v posledních letech nejčastěji požadovaná změna daně z nemovitosti. Tedy progresivní zdanění každé další nemovitosti, kterou má majitel na investice a pronájem. O této možnosti se hodně diskutovalo před pár lety, kdy progresivní zdanění mělo právě řešit situaci na trhu s nemovitosti. Příliš málo majitelů, kteří vlastní příliš mnoho nemovitostí na investici.

Posledním návrhem v tomto směru, který proběhl mediálním prostorem, byl návrh bývalého guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka v roce 2019. Jak ale ukázal současný reformní balíček, tak o tomto zatím vláda neuvažuje. Tato úprava se ale ještě může objevit v dalších návrzích.

Loading

Vstoupit do diskuze 11 komentářů

Vývoj Swiss Life Hypoindexu

%5.32 Aktuální výše Swiss Life Hypoindexu

6.1%

6.05%

6.01%

6.02%

5.96%

5.6%

5.62%

5.57%

5.52%

5.51%

5.49%

5.42%

5.38%

5.34%

5.32%
Historie vývoje

 

 


Související články

Zdědili nemovitost

Jaké máte povinnosti, když jste zdědili nemovitost

Když zdědíte nemovitost, tak máte povinnosti podobné, jako když jste nemovitost koupili. Jste prostě novým vlastníkem dané nemovitosti. Musíte podat daňové přiznání k dani z nemovitosti a následně platit každý rok daň z nemovitosti. Jsou ještě další povinnosti, které musíte při dědictví nemovitosti splnit?

Text: Hana Bartušková

Foto: Shutterstock

13. 08. 2024

progresivní daň 2024

Vyšší daň z nemovitosti je splatná do 31. května

Do konce května je splatná daň z nemovitosti za rok 2024. Složenku nebo informace jinou cestou byste už měli mít k dispozici. A možná vás překvapila o dost vyšší částka, než na kterou jste byli zvyklí v předchozích letech. Proč je letos daň z nemovitosti vyšší?

Text: Hana Bartušková

Foto: Shutterstock

28. 05. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Radek

    22 května, 2023

    Z článku jsem se nedozvěděl, proč je dobře, že vzroste daň z nemovitosti. Dá se říct, že je to „míň špatně“, než kdyby vzrostla daň z příjmu, to ale neznamená, že je to dobře. Raději bych viděl jak stát oseká výdaje a šetří (zrušení porodného, příspěvků na bydlení, redukování počtu úředníků a úřadů…). Navíc autor nám podsouvá, že prý pokud chceme mít moderní sociální stát… co když socialismus nechceme? co když nechceme stát který trestá lidi za práci, krade peníze pracovitým a schopným a rozdává je líným a neschopným? co když si myslíme, že socialismus nefunguje a akorát lidi zleniví?

    Odpovědět

  • Jiří

    25 května, 2023

    Hlavně by měli začít u sebe Pořád mají plnou hubu solidarity,tak co kdyby si snížili platy o polovinu?Přestat vyhazovat stamiliardy oknem,za cizí války,církevní tunely,vydržování různých parazitů,jako jsou politické „neziskovky“nebo jisté všemi „oblíbené“etnikum?Posvítit si na údržbu a nekonečné opravy silnic,kde se rovněž vyhazují oknem miliardy,přestat kupovat vojáčkům hračky za desítky miliard,osekat státní aparát,vyházet zbytečné byrokraty,zrušit odkladiště zbytečných politiků,zvané senát,zrušit zbytečná ministerstva,sebrat výsluhy vojákům a policajtům?To by se najednou našlo peněz a žádné přiblblé okrádací balíčky by nebyly potřeba.Ovšem prasata si kaliště nevypustí a o tom to celé je.

    Odpovědět

  • Josef

    22 května, 2023

    To se ani nedovíte, protože je to hovadina. Jak ten článek, tak to zvýšení.

    Odpovědět

  • Tomas

    22 května, 2023

    Souhlasím, v článku zcela chybí předmět titulku, to je slátanina.

    Pokud rodina investuje do vlastního bydlení, tak to u příštích voleb náležitě ocení, proto je to asi dobře, jinak nevím.

    Odpovědět

  • Olin Sukup

    23 května, 2023

    Pani redaktorka asi netusi, ze nmovitost neni jen 30 metrova garsonka. Co komercni nemovitosti, pole, lesy, penziony atd.? Tohle zvyseni se promitne do cen sluzeb a zbozi. Argumentace, ze u nas je tato dan nizka, kdyz mame 1/3 platy jako v Nemecku nebo ve Francii, jaksi pokulhava. Kdyby alespon zvysena dan sla obcim, ale ona pujde do cerne diry nazyvane statni rozpocet…

    Odpovědět

  • Martin Schmiedt

    23 května, 2023

    České zdanění nemovitostí je zcela špatné. Nemělo by se zapomínat, že výnos z nemovitosti je daněn stejně, jako mzda, tedy 15% nebo 23%. K tomu je zde samotná daň z nemovitosti, která může být při použití koeficientů už citlivá. Nesmysl je i protiinflační sazba daně v situaci, kdy nájemní smlouvy na dobu neurčitou jsou v podstatě stále regulované (možnost zvýšení jen omax.20% za 3 roky. Zatímco jinde v Evropě je daň motivační k dobré péči o ni, v ČR se jde cestou trestání dobrých hospodářů. Např. ve Francii se daně z nemovitostí snižují na polovinu, pokud je nemovitost řádně pojištěna a opravena. Daní se až druhá nemovitost a daň se vyměřuje z pravděpodobného ročního výnosu z nájemného. Ne tedy z tržní ceny nemovitosti, jak se nám snaží namluvit čeští politici.

    Odpovědět

  • Ladjang

    25 května, 2023

    Souhlasím s p. Radkem …stát bere poctivým pracujícím a plošně rozdává mnoha lidem kteří celý život parazitují na tomto státu .A proč plošné navýšení ?? Tato vláda je horší než ta socialistická ta razila plno pokřivených věci …ale na druhou stranu alespoň občas zapojila selský rozum.. Zato ta stávající je zcela mimo realitu.. v první řadě je třeba oživit ekonomiku.. která stagnuje… A hlavně začít u sebe… To se to hospodaří když nenese zodpovědnost za hospodaření …

    Odpovědět

  • Radek

    26 května, 2023

    Blížíme se k socialismu a jednou ta mez přeteče, ale přeci jen pořád je to dnes ještě o dost lepší než dřív (před r. 89)

    Odpovědět

  • Jiří

    25 května, 2023

    Docela mne baví ty kecy,že těch pár stokorun lidi nezatíží.To ovšem tvrdí u každé zvyšující se položky,ale nějak „zapomínají“na to,že pár stokorun k pár stokorunám a jsou z toho desetitisíce.Pořád omílají to,jak je to či ono levnější,než jinde,ale ani jednou jsem neslyšel,že by někdo z těch chytrolínů řekl,že i příjmy obyvatel jsou jedny z nejnižších v Evropě.S fialovým hnusem se naplnila nejhorší noční můra tohoto národa.Čím dříve půjde ta zaprodaná,zkorumpovaná,zlodějská a diletantská pakáž od válu,tím lépe.Jen se obávám,že ten hnůj po nich už nikdo neuklidí.

    Odpovědět

  • Radek

    26 května, 2023

    Aby bylo jasno, podle mě je tahle vláda mnohem lepší než byla ta Babišova, což neznamená že je dobrá, ale určitě je to lepší než to co tu bylo, mnoha lidem nedochází že v ekonomice se neprojeví všechno hned ale určité jevy mají určitou setrvačnost.

    Odpovědět

  • Trubka

    30 května, 2024

    Kdo to napsal

    Odpovědět